OnePlus 9 Pro review
Telefoto camera
Extra scherpe foto's
Zelfde prestaties als OnePlus 9
Draadloze lader apart te kopen
Aanbevolen prijs: €899
De OnePlus 9 Pro is op alle vlakken een volwaardig vlaggenschip en een must-have voor iedereen die de volledige OnePlus-ervaring wil.

Vorige week werd de OnePlus 9-serie line-up aangekondigd, twee gloednieuwe smartphones waarmee OnePlus opnieuw het beste van zichzelf geeft. Wij gingen aan de slag met beide en onze review van de OnePlus 9 kon je al eerder lezen. Tijd dus om de OnePlus 9 Pro van wat dichterbij te bekijken en de vergelijking te maken.

OnePlus 9 Pro review

Samenwerking met Hasselblad

Ook bij dit toestel ligt de nadruk op de samenwerking tussen OnePlus en cameraproducent Hasselblad. Op lange termijn zullen er op die manier hardwarematige verbeteringen aan de camera’s gebeuren, maar voor de 9-serie werd er besloten om softwarematig de kleurweergave te verbeteren. Hoe de nieuwe kleuren zich verhouden ten opzichte van de vorige generatie kan je lezen in bovenstaande review van de OnePlus 9, maar samengevat gaat het om betere huidtinten en minder verzadigde, meer natuurlijke kleuren.

In deze review van de OnePlus 9 Pro kijken we vooral naar het verschil tussen de twee nieuwe toestellen omdat je natuurlijk wil weten of de OnePlus 9 Pro zijn meerprijs waard is. Op cameravlak is er alvast een verschil. De hoofdcamera heeft in dit geval bijvoorbeeld een Sony IMX789-sensor van 48MP terwijl de OnePlus 9 het moet doen met de iets oudere IMX689 die we ook al zagen in de OnePlus 8 Pro. Plaatsen we de 9-serie smartphones naast elkaar voor een cameratest, dan merken we op het eerste zicht weinig verschil. Beide zijn immers kwalitatieve sensoren. Gaan we echter van dichterbij kijken, dan wordt het duidelijk waar de meerwaarde zit. De nieuwe sensor blijft duidelijk veel langer scherp, waardoor kleine details vaak scherper zullen zijn, wat opvalt bij het inzoomen.

Telefoto als vierde camera

Een tweede, nog groter verschil vinden we in de aanwezigheid van een extra camera op de OnePlus 9 Pro. Het gaat om een 8MP telefoto met een 3,3 keer optische zoom en maximaal 30x digitale zoom. We moeten toegeven dat de OnePlus 9 op 3,3 keer (digitale) zoom ook gewoon goede foto’s kan maken, maar de aanwezigheid van beeldstabilisatie (OIS) zorgt voor een duidelijk pluspunt bij de 9 Pro.

Op het vlak van ultra-wide hebben beide toestellen dezelfde 1/1.56” Sony IMX766 sensor van 50MP in combinatie met een freeform lens die vervorming in de hoeken verminderd van zo’n 20 procent in de meeste telefoons tot slechts 1 procent. Macro functionaliteit zit in deze camera ingebouwd. De vierde en laatste camera is de monochrome die je meteen effecten laat toevoegen aan je foto’s, maar naar onze mening meestal overbodig is.

In onze review van de OnePlus 9 prezen we ook al de nieuwe Pro Mode met Hasselblad invloeden en de toevoeging van tilt-shift functionaliteit voor het isoleren van onderwerpen. Video’s opnemen doe je met de OnePlus 9 Pro eveneens aan 8K 30fps.

QHD+ display

Bij een Pro-model verwacht je natuurlijk een kwalitatief scherm. De OnePlus 9 Pro komt daarom voorzien van een Fluid Display 2.0 AMOLED-display met QHD+-resolutie. Zo’n display verbruikt natuurlijk meer batterij dan de FHD+-variant van de OnePlus 9, maar dat hoeft geen probleem te zijn dankzij LTPO-technologie. Deze technologie zorgt ervoor dat het beeldscherm van de OnePlus 9 Pro tot 50 procent minder energie verbruikt. Dit doet het aan de hand van Smart 120Hz, dat de verversingssnelheid automatisch aanpast op basis van je gebruikssituatie. Bekijk je een foto dan is 1Hz voldoende, maar tijdens het scrollen wil je natuurlijk de volledige 120Hz. Films hebben dan weer voldoende aan 24Hz.

Het display is ook voorzien van de nieuwe Hyper Touch functionaliteit, die voor een snellere synchronisatie tussen de processor en het scherm zorgt tijdens het gamen. Normaal is dit 60Hz of 120Hz, maar in het geval van de OnePlus 9 Pro haal je 360Hz. Dit zorgt voor snellere input en dus betere reactietijden. Wij gingen vooral aan de slag met League of Legends Wild Rift en konden genieten van een snelle en vlotte game-ervaring.

OnePlus 9 Pro review

Het display heeft bovendien een maximale helderheid van 1300 nits, 200 minder dan de OnePlus 9. Dat lijkt geen groot verschil, maar tijdens het maken van onze testfoto’s in een zonnige tuin was het wel het verschil tussen “net zichtbaar” en “duidelijk zichtbaar”. Native 10-bit kleurendiepte en HDR10+ zijn uiteraard ook van de partij.

We gebruikten van beide toestellen met de AMOLED breed kleurgamma instelling en gaven daarbij de voorkeur aan de OnePlus 9 Pro. Het verschil is niet enorm, maar toch geeft het scherm kleuren neutraler weer, waar de OnePlus 9 wat warmer is.

Ontwerp

We hadden het er vorige week al over dat de OnePlus 9-serie uiterlijk niet veel veranderd is ten opzichte van de vorige generatie. Het frame is gemaakt van aluminium en de achterkant heeft een glossy premium look die weliswaar wat plastic aanvoelt. Het camera-eiland is gegroeid ten opzichte van de 8T, maar ziet er wel stijlvoller uit door de symmetrie en de merknaam van Hasselblad. De telefoon rust wel op de lenzen van de hoofd- en ultra-wide camera en dat zorgt ervoor dat hij niet helemaal stabiel ligt op een vlak oppervlak.

Fans van schuine schermranden vinden deze terug bij de OnePlus 9 Pro, wat zorgt voor een extra high-end look die de telefoon er toch wat anders laat uitzien dan veel van zijn concurrenten. Persoonlijk vonden we de helling van de OnePlus 7T Pro nog steeds de fijnste, maar de 9 Pro is op zijn beurt een pak aangenamer dan de 8 Pro, die vaak last had van ongewilde aanrakingen.

Tenslotte is het opvallend is dat de vingerafdruksensor deze generatie lager zit. Dit is even wennen maar verder geen probleem en heeft waarschijnlijk te maken met de plaatsing van de interne componenten. De sensor is bovendien snel genoeg en je kan ook steeds opteren voor het even uitstekend Face Unlock.

Prestaties

Wat de prestaties betreft van de OnePlus 9 Pro is er buiten de snellere reactietijd tijdens het gamen weinig verschil te merken met de OnePlus 9. Beide toestellen gebruiken immers dezelfde Snapdragon 888 SoC, komen met LPDDR5 RAM en UFS 3.1 opslag. Wij draaiden Geekbench op beide toestellen en het verschil tussen beide in de benchmark is verwaarloosbaar. De OnePlus 9 Pro behaalde 1122 punten single-core en 3640 multi-core, terwijl de OnePlus 9 1121 en 3617 scoorde. Pure prestaties hoef je dus niet in het achterhoofd te houden bij je keuze tussen de OnePlus 9 en 9 Pro.

Op audiovlak zijn de dual stereo speakers enorm geschikt voor tijdens het gamen, maar ze doen ook prima dienst bij het luisteren naar muziek of het kijken van je favoriete Netflix-serie. Het geluid is niet zo ruimtelijk als het geval is bij de ROG Phone 5, maar ASUS heeft daarbij dan ook volop ingezet op de gaming experience, inclusief geluid.

OnePlus 9 Pro review

Batterijduur

Sinds vorig jaar verwachten we dat een Pro-model met de mogelijkheid komt om draadloos op te laden. De OnePlus 9 Pro kan draadloos snelladen met de Warp Charge 50 wireless charger die apart verkrijgbaar is voor 69,95 euro. 1-100 procent doe je zo in 43 minuten. Uiteraard kan je ook opteren voor opladen via de kabel en dat kan dankzij de nieuwe Warp Charge 65T in zo’n 29 minuten. Beide opties zijn uitstekend, maar we moeten toegeven dat draadloos opladen wel zijn voordelen heeft als je geen extra kabeltje op je bureau wil hebben liggen. Voor op het nachtkastje is de draadloze lader dan weer net iets te luid, al kan je wel kiezen om Bedtijdmodus in te schakelen op bepaalde tijdstippen, waardoor er trager en minder luid zal opgeladen worden.

Naar onze ervaring met de OnePlus 9 Pro gaat de 4.500mAh-batterij net wat minder lang mee dan dezelfde batterij van de OnePlus 9, maar een dag blijft haalbaar bij gemiddeld gebruik. Twee wordt echter moeilijk.

OnePlus 9 Pro review

OnePlus 9 of OnePlus 9 Pro: Welke moet ik kiezen?

Dit is ongetwijfeld de nummer één vraag die de OnePlus-community momenteel bezighoudt. Uit onze uiteenzetting hierboven heb je hopelijk kunnen opmaken dat de OnePlus 9 Pro op verschillende vlakken het betere toestel is en geen nadelen heeft ten opzichte van de OnePlus 9 (tenzij je geen fan bent van schuine schermranden). Beide toestellen leveren echter prima prestaties en beide hebben prima camera’s én een prima display. Het antwoord op deze vraag is dan ook dat het niet uitmaakt welk toestel je kiest, want je gaat hoe dan ook tevreden zijn van het toestel dat jij uiteindelijk in je handen krijgt. Je moet enkel voor jezelf beantwoorden of je wat extra luxe wil, zoals sneller draadloos laden of toegang tot een telefoto camera-optie. Is het antwoord daarop ja en is je budget flexibel genoeg om 200 euro meer uit te geven, kies dan voor de OnePlus 9 Pro. Is het antwoord nee, kies dan voor de OnePlus 9.

Prijs en beschikbaarheid

De OnePlus 9 Pro is vanaf vandaag 31 maart 2021 beschikbaar via de website van OnePlus en webshops zoals Coolblue voor de prijs van 899 euro voor het model met 8GB RAM en 128GB opslag (in Morning Mist, Pine Green en Stellar Black) of 999 euro voor het model met 12GB RAM en 256GB opslag (eveneens beschikbaar in Morning Mist, Pine Green en Stellar Black).