Automatisering

De afgelopen jaren hebben bedrijven enorme vooruitgang op het gebied van digitalisering geboekt. Toch riskeren bedrijven alsnog de boot te missen als ze niet actief hun processen automatiseren, kosten verlagen en de klantervaring verbeteren. Het belangrijkste fundament hierbij? Het netwerk.

Advertentie

Netwerkbeheer klinkt helaas niet zo spannend als het gebruik van 5G om zelfrijdende voertuigen mogelijk te maken. Maar dat laatste is wel alleen mogelijk wanneer het netwerk wendbaar genoeg is om wijzigingen snel te kunnen doorvoeren.

Sterker nog: een wendbaar netwerk is cruciaal voor bedrijven om te overleven en te bloeien. Val Agnew, Managing Director van Verizon Business in de Benelux, ziet dat bedrijven veel verwachten van hun netwerken: “Ze moeten duizenden toepassingen mogelijk maken, enorme hoeveelheden gegevens in milliseconden over grote afstanden verzenden, voorrang geven aan de meest tijdgevoelige gegevens en automatisch omleiden als er een probleem is. Daarom is netwerkbeheer vandaag een gecompliceerde zaak.’ Verizon ziet netwerken in de toekomst ‘zelfsturend’ worden, met automatisering als drijvende kracht bij de transformatie van het netwerkbeheer.

Netwerken kampen met steeds hogere verwachtingen 

Volgens onderzoek van Cisco wordt 95 procent van de netwerkwijzigingen handmatig uitgevoerd. Dat resulteert in operationele kosten die twee tot drie keer hoger zijn dan de kosten van het netwerk. “We zien dat bedrijven tijd, moeite en vaak budget verspillen in oude technologieën die de tand des tijds gewoon niet doorstaan”, zegt Val Agnew, “De pandemie heeft aangetoond welke positieve impact technologie kan hebben op onze flexibiliteit in perioden van onzekerheid; in de toekomst zal dat de drijvende kracht achter bedrijfsinnovatie zijn.’ 

Virtualisatie als basisingrediënt 

Virtualisatie is een van de grootste trends die de afgelopen tien jaar in netwerken te zien is geweest. Het wordt bijvoorbeeld gebruikt in ‘software-defined networking’ (SDN), waarbij de fysieke laag van het netwerk – de kabels in de grond en mobiele basisstations – gescheiden wordt van het logische netwerk. Agnew legt uit: “Stel je het netwerk voor als je mobiele telefoon. Op je telefoon kun je nieuwe functies toevoegen zonder dat je een nieuw toestel hoeft aan te schaffen. Zo kan het netwerk nu ook ‘over the air’ worden geüpdatet. Dit betekent dat je het virtueel opnieuw kunt inrichten of ontwerpen. En omdat het virtueel kan, kun je het ook automatiseren. Je kunt specifieke netwerkdiensten toevoegen, verwijderen en configureren zonder dat je fysiek aan de netwerkapparatuur hoeft te zitten. Je kunt het gewoon vanaf je bureau uitvoeren.” 

Meer continuïteit, minder downtime 

Door gebruik te maken van gevirtualiseerde netwerkinfrastructuur en SDN-technologieën kunnen organisaties op elk moment netwerkdiensten van verschillende leveranciers toevoegen, verwijderen en configureren, omdat ze in de cloud zijn opgeslagen. Ze hoeven niet te wachten op bestellingen van netwerkcomponenten of te zoeken naar ruimte om fysieke netwerkinfrastructuur te plaatsen. En het installeren of loskoppelen van componenten vergt geen downtime meer. 

Netwerken aanpassen in een handomdraai 

Virtuele netwerken helpen bedrijven om hun automatiseringsniveau te verhogen. Ze bieden namelijk een grotere mate van onafhankelijkheid, omdat organisaties eenvoudig zelf veranderingen kunnen doorvoeren zonder dat ze hiervoor bij IT-partners of –leveranciers moeten aankloppen. Dit maakt een snellere uitrol van nieuwe diensten mogelijk, verlaagt de beheerskosten en zorgt voor een snellere oplossing van problemen.  

In de afgelopen jaren zijn veel bedrijven de prestaties van IT anders gaan meten. Ze zijn overgestapt van eenvoudige service-level agreements (SLA’s) naar ‘echte wereld’-metingen, zoals applicatieprestaties en gebruikerstevredenheid. Dankzij netwerkautomatisering kan men netwerkbeheer integreren met kernbedrijfssystemen en vervolgens kunstmatige intelligentie en machine learning gebruiken om het beheer proactief en onzichtbaar te maken. Hierdoor kunnen bedrijven zich richten op zaken als transactieverwerkingstijden, in plaats van op het fysieke netwerk. 

Network as a Service (NaaS): netwerken radicaal anders benaderd  

“Het uiteindelijke doel is om netwerkconnectiviteit te kunnen gebruiken as a service”, concludeert Agnew, ‘Dit noemen we Network as a Service oftewel NaaS. Dit is geen technologie, maar een model voor de toekomst van networking, een nieuwe manier van denken. Sinds 2000 hebben we bij Verizon 145 miljard dollar geïnvesteerd om een wereldwijde infrastructuur op te bouwen die de basis vormt van ons NaaS-platform. We hebben dit kunnen doen dankzij innovatieve technologie en onze ervaring met het bouwen van ‘high-performance’ wereldwijde netwerken, het integreren van systemen, het leveren van bedrijfskritische diensten en het optimaliseren van applicatieprestaties.” De komende vijf jaar zal er volgens Verizon een drastische transformatie plaatsvinden in de manier waarop netwerken worden gekocht en beheerd. Dat zal bedrijven in staat stellen dingen te doen die ze zich nu nog niet kunnen voorstellen. 

Wilt u meer weten over hoe NaaS u kan helpen met uw reis naar een Adaptive Enterprise? Klik dan hier


LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here