Partnerinfo

E-commerce is booming, maar zijn de consumenten veilig?

ESET
Een van de vele gevolgen van de COVID-19-crisis is dat het onze mogelijkheden om winkels persoonlijk te bezoeken aanzienlijk heeft beperkt.

Een van de vele gevolgen van de COVID-19-crisis is dat het onze mogelijkheden om winkels persoonlijk te bezoeken aanzienlijk heeft beperkt. Met lockdowns over de hele wereld waardoor talloze winkels hun deuren voor lange tijd sloten, hadden we geen andere keuze dan online te shoppen voor de meeste van onze aankopen. Het is dus geen verrassing dat een nieuwe enquête van ESET een grote stijging laat zien in de populariteit van online winkelen tijdens de lockdowns. 

Voor de enquête, een onderdeel van ESET’s wereldwijde onderzoek naar FinTech, werden consumenten naar hun mening gevraagd over online winkelen, bankieren en financiële verrichtingen.  Het resultaat toonde aan dat 61% van de consumenten wereldwijd nu vaker online winkelt dan vóór de pandemie. De toegenomen populariteit van online winkelen is vooral uitgesproken bij de jongere generaties, waar 70% van de 25- tot 34-jarigen dit vaker doet.

Gezien het gebrek aan mogelijkheden om de winkels te bezoeken, zijn deze resultaten niet buitengewoon. Meer verrassend is dat het onderzoek echter aangeeft dat die toename niet zal stoppen eens de pandemie voorbij is. Van de 10.000 consumenten die in het VK, de VS, Australië, Japan en Brazilië werden ondervraagd, zei zelfs 40% dat ze denken meer online te zullen winkelen dan nu. Dit laat een fundamentele verandering zien in de manier waarop we winkelen en het is duidelijk dat de impact van de pandemie op onze shopping-gewoontes waarschijnlijk nooit teruggedraaid wordt.

Vermits online winkelen blijft groeien, is het essentieel dat online consumenten beschermd worden tegen de bedreigingen die gepaard gaan met internetdetailhandel. Bedrijven hebben vaak te maken met datalekken en cyberaanvallen en als dit gebeurt, bestaat de kans dat de persoonlijke gegevens van consumenten worden onthuld. Zo worden ze dan blootgesteld aan de dreiging van afpersing en phishing-aanvallen.

Voor cybercriminelen is het doorgaans gebruikelijk om gevestigde winkelmerken (use established retail brands) als lokaas voor phishing te gebruiken en het vertrouwen van de consument in deze merken te manipuleren om hen ervan te overtuigen op kwaadaardige links te klikken. Zo geven ze persoonlijke informatie weg waaronder gebruikersnamen, wachtwoorden en kaartgegevens. 

Meer dan twee derden van de door ESET ondervraagde consumenten was de mening toegedaan dat ze een phishing-e-mail zouden kunnen herkennen mocht die een van de online winkels die ze regelmatig gebruiken, imiteren. Dit kan wijzen op een grotere bekendheid van phishing-e-mails bij het grote publiek dankzij de aandacht die de media eraan besteedt. Maar gezien de enorme piek die werd vastgesteld als gevolg van de pandemie, waarbij Google in 2020 een recordaantal van 2 miljoen phishing-sites registreerde (2 million phishing sites in 2020), is het ook mogelijk dat veel mensen de omvang van de inspanningen van cybercriminelen nog steeds onderschatten. 

Slechts 29% van de wereldwijd ondervraagde consumenten zei dat ze zich “zeer veilig” voelen bij het online winkelen. 16% zei dat ze zich “niet bijzonder veilig” of “helemaal niet veilig” voelen. Daar internetverkopen bijna altijd gepaard gaan met het invoeren van betalingsgegevens, is het duidelijk dat er wereldwijd meer moet gedaan worden om te zorgen dat onlineconsumenten beschermd zijn tegen cyberdreigingen.

Er wordt vooruitgang geboekt op het gebied van betalingen, met diensten zoals Apple Pay en Google Pay (services such as Apple Pay and Google Pay), die voor elke transactie een uniek virtueel kaartnummer produceren zodat kaartgegevens niet onthuld worden. De resultaten van de ESET-enquête tonen echter aan dat er nog een lange weg moet afgelegd worden om bij de consument vertrouwen te wekken. 

Het is dus van het hoogste belang om consumenten en hun gegevens tegen phishers en andere cybercriminelen te beschermen en het is de missie van ESET om dit te doen door middel van zijn geavanceerde beveiligingssoftwaretechnologie. Voor meer informatie over hoe ESET u kan beschermen tijdens het surfen op internet, ga naar  https://www.eset.com/be-nl/

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business