TrackMania review: Raceplezier zoals vanouds

Map Editor
Lage systeemvereisten
Sommige power-ups zijn eerder vervelend
1 jaar Club Access is vrij prijzig
Aanbevolen prijs: €Free to Play
Ben jij al jaren fan van TrackMania of is dit de eerste keer? De racegame zorgt hoe dan ook voor een groot aanbod van boeiende uitdagingen.

TrackMania is terug! De laatste game dateert ondertussen al uit 2016, maar voor deze editie gaan we nog verder terug in de tijd. Het gaat hier immers om een remake van TrackMania Nations uit 2006. De naam werd niet volledige overgenomen, maar de speelervaring is net zoals we ons herinneren.

Het concept van de game is simpel: Met je racewagen rijdt je over tracks, en probeer je de best mogelijke score neer te zetten. Verwacht echter geen race-ervaring zoals je die in Gran Turismo of F1: 2020 kan vinden, want de tracks zijn soms behoorlijk absurd en doen eerder denken aan de racebanen uit onze jeugd waarbij autootjes alle kanten uitvliegen. Verwacht de nodige speed boosts en andere (soms frustrerende) extra’s tegen te komen, zoals de besturing die plots wegvalt of je motor die afslaat voor een korte periode. De track leren kennen en maximaal benutten is dus de boodschap. Om deze reden kan je je tegenstanders dan ook niet van de baan rijden, maar hun doorzichtige schimmen zullen ongetwijfeld voor voldoende uitdaging zorgen.

Net zoals vroeger

Zij die TrackMania in het verleden al speelden, zullen meteen in een vertrouwde omgeving terechtkomen. Je kan nog steeds op je eentje een zo sterk mogelijke tijd proberen neer te zetten in de Solo mode, waarbij je kan beginnen met de trainingsbanen die er voor zorgen dat je door veel proberen moeilijk maneuvers onder de knie krijgt. Verwacht echter geen uitgebreide instructies, want trial en veel error is hoe het eraan toe gaat in TrackMania. Heb je voldoende geoefend, dan kan je aan de slag met de Track of the Day, waarin je het opneemt tegen andere spelers van je regio. Dit kan solo, maar ook in de Live mode, waarin je binnen een tijdslimiet een betere rondetijd probeert neer te zetten dan je tegenstanders.

TrackMania 2020 menu

In Live vind je ook wat extra spelmodi, waaronder Arcade. De tracks in deze mode zijn gemaakt door spelers en het aanbod roteert geregeld, zodat je steeds iets nieuw kan spelen. Zo kwamen wij bijvoorbeeld een campaign tegen met vijf tracks die gebaseerd zijn op Mario Kart en die er helemaal geweldig uitzagen.

Grafisch aangenaam, maar niet veeleisend

Datzelfde kan bovendien gezegd worden over de game zelf, want hoewel de grafische effecten tot een minimum zijn beperkt, zien de omgevingen er toch goed uit en lijden ze niet af van de tracks zelf en dat is belangrijk om het overzicht te kunnen behouden. Bovendien zorgt de eenvoud er ook voor dat je TrackMania op bijna elke computer of laptop zal kunnen spelen, zelfs als deze geen dedicated grafische kaart heeft. Ideaal dus voor een pauze op school of op het werk! Je hebt er ook geen speciale gamingmuis of toetsenbord voor nodig, al kan een controller wel helpen voor dat beetje extra precisie over de pijltjestoetsen.

TrackMania gaat Free to Play

Goed nieuws: De basisversie van TrackMania is gratis te spelen. Er werd deze keer gekozen voor een Free to Play-model, zodat de game zeer toegankelijk is voor iedereen. De Starter Edition geeft je toegang tot 25 maps per seizoen en de vereenvoudigde track editor. Betaal je 10 euro, dan wordt dat de geavanceerde editor en toegang tot dagelijkse races. Bovendien mag je ook alle officiële tracks en die van de dagelijkse races houden! Club Access geeft je tenslotte toegang tot alles dat TrackMania te bieden heeft, waaronder skins, de “clubs” (servers die je kan joinen) en toegang tot de TrackMania Grand League. Eén jaar Club Access kost je 29,99 euro, drie jaar heb je voor 59,99 euro. Naar onze mening zou 19,99 euro voor één jaar beter zijn geweest, en van dit pakket een must-buy hebben gemaakt.

TrackMania: Eindoordeel

Is TrackMania de moeite waard? Absoluut! Voor de casual gamer is het heel makkelijk om nu en dan eens een uurtje te spelen zonder in de game te hoeven investeren. Het spel werkt bovendien enorm verslavend, omdat je steeds weer een betere tijd wil neerzetten, zelfs al is het verschil maar een tiende van een seconde. De enorme variatie in de tracks zorgt er dan weer voor dat je zo enorm veel keuze hebt. Tot slot zorgen de lage systeemvereisten voor een hoge toegankelijkheid (waar blijft die mobiele game eigenlijk?), zodat je de game op bijna elk toestel kan spelen. De betaalde variant zal niet voor iedereen zijn, maar voor de echte fans bieden ze wel voldoende meerwaarde. Gewoon proberen!