Ford klopt aan bij leveranciers om EV-divisie winstgevend te maken

Ford logo
© Unsplash/Robin Mathlener
Ford zet alles-op-alles om zijn EV-divisie winstgevend te maken. De Amerikaanse automaker gaat nu zelfs ten rade bij zijn leveranciers.

Fords Model E-divisie noteerde in het eerste kwartaal een verlies van 1,3 miljard dollar. CEO Jim Farley gaf dit voorjaar al aan dat het verlies over 2024 mogelijk oploopt tot 5,5 miljard dollar. Volgens Bloomberg lijdt Ford per verkochte elektrische auto een verlies van 100.000 dollar.

Ondanks de stabiele financiële situatie van Ford, zijn deze verliezen niet houdbaar. Dat beseffen ze ook bij de Model E-divisie, die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van EV’s. Uit een recente interne memo blijkt dat het automerk samenwerkt met leveranciers om de EV-tak winstgevend te maken.

Samen winnen of verliezen

Ford wil de kosten van EV’s drukken door samen te werken met leveranciers. “We hebben allemaal fors geïnvesteerd in het succes van de EV-business en we zullen samen winnen of verliezen”, aldus Fords Chief Supply Chain Officer Liz Door. Volgens Door is het “van het grootste belang” dat de materiaalkosten van het EV-portfolio dalen.

Daarom vraagt Door leveranciers om plannen voor “incrementele kostenreductie” in te dienen. Deze besparingen moeten de materiaalkosten drukken voor zowel bestaande als toekomstige EV’s. Ford vraagt leveranciers ook om heroverweging van eerder afgewezen plannen. Naast kostenreductie, investeert Ford ook om winstgevendheid te bereiken.

Een van de mogelijke acties is het “terugbrengen van de capaciteit” om de productiekosten te verlagen. Ford ziet ook kansen in het herverdelen van kapitaal en het verkrijgen van nieuwe inzichten in het uitgavenpatroon.

Kostenefficiënte batterijproductie

Ford werkt daarnaast aan het “substantieel verlagen” van de batterijkosten. Eerder dit jaar werd al bekend dat de EV-maker goedkopere EV’s wil gaan produceren. Hiervoor werd een nieuw skunkworks-team in het leven geroepen.

Met deze kleinere en betaalbare EV’s wil Ford de concurrentie met BYD en Tesla aangaan. Beide merken zetten sterk in op betaalbare EV’s, wat Farley eerder als reden noemde voor Fords flinke EV-verliezen. De nieuwe plannen moeten ertoe leiden dat de Model E-divisie op termijn op eigen benen kan staan.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business