Honor 70 review: een succesvolle comeback?

Prima batterijduur
Verouderde software
Slechte camera’s
Vrijwel geen USP’s
Aanbevolen prijs: €549,95
Totaalscore 6
Honor verdween in 2019 van de Europese smartphonemarkt. Het merk keert nu onder nieuwe eigenaren terug in België met de Honor 70. Nu is de vraag of het merk daarbij ook direct een succesje weet te pakken.

Wellicht herinner je je nog de View20. Voor zijn tijd een voorloper op de smartphonemarkt met een hole-punch notch. Als dochter van Chinese telecomgigant Huawei kon het merk regelmatig grote en kleine successen te boeken. Met zijn scherpe prijsstellingen wist het merk bovendien vriend en vijand te verrassen én omver te werpen. Zo stond Honor in 2016 met de 6X aan de wieg van de sterke concurrentiestrijd in het midrangesegment.

Met de 6X, die 180 euro moest kosten, bewees het Huawei-dochtermerk dat je ook tegen een scherpe prijs een smartphone neer kon zetten die vlot functioneert en een premium behuizing heeft. Nadat Huawei in 2019 door Amerikaanse sancties de bundeling van de Play Store moest stopzetten, verdween Honor definitief van de Europese markt.

Tot nu: Honor bracht begin 2022 met de Magic 4 Pro zijn eerste nieuwe telefoon uit op het Europese vasteland. In november kwam ook België aan de beurt met de Honor 70, het toestel dat voor ons ligt ter review. Duidelijk is alvast dat het niet de oude Honor is die zijn terugkeer maakt.

Specificaties

We hebben hieronder alle belangrijke specificaties van de Honor 70 opgelijst. Wil je elk detail van de smartphone te weten komen, kijk dan op de productpagina van Honor.

• Scherm: 6,67 inch Full HD OLED
  • Chipset: Qualcomm Snapdragon 778G+
  • Opslag: 8 GB RAM en 128 GB opslag
  • Batterij: 4.800 mAh met 66 watt snelladen
  • Software: Android 12 met Magic UI 6.1
  • Camera: 54 Mp (primair), 50 Mp (groothoek), 2 Mp (diepte) en 32 Mp (selfie)

Degelijk ontwerp

Bij het uit de doos halen van de Honor 70 wordt meteen duidelijk waar het Chinese merk zijn inspiratie vandaan haalde voor het ontwerp. Vrijwel alle recente telefoons van Huawei zijn voorzien van twee camera-cirkels achterop en dat zien we nu dus ook op Honor-toestellen. Ook de plaatsing van het Honor-logo en de AI Matrix Camera-tekst bij de camera’s is erg Huawei-esque.

Wat mij betreft is daar niets mis mee en het is ook zeker in lijn met de Honor-designtaal uit 2019, maar verwacht dus nog geen unieke ontwerpen van het ‘uit de dood’ herrezen merk. Het kersverse merk lijkt daarbij ook minder vastberaden dan zijn voorganger om overal premium materialen te gebruiken. Zo werd het frame van de 70 uit plastic vervaardigd en werd er niet voor gekozen om Gorilla Glass toe te passen om het scherm kras- en valbestendiger te maken. Gemiste kansen op een prijspunt waar elk detail telt.

Met zijn adviesprijs van 549,95 euro nijgt het toestel al naar het high-end segment, terwijl dat niet uit het ontwerp of de bouwkwaliteit blijkt. Het ontwerp mag onder de streep niet erg uniek dan wel duurzaam zijn: de afgeronde hoeken van de glazen panelen voor- en achterop die naadloos in het ontwerp doorlopen zorgen er wel voor dat het toestel fijn in de hand ligt. Je koopt wel beter een hoesje voor de telefoon. Vrijwel alle vingerafdrukken blijven op het glas steken en rondom de cameramodules blijft oneindig veel stof hangen.

Terug in het verleden

Eenmaal toen het toestel was opgestart zag ik een OLED-scherm dat voldoende helder kan en bovendien zeer vlot reageert door zijn 120 Hz beeldverversing. Apps draaien verder voldoende soepel met de Snapdragon 778G+ processor van Qualcomm, enkele haperingen in Chrome en Facebook buiten beschouwing gelaten. Voor degenen die graag zware games als Genshin Impact draaien is dit niet de juiste telefoon, maar de meer alledaagse games zullen hier goed op kunnen draaien (Candy Crush, et cetera).

Waar ik ook door werd gegroet na het opstarten was software uit 2019 – duidelijk is dat het nieuwe Honor zijn tijd heeft gestoken in de hardware en de laag bovenop Android links bleef liggen. Magic UI 6.1 heeft (te) veel weg van Huawei’s EMUI uit 2019 en dat is niet per se een goed ding. Problemen die in de oudere versies van Magic UI de kop op staken, staan nog altijd overeind. Je notificaties (op tijd) ontvangen? Vergeet het maar. Het design oogt in mijn optiek ook wat verouderd en is blijven steken in 2019.

Daar kan je langsheen kijken, maar dat geldt niet voor de ondermaatse softwareondersteuning. Die is met 2 jaar beveiligingspatches en 2 Android-upgrades simpelweg te kort.

Idem-dito voor camera’s

Wellicht dat Honor zijn concurrenten verstelt doet staan van zijn cameraprestaties? Honor pakt in zijn marketingpraat – net zoals Huawei in het verleden deed – flink uit met beloftes over straffe cameraprestaties. De cameraspecificaties zien er op het eerste zicht ook helemaal niet verkeerd uit. De primaire camera heeft een 54 Mp resolutie terwijl er voor de groothoekcamera een 50 Mp sensor werd uitgekozen.

Honor legt in zijn marketingmaterialen sterk de nadruk op de cameraprestaties

Qua resolutie voldoen ze dus zeker aan de hedendaagse standaarden maar datzelfde kan ik niet zeggen over de prestaties. Foto’s bij daglicht ogen prima maar bevatten zeer weinig detail; ik zou de kwaliteit gerust vergelijken met een toestel dat 200 euro kost. Het is ’s avonds dat ik schrik begon te krijgen van de software. Foto’s bevatten bij slechte lichtomstandigheden een bak ruis waar je u tegen zegt.

Ik zou ook gerust zeggen: begin alvast de pixels te tellen. Voor de groothoekcamera wordt het verhaal niet veel beter; de groothoekfoto’s zijn eveneens zeer zacht met flink wat vervorming aan de randen. Het zijn problemen die je op een toestel van tussen de 200 tot 300 euro mag verwachten maar op dit prijspunt is de concurrentie daar echt te sterk voor.

Misschien klinkt de review behoorlijk negatief, maar we moeten wel eerlijk zijn: er is simpelweg heel veel te kiezen in deze prijsklasse en dan gelden alle details, van gehard glas tot software én ook zeker de camerakwaliteit. Hoewel het toestel vlot presteert is dat voor mij onvoldoende om de andere euvels glad te strijken. Zo lang Honor zijn toestellen op te hoge prijsniveaus blijft presenteren is het lastig ze aan te raden, zeker gezien de concurrentie niet heeft stilgezeten, in tegenstelling tot de Magic UI-software.

Sorry Honor: het is een begin, maar niet de comeback die nodig is om weeral de blikken van menig consument naar u gericht te krijgen.