Hearthstone Mercenaries review: Tijdverslindend leuk

Kan helemaal gratis gespeeld worden
Heel wat bekende personages
Goud gedeeld met andere modi
Single player al snel repetitief
Aanbevolen prijs: €NVT
Hearthstone: Mercenaries is naast klassieke Hearthstone en Battlegrounds de derde grote spelmodus binnen de populaire kaartgame van Blizzard Entertainment.

We hebben er even op moeten wachten, maar vanaf vandaag is Hearthstone: Mercenaries eindelijk speelbaar. De nieuwe spelmodus werd in februari aangekondigd tijdens BlizzConline, maar het was tot eind augustus wachten op de eerste details. Sindsdien konden we aan de slag met de early access en leerden we heel wat bij over Mercenaries, dat zowel in single player als multiplayer heel wat te bieden heeft.

De gameplay van Mercenaries leggen we in meer detail uit in onze videoreview, maar wanneer we het kort moeten samenvatten, valt het best te omschrijven als een combinatie van de leukste elementen uit klassieke Hearthstone en Battlegrounds. Zo moet je strategische beslissingen maken afhankelijk van de samenstelling van je team en je tegenstander, waarna mercenaries aan beide kanten het gevecht aangaan. Je kan het ook vergelijken met de gevechten in Pokémon, maar Mercenaries heeft veel meer te bieden dan kiezen tussen Quick Attack of Thundershock.

Eigen packs voor Mercenaries

Net zoals in traditionele Hearthstone verzamel je mercenaries door kaartpacks te openen. Deze packs bevatten naast mercenaries en skins ook munten, die je allereerst kan inzetten om mercenaries vrij te spelen en vervolgens hun abilities te upgraden. Mercenaries kan in principe volledig free-to-play gespeeld worden, maar je maakt het jezelf wel makkelijker door wat packs aan te schaffen (100 goud per stuk). Verder kost de modus je enkel wat goud om de verschillende gebouwen te upgraden. 1.500 om precies te zijn. Het goud wordt gedeeld met de andere game modi, wat we op zich jammer vinden. Je moet zo immers kiezen tussen essentiële kaartpacks voor Standard en voortgang in Mercenaries.

Mercenaries

Single player én multiplayer

Wat single player content betreft kan je onbeperkt nieuwe bounties aangaan. Bounties voltooi je door een pad te volgen dat je via verschillende tegenstanders naar een eindbaas leidt. Versla je deze, dan wordt je daarvoor beloond met munten, maar als je het toch niet haalt krijg je een troostprijs. Dit systeem zorgt ervoor dat je nooit teleurgesteld achterblijft aan het einde van een run. Bovendien kan je ook opteren om bepaalde gevechten over te slaan en een buff of andere speciale bonus op te pikken, wat voor variatie zorgt en de runs niet te lang maakt.

Op vlak van multiplayer gingen we aan de slag met een unlocked account en namen we het op tegen andere media. Hierdoor kregen we zicht op de PvP-ervaring en het maximale potentieel van de verschillende mercenaries. Zo konden we hen uitrusten met één van drie items en werd het snel duidelijk dat je gemaakte keuze heel je strategie verandert en dat zorgt voor mogelijkheden! Met keuze uit alle 50 mercenaries was het ook heel wat makkelijker om teams samen te stellen rond synergies en combo’s. Een team vol Murlocs bijvoorbeeld, of voornamelijk personages met Fire spells. Hoe meer je speelt, hoe weer rewards je kan verdienen, maar elke volgende beloning vereist wel een extra overwinning. Je krijgt zo coins na de eerste overwinning, na de derde, de zesde en zo voort. Veel spelen wordt dus beloond, maar elke dag spelen is het meest efficiënte.

Hearthstone Mercenaries

Hearthstone Mercenaries: Eindoordeel

Mercenaries reviewen op basis van de acht uur die momenteel gespeeld hebben is zeer moeilijk. Wat we alvast zeker weten, is dat het enorm leuk speelt en je al snel de tijd uit het oog verliest. Mercenaries leent zich bovendien ook perfect voor korte speelsessies, want gevechten duren nooit echt lang. De bounties in single player voelden soms wat repetitief aan, met steeds andere eindbazen, maar onderweg vaak dezelfde tegenstanders en gelijkaardige buffs. Gelukkig zijn de de daily quests ook gewoon in PvP te voltooien. Hoe de meta er juist gaat uitzien is voorlopig nog afwachten en daar hangt uiteraard veel van het succes van Mercenaries van af.