DIGI kreeg er 53.000 telecomklanten bij in eerste kwartaal

De Roemeense tak van DIGI kon eerder nog geen details geven over de groei in België, maar doet dat nu alsnog bij de presentatie van zijn kwartaalcijfers. In het eerste kwartaal kwamen er in België 53.000 klanten bij. Hoeveel klanten de Belgische tak in totaal heeft, blijft voorlopig onduidelijk.
Magere financiële resultaten in 2024
Ook over de financiële prestaties van DIGI Belgium worden geen details bekendgemaakt. Dat is niet verrassend: de inkomsten (en verliezen) vloeien namelijk naar de joint venture met Citymesh, de Belgische zakelijke telecomprovider. Die zal waarschijnlijk op een later moment meer informatie geven over het financiële plaatje van DIGI Belgium in het eerste kwartaal.
Recent publiceerde de joint venture nog cijfers over de laatste weken van 2024. Daarin boekte het een omzet van slechts 41.000 euro, tegenover een verlies van 7,7 miljoen euro. Die verliezen zijn te wijten aan de aanleg van DIGI’s Belgische telecominfrastructuur. Het bedrijf werkt momenteel zowel aan zijn eigen glasvezelnetwerk als aan mobiele 4G- en 5G-netwerken.
In 2024 was DIGI bovendien slechts twee weken écht actief. Pas in januari 2025 begon het bedrijf met het factureren van klanten.
Klachten over DIGI
DIGI pakt uit met een voor velen aantrekkelijk (mobiel) aanbod: 15 GB mobiele data en onbeperkt bellen en sms’en voor 5 euro per maand. Ook zijn er goedkopere vaste fiberabonnementen beschikbaar, al geldt dat enkel voor klanten in specifieke Brusselse wijken.
Concurrenten keken voor de lancering met argusogen naar de opkomst van DIGI. Velen besloten hun prijs- of data-aanbod aan te passen. De opstart verliep echter allesbehalve vlekkeloos, met klachten over simkaarten die niet aankomen en een klantenservice die onbereikbaar is. Minister van Telecom Vanessa Matz besloot daarom de telecomprovider op het matje te roepen vanwege het grote aantal klachten.
DIGI stelt dat de problemen inmiddels zijn opgelost. Tegelijkertijd lijkt het bedrijf geen (grote) bedreiging meer te vormen voor de concurrentie. Orange-dochter Hey! Telecom heeft inmiddels zijn abonnement, waarmee het de concurrentie met DIGI aanging, geschrapt, vermoedelijk vanwege het tegenvallende succes van de nieuwkomer.