Teufel Cinebar 11 ‘4.1-set’ review: Klinkt als muziek in de oren

Indrukwekkend geluid
Slank ontwerp voor soundbar en bas
Geen netwerkverbinding
Dus geen streaming
Aanbevolen prijs: €749,99
TechPulse ging aan de slag met de nieuwe Cinebar 11 van audiospecialist Teufel. Na meer dan een maand hebben we een goed beeld van de soundbar.

Wie geniet er niet van een gezellige filmavond. Terwijl moderne televisies prachtige beelden leveren, ontbreekt er bijna altijd het perfecte geluid. De Cinebar 11 MK2 20 van Teufel brengt daar op een gemakkelijke manier verandering in.

Cinebar 11 MK2 20

De Teufel Cinebar 11 is een zeer slanke en kleine soundbar, heel wat compacter dan de meeste alternatieven. Met een hoogte van 5,4 cm past hij vrijwel onder elk tv-toestel. Zelfs bij de recente toestellen die vaak korte voeten hebben. Voor de test had ik mijn LG televisie toch een pootje hoger moeten plaatsen. Maar die voorziening was er, zodoende dat de Cinebar 11 mooi voor mijn tv kon geplaatst worden. Achteraan zijn er ook uitsparingen voorzien, om de Cinebar 11 snel aan de muur te monteren.

Met een breedte van 95 cm sluit de soundbar naadloos aan op een 43-inch monitor. De ideale verhouding ligt wellicht ergens tussen een 50 en 60 inch scherm. Als je tv groter is zal je soundbar er wat nietig uit zien.

De soundbar is voorzien van een LED-display, dat je desgewenst kan dimmen. Dat is wel handig als je in een verduisterde kamer film aan het kijken bent.

Teufel Cinebar 11
Het display kan je desgewenst dimmen.

Bij de Cinebar hoort de Teufel T6 MK2-subwoofer die gemakkelijk draadloos verbinding maakt met de soundbar via de optie ‘pairing’. Hij is beduidend smaller en de pootjes worden afzonderlijk meegeleverd zodat je, afhankelijk van de ruimte, kunt beslissen of je de subwoofer neer of rechtop wilt zetten. Beide zijn mogelijk. Je kunt de T6 Sub ook onder de zetel schuiven, zolang de bank maar minimaal 12cm vanaf de vloer ruimte biedt.

Afhankelijk van de opstelling van de subwoofer verschuif je de schakelaar aan de achterkant naar vrijstaand, hoek of onder de zetel. Wat positief is, omdat het wel invloed heeft het geluid dat bassen produceren. Het geheel ziet er zeer degelijk en strak uit. Met zijn sobere design leidt het je aandacht niet af tijdens het kijken van een film. De Cinebar 11 is verkrijgbaar in zowel zwart als wit.

Teufel Cinebar 11
Door zijn slanke karakter kan hij gemakkelijk onder de bank geplaatst worden.

Teufel Effekt speakers

Voor een echte 5.1-surroundervaring kan je de Cinebar 11 nog uitbreiden met de Teufel Effekt-speakers die je naast/achter de zetel plaatst. Deze hebben, vind ik persoonlijk, een pittige adviesprijs van 399 euro. Voor de complete Cinebar 11 “4.1”-set betaal je 749,99 euro.

De Effekt-speakers kunnen ook net als subwoofer heel makkelijk draadloos verbonden worden. Je hebt enkel twee stopcontacten nodig, een voor elke box. Qua plaatsing van de Effekt-speakers kan je dit doen op twee manieren. Bevestiging aan de muur of op een statief. Dit laatste wordt spijtig genoeg niet meegeleverd, maar is voor 69,99 euro wel bij te bestellen.

Qua design van de speakers passen ze volledig in het geheel. Een stijlvol design, compact en onopvallend, maar toch krachtig. Wat wel te waarderen valt.

De Teufel Effekt-speakers maken het geluid ruimtevullend(er).

Aansluitingen

De beste manier om de soundbar op je televisietoestel aan te sluiten, is via een HDMI-aansluiting. Op deze manier kan je het volume ook regelen via de afstandsbediening van je tv. Als je je tv aan zet, ontwaakt de soundbar eveneens uit stand-by.

Er zijn twee HDMI-aansluitingen voorzien, wat praktisch is voor het aansluiten van een gameconsole.

Naast HDMI beschikt de Teufel soundbar ook over een optische digitale audio ingang en een jack-aansluiting voor bijvoorbeeld een mp3-speler en een cd-speler of voor oudere tv-toestellen. Ook is er een micro USB-aansluiting voor bijvoorbeeld software-updates. Aangezien de Cinebar 11 niet kan worden aangesloten op Wifi.

Streamen via WiFi is dus bij deze ook geen optie. Het afspelen van muziek is superhandig via Bluetooth. Het koppelen gaat heel snel door de Bluetooth-knop op de remote een paar seconden ingedrukt te houden en dan op je telefoon in de bluetooth-instellingen op de Teufel klikken.

Afstandsbediening

Bij de Cinebar 11 wordt ook een afstandsbediening meegeleverd. Waarmee je zelfs je smartphone kan bedienen. Als deze via Bluetooth met de soundbar is verbonden, kan je afstandsbediening ook worden gebruikt om de muziek te pauzeren of om naar een volgend of vorig nummer te gaan in je playlist.

De menunavigatie is ook duidelijk. Je hoeft niet diep in het menu te duiken om de speakers waterpas te zetten. Voor bijna alle opties is er een knop voorzien op de afstandsbediening inclusief de equalizer.

Voor bijna alle opties is er een knop voorzien op de afstandsbediening.

Cinebar 11: de geluidskwaliteit

Of het nu film, series of muziek is, alles klinkt natuurlijk veel beter dan welke tv dan ook. Je hebt drie geluidsmodi om uit te kiezen. Taal-, normaal en nachtmodus. Mijn ervaring is, dat  ik bij de optie ‘normaal’ de beste kwaliteit had. Je verstaat de acteurs goed, zeker bij het kijken van films en series. En bij actiescènes versta je nog duidelijk wat er gezegd wordt. Wat ik bij optie ‘taal’ dan wel weer het gevoel had dat de spraak wat wegviel. Als je de buren niet wil storen activeer je de nachtmodus, daar gaan zowel treble als bas naar een lager volume.

Door de verschillende aansluitmogelijkheden kan je de Cinebar voor meer gebruiken als alleen je tv. Op Spotify vond ik een lijstje met ‘10 songs to test your speakers’. Verschillende genres en elk van de songs geeft een mooi helder geluid weer. Ik ben geen audiofiel, audiofielen zullen misschien wel een beetje power of finesse missen. En zullen waarschijnlijk ook opteren voor een zwaarder toestel. Maar voor het doorsnee luisteren en in zijn prijsklasse doet de Cinebar 11 het prima.

Teufel Dynamore

Door de toevoeging van de Teufel Effekt-speakers verdubbel je de prijs van de Cinebar 11. Maar is het dan ook een verdubbeling in kwaliteit? Dat is een beetje de vraag. Het is ook een beetje dubbel. Ga je het geheel beoordelen op enkel muziek, dan zeg ik “neen”. Voor het beluisteren van enkel muziek, bijvoorbeeld wat zwaardere muziek zoals metal of rock, geeft het naar mijn gevoel niet de meerwaarde die je zoekt. De rearspreakers maken het geheel wel voller en zorgen voor een ruimtevullend(er) geluid wat wel aangenaam is.

Ga je naar films dan vind ik de speakers een hele grote toevoeging en verbetering. Er komt een ‘bioscoopervaring’ naar boven.

Teufel voorziet de Cinebar 11 ook met een Dynamore-functie voor een dynamischer en een veel breder stereobeeld. Ik zocht een filmfragment om dit te testen. En kwam uit bij Zhang Yimou’s martial arts film ‘House of Flying Daggers’ uit 2004. Bij het afspelen van de echo-game-scène wordt de Cinebar 11 getest op alle vlak. Het systeem stelt me niet teleur. Bonen in slow motion door de kamer geslingerd, die stuiteren op een cirkel van trommels. Fonkelende belletjes op het kopstuk van de danser, breken van glas daagden het systeem uit om de hoge tonen onder controle te houden. Het drumarrangement was een uitstekende test voor de dynamiek, je komt bijna in het midden van de cirkel te staan. Ik kreeg een WOW-gevoel bij het afspelen.

Deze functie kan je overigens ook deactiveren, indien het geluid toch niet goed zou overkomen in bepaalde films of bepaald muziekgenre.

De Cinebar 11 set ziet er sober maar degelijk uit.

Kortom, de Cinebar 11 “4.1-set” is misschien niet de ultieme surround set, maar is wel een goede oplossing voor een beter tv-geluid. Een redelijke prijs van 399 euro, voor enkel de Cinebar 11 en een subwoofer die voldoende power heeft en makkelijk te verplaatsen is. Mits de uitbreiding van aparte draadloze speakers achteraan kom je volgens mij al aardig in de buurt van een 3D-Dolby ervaring.

Jammer dat de optionele statieven voor de Effekt-speakers niet in de totaalprijs van 749,99 euro zijn inbegrepen. Maar los daarvan doen de speakers wel wat je van ze verwacht.Kortom, de Cinebar 11 is misschien niet de ultieme soundbar, maar is wel een goede oplossing voor een beter tv-geluid. Een redelijke prijs voor de set van 399 euro, een subwoofer die voldoende power heeft en makkelijk te verplaatsen is. Mits een kleine uitbreiding van aparte draadloze speakers achteraan kom je volgens mij al aardig in de buurt van een 3D-Dolby ervaring.