Wil je online meer worden gevonden? Komen er maar geen klanten bij? Kun je leuk schrijven, maar krijg je geen bezoekers? Dan is SEO het toverwoord.

Veel mensen vinden SEO intimiderend. Maar met een beetje basiskennis kom je al een heel eind.

Zet een strategie op

First things first: om hoog te ranken, moet je zorgen voor een consistente aanpak. Losse flodders werken niet. Daarom moet je een contentstrategie opzetten. Hierin zet je wat je wanneer schrijft en wat je wanneer (en waar) publiceert.

Denk je nu: daar heb ik geen tijd voor? Geen zorgen: de tijd die je er nu in steekt, verdien je dubbel en dwars weer terug. Ad hoc werken is verleden tijd.

Heb je er écht geen tijd voor? Dan kun je een professioneel SEO-bureau inhuren.

Voordat je een strategie kunt schrijven, moet je wel de basics van SEO weten. Je begint nooit zomaar met het schrijven van een tekst. Nog voordat je een letter op papier hebt gezet, doe je onderzoek naar zoekwoorden en de zoekintentie.

Zoekwoordenonderzoek

Zoekwoordenonderzoek (of keyword research) is de basis van iedere SEO-tekst. Hiermee bepaal je welke zoektermen je in je tekst verwerkt. Je onderzoekt op welke termen je doelgroep zoekt. Meestal kies je voor zoekwoorden waar aardig wat zoekverkeer naar is. Keyword research doe je met een gratis of betaalde SEO-tool.

Als je de goede woorden hebt gevonden, is het tijd om je tekst te optimaliseren. Dat betekent dat je de keywords in je tekst verwerkt. Zo laat je aan de zoekmachine zien dat jouw website relevant is voor je doelgroep.

Zoekintentie

Zoekwoorden zijn nog maar het topje van de ijsberg. Zoekintentie is minstens zo belangrijk. Maar wat is de zoekintentie nou precies? Dat is de gedachte achter een zoekopdracht. Zoekmachines willen altijd de meest relevante resultaten aan zoekers laten zien. Als jouw content aansluit bij de zoekintentie van de zoeker, is de kans groter dat je hoger eindigt.

Hoe kom je achter de zoekintentie van een zoekwoord? Heel simpel: typ het zelf in en bekijk de topposities. Als dat allemaal productpagina’s zijn, is de kans niet groot dat je hoog gaat ranken met een informatief blog.

Beginnen met SEO: het is de investering waard

Het klopt dat je tijd vrij moet maken om te leren wat SEO is en hoe je het kunt inzetten. Je krijgt er uiteindelijk wel veel voor terug. Het werkt altijd het beste om een SEO-strategie op te zetten. Voordat je begint met schrijven, begin je met het vaststellen van relevante keywords en de zoekintentie.

Is je tijd schaars? Dan kun je de SEO-werkzaamheden ook uitbesteden aan een bureau dat precies weet wat er moet gebeuren.

Dit artikel is geschreven door een van onze partners. Onze redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here