Apple Maps krijgt mogelijk advertenties

Apple-diensten zijn doorgaans vrij van advertenties, hoewel vorig jaar wel bleek dat er mogelijk een Apple TV+-abonnement met reclame komt. Ook in Apple Maps kunnen binnenkort advertenties verschijnen, schrijft Bloomberg-journalist Mark Gurman in de PowerOn-nieuwsbrief. Het idee werd enkele jaren geleden al onderzocht door Apple-medewerkers, maar is destijds niet verder opgevolgd.
De tijd zal moeten uitwijzen of Apple de plannen ditmaal wel doorzet. Vaststaat dat de manier waarop Apple advertenties aan Maps wil toevoegen, vergelijkbaar zou werken met Googles kaartendienst. Bedrijven kunnen betalen om hun zichtbaarheid op de kaart te vergroten of hoger in de zoekresultaten te eindigen.
Google heeft de afgelopen jaren flink kunnen profiteren van dit type advertenties, en Apple lijkt hier nu ook op in te spelen. Voor Apple is dit haast noodzakelijk: de iPhone-maker ziet de inkomsten uit iPhones, iPads en Macs al langer teruglopen. Hierdoor is een steeds groter aandeel van de inkomsten afkomstig van de Services-afdeling. Daaronder vallen abonnementen zoals TV+, Apple Music en Arcade, evenals de App Store en dus ook mogelijke reclame-inkomsten.
Apple heeft niet gereageerd op het gerucht. Volgens Gurman wordt het idee momenteel alleen onderzocht, maar nog niet ontwikkeld. Er is ook nog geen datum vastgesteld waarop de functie gereed moet zijn. Cupertino zou het plan dus, net als enkele jaren geleden, weer in de ijskast kunnen zetten.