Nieuws

PayPal gaat adverteren op basis van aankoopgeschiedenis

PayPal
© serg3d / iStock
PayPal heeft enorm veel data met betrekking tot aankopen. Het bedrijf gaat die gegevens inzetten om gericht te adverteren.

Eén van de meest aantrekkelijke manieren om als bedrijf te groeien, is door de activiteiten te verbreden. PayPal kampt, na een hausse tijdens de pandemie, met tegenvallende resultaten. Het eerste kwartaal van 2024 bracht al beterschap, maar besparingsrondes én een nieuwe advertentietak moeten het bedrijf weer verder op de rails helpen.

Advanced Offers en meer

Om daarbij te helpen huurde het bedrijf Mark Grether in, die eerder de advertentiebusiness van Uber aanvoerde. Grether wordt meteen General Manager en Senior Vice President van de nieuwe advertentietak. De bedoeling is om nieuwe manieren te zoeken om te adverteren, en natuurlijk om de advertentiebusiness winstgevend te maken.

Sinds januari van dit jaar is PayPal al actief in de advertentiewereld, al is de aanwezigheid gering. Met ‘Advanced Offers’ biedt het al een eerste advertentieproduct, dat nu al gebruikt wordt door eBay. Het idee achter dat product is vrij simpel: met behulp van AI en de data van PayPal kunnen webwinkels gerichte aanbiedingen laten zien. Toont die data aan dat je hoogstwaarschijnlijk geïnteresseerd bent in een product? Dan kan de winkelier een korting of andere aanbieding laten zien om je over de streep te trekken.

Enorm veel data

PayPal gebruikt daarvoor de data die het in huis heeft, afkomstig van tal van online aankopen. Dat zijn flink wat gegevens. In het eerste kwartaal verwerkte PayPal maar liefst 6,5 miljard aankopen voor zo’n 400 miljoen gebruikers. De betaalprovider biedt ook fysieke kredietkaarten. Ook daarvan krijgt het data binnen die kan dienen voor de advertenties. Met andere woorden: PayPal weet “wie welke producten koopt, en waar”, aldus Mark Grether.

Momenteel biedt PayPal alleen advertenties aan webwinkels, dus aan aanbieders die zelf iets te koop hebben. De aanbieders moeten momenteel ook PayPal als betaalmiddel accepteren, maar dat beleid gaat binnenkort op de schop. Het bedrijf wil de technologie ook aan andere bedrijven aanbieden. Die kunnen dan de PayPal-data gebruiken om elders gerichte reclame te tonen.

Uitgelicht artikel Meta Meta introduceert AI die advertenties personaliseert
advertentiesbusinessfintechpaypal

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Bespaar tot 83% op Surfshark One

Bespaar tot 83% op Surfshark One

Bekijk prijzen