biXbi Rae review: knappe e-bike met té veel ondersteuning

biXbi Rae
© TechPulse / Thomas Carpentier
Voordelen
Lichtgewicht e-bike
Verzorgde afwerking
Veel trapondersteuning
Nadelen
Misschien iets té veel ondersteuning
Te duur
Aanbevolen prijs: €2.399
Waar te koop?
Totaalscore 7
De populaire Nederlandse e-bikefabrikant Tenways heeft er een concurrent bij: biXbi, dat van start gaat met twee modellen: de Rae (herenmodel) en de Fae (met doorstapframe). Wij trokken er enkele weken op uit met de biXbi Rae en brengen verslag uit.

Waar elektrische fietsen in de beginjaren vooral bedoeld waren voor recreatief gebruik en voor forenzen die hun auto willen laten staan voor het woon-werkverkeer, verschijnen er steeds meer e-bikes die specifiek gericht zijn op (kortere) ritten binnen de stad. Dat segment werd aanvankelijk aangevoerd door fabrikanten als VanMoof en Cowboy, maar wordt inmiddels gedomineerd door aanzienlijk goedkopere e-bikes van bijvoorbeeld Tenways (CGO600 (Pro)), Cortina (E-Mozzo) en Decathlon (E-ACTV 500).

biXbi, een dochterbedrijf van het Nederlandse fietsenmerk Bikkel Bikes, probeert met de modellen Fae en Rae nu ook door te breken op de markt voor elektrische stadsfietsen. Dat doet het met ontwerpen en componenten die sterk lijken op die van Tenways, al is het prijskaartje duidelijk hoger. De CGO600 Pro, met vrijwel dezelfde batterijcapaciteit als de instap-Rae, kost 1.799 euro, terwijl biXbi 2.199 euro vraagt. Een flink verschil dus. De vraag die we onszelf steeds hebben gesteld is of biXbi dat prijsverschil kan verantwoorden.

Lichtgewicht e-bike

Met een gewicht van 22,95 kg inclusief accu is de Rae zeker niet de lichtste e-bike op de markt; ter vergelijking: de CGO600 Pro weegt slechts 18 kg. Tijdens het fietsen merk je echter weinig van dat extra gewicht. Tenzij je de fiets regelmatig een trap op en af moet tillen naar een bovenwoning of appartement, hoeft het geen doorslaggevende factor te zijn bij je aankoopbeslissing.

Qua ontwerp is de biXbi Rae een typische elektrische stadsfiets: een relatief slank frame, een voorvork zonder vering en achterlichten die in het frame zijn geïntegreerd. Dat laatste geeft de fiets een onderscheidende uitstraling ten opzichte van veel concurrenten. Bovendien zijn de achterlichten robuust uitgevoerd: ze raken niet snel beschadigd als iemand er per ongeluk tegenaan rijdt of wanneer je ten val komt. De verlichting aan weerszijden van het achterwiel draagt daarnaast bij aan je zichtbaarheid in het verkeer; ze vallen meer op dan het gemiddelde (kleine) achterlicht.

biXbi Rae zijaanzicht
© TechPulse / Thomas Carpentier

Een ander fraai detail is de X-vormige verlichting aan de voorzijde van de Rae, die verwijst naar de X in de merknaam. Deze dagrijverlichting staat standaard aan wanneer je de fiets inschakelt. Voor ritten in het donker is de Rae bovendien voorzien van een gewone koplamp, die je handmatig bedient via de knoppen op het stuur. Wat ons betreft, had biXbi die verlichting net zo goed automatisch kunnen laten activeren: het stroomverbruik is verwaarloosbaar en het voorkomt dat gebruikers onbedoeld ‘zonder’ licht rijden. Daarbij komt dat op het display niet zichtbaar is of (en welke) verlichting is ingeschakeld.

Ook positief is dat biXbi alle kabels van de Rae netjes door het frame heeft geleid, zodat ze minder snel blijven haken in een fietsenstalling of beschadigd raken bij een val. Een punt van aandacht is wel de stroomkabel die zichtbaar naar de motor aan de achterzijde loopt. Niet alleen oogt de koppeling wat goedkoop, het maakt de kabel ook kwetsbaarder, zeker omdat je er in theorie met je hiel tegenaan kunt komen. Hopelijk pakt biXbi dit punt aan in een volgend model. Wat ons verder minder aansprak, was de opvallende marketingtekst op het frame: “Made bij Dutch Xperts”. Een merk- of modelnaam op het frame is prima, maar dit komt over als schreeuwerige reclame en doet af aan de uitstraling.

Vlotte biXbi-naafmotor

Zoals het een moderne elektrische stadsfiets betaamt, is de Rae uitgerust met een naafmotor. Welke fabrikant deze motor levert, houdt biXbi voor zich. Wel is bekend dat de motor een piekvermogen van 42 Nm levert en is voorzien van een krachtsensor, wat volgens biXbi zorgt voor een natuurlijkere rijbeleving.

Versnellingen ontbreken op de Rae, iets wat in deze prijsklasse en bij dit type fiets vaker voorkomt. In combinatie met de achterwielmotor resulteert dat echter juist in het tegenovergestelde van de ‘natuurlijke’ rijervaring die biXbi belooft. Ongeacht de gekozen rijmodus accelereert de Rae razendsnel zodra je begint te trappen, zonder dat je zelf nog kracht hoeft te zetten. De pedalen voelen eerder als een gashendel: zolang je blijft ronddraaien, versnelt de fiets tot zo’n 29 à 30 km/u in de tweede of derde ondersteuningsstand. Met tegenwind of heuvel op merk je iets meer weerstand, maar zelfs dan trekt de motor je soepel vooruit.

Dat hoeft niet per se een nadeel te zijn. Wie een e-bike zoekt die je moeiteloos van A naar B brengt, zit met deze motor goed. Je hoeft nauwelijks kracht te leveren en arriveert snel én zonder te zweten op je bestemming. Vooral bij tegenwind of op hellingen biedt de sterke naafmotor een voordeel: waar veel middenmotoren van Bosch of Shimano in snelheid terugvallen, blijft de Rae doorgaan.

Vooraanzicht bixBi Rae
© TechPulse / Thomas Carpentier

Wil je echter zelf nog enige inspanning leveren, dan is dit model minder geschikt. Het ontbreken van versnellingen maakt het lastig om bij hoge snelheden efficiënt te trappen. De trapfrequentie wordt dan zo hoog dat je bijna begint te stuiteren op het zadel. Dat is niet uniek voor deze fiets, veel Tenways-modellen zonder versnellingen hebben hier ook last van, maar het blijft een punt om rekening mee te houden. Overigens verkoopt Tenways sinds kort ook een CGO600 Pro-variant mét versnellingen, als CGO600 Plus.

Wendbaar stuurgedrag

Dankzij het lage gewicht is de fiets bijzonder wendbaar en we durfden er dan ook gerust wat harder mee door bochten te scheuren. Ook uitwijken gaat door het lage gewicht net iets makkelijker dan bij fietsen als de Grenoble C5, die door hun massa minder ‘sportief’ sturen. De Schwalbe Energizer-banden op de biXbi bieden voldoende grip voor ritten op onverharde wegen, al is dit uiteraard geen fiets om mee door de modder te rijden. Fietsen als de biXbi Rae en Fae zijn daar natuurlijk ook niet voor bedoeld en horen eerder thuis in de stad.

In dat opzicht is het jammer dat de voorvork en het zadel geen vering hebben. Hoewel dat tegenwoordig vaker voorkomt bij elektrische stadsfietsen, maakt het de Rae minder comfortabel dan bijvoorbeeld de CGO800S van Tenways of de E-ACTV 500 van Decathlon. Deze eerdergenoemde modellen beschikken wél over een geveerde voorvork. Bij langere ritten leidt dat bij de Rae sneller tot vermoeide polsen en schouders, die meer klappen moeten opvangen. Qua zithouding zit je bij de Rae licht voorovergebogen, maar niet zodanig dat je snel last krijgt van je schouders of rug. Op de FX+ 7 van Trek zit je bijvoorbeeld nog een stuk dieper. De verstelbare stuurpen maakt het bovendien mogelijk om de zithouding naar wens aan te passen. Wie meer rechtop wil zitten, kan dat zo eenvoudig regelen.

Remmen en veiligheid

Fietsveiligheid is natuurlijk ook van belang en de hydraulische schijfremmen zouden ervoor moeten zorgen dat je snel tot stilstand komt. In de praktijk valt de remkracht van de Elvedes-remmen echter wat tegen. Het duurt vaak net iets te lang voordat de fiets volledig tot stilstand komt, iets wat we vaker zien bij goedkopere schijfremmen. Schijfremmen van Shimano of Tektro leveren, afhankelijk van het gekozen model, doorgaans betere prestaties. Positief is dat de Elvedes-remmen in elk geval een stuk minder piepen dan Tektro-remschijven. Ondanks hun beperkingen verkiezen we dit type remmen nog altijd boven rollerbrakes of velgremmen.

Rijbereik van de Rae

biXbi levert de Rae met twee accupakketten: een instapmodel van 375 Wh en een grotere variant van 504 Wh. Voor het prijsverschil van 200 euro raden we zonder twijfel de grotere accu aan. Dat lijkt op het eerste gezicht een forse meerprijs, maar het levert over de gehele levensduur van de fiets een beduidend groter rijbereik op. Volgens de fabrikant gaat de 504Wh-accu tot 100 kilometer mee (met een opgegeven bereik van 45 tot 100 kilometer), terwijl de 375Wh-variant een bereik biedt van 35 tot 80 kilometer. De exacte actieradius hangt uiteraard af van de gekozen ondersteuningsstand, je eigen trapkracht, het weer en de hoogteverschillen op je route.

Tijdens onze testperiode haalden we met de 504Wh-accu een gemiddeld bereik van 60 tot 70 kilometer in de middelste ondersteuningsstand. De fiets werd vooral gebruikt voor (kortere) ritten in het vlakke landschap van Turnhout, met veel optrekken en afremmen; omstandigheden die allesbehalve efficiënt zijn.

Tijdens het testen viel één aspect van de accu ‘negatief’ op: je moet de batterij handmatig inschakelen voordat je de fiets kunt gebruiken. Bij de meeste e-bikes gebeurt dat automatisch wanneer je de fiets aanzet, maar bij de biXbi moet je daar steeds apart aan denken. Hoewel je daar na verloop van tijd aan went, voelt het alsof de fabrikant willekeurige componenten heeft gecombineerd die niet optimaal met elkaar communiceren.

biXbi-ecosysteem

Het display van de Rae is vrij eenvoudig, maar toont de benodigde informatie, zoals de snelheid, ondersteuningsstand en resterende acculading. Helaas wordt die laatste niet in procenten weergegeven, maar in vijf streepjes (elk goed voor 20 procent van de batterij). Daarmee kan je de accustatus wel inschatten, maar een exacte aanduiding heeft toch de voorkeur. Die vind je overigens wel terug in de biXbi-app voor Android en iOS. Met de app kan je de fiets bovendien vergrendelen (de motor wordt dan uitgeschakeld) en je ontvangt meldingen bij diefstal dankzij de gps-tracker.

biXbi Rae tracker in het frame
De ingebouwde biXbi-tracker – © TechPulse / Thomas Carpentier

Let wel, het gebruik van deze biXbi-app is alleen het eerste jaar gratis. Daarna betaal je 49,95 euro per jaar (4,16 euro per maand). Dat heeft vooral te maken met de werking van de gps-tracker, die een internetverbinding vereist. Deze connectiviteit is het eerste jaar inbegrepen bij de aankoopprijs van de fiets, maar daarna moet je ervoor bijbetalen.

Eindoordeel

De biXbi Rae laat ons met gemengde gevoelens achter. De fiets ziet er op het eerste gezicht heel netjes uit en we hebben weinig aan te merken op de kwaliteit. De geïntegreerde X-dagrijverlichting en achterlichten geven de fiets bovendien een unieke uitstraling, maar de naafmotor doet deze positieve punten (voor ons) grotendeels teniet. De motor voelt op veel momenten gewoon té krachtig en schiet je, zelfs in de laagste ondersteuningsstand, als een raket vooruit. Hierdoor hoef je bij tegenwind of bergop weinig kracht in te zetten, terwijl de fiets op vlakke stukken eigenlijk al het werk doet. Het gebrek aan versnellingen maakt dat niet per se beter en zorgt soms voor een onnatuurlijk hoge trapfrequentie.

Wat eigenlijk het lastigste is aan de Rae, is het prijskaartje van 2.199 euro voor het basismodel, of 2.399 euro voor de variant met de grotere 504Wh-batterij. Het basismodel is daarmee 400 euro duurder dan de Tenways CGO600 Pro, die op veel vlakken vergelijkbare prestaties levert, maar tegelijk een natuurlijkere fietservaring biedt, een betrouwbare MiVice-naafmotor heeft en bovendien krachtigere Tektro-schijfremmen bevat. Ook fietsen als de Tenways CGO800S (1.899 euro) en de Rockrider E-ACTV 500 (2.000 euro) zijn rijker uitgerust, maar tegelijkertijd goedkoper dan de biXbi. Het ontbreekt deze concurrenten vaak wel aan ingebouwde GPS, wat het prijsverschil deels verklaart. Deze concurrenten hebben vaak geen ingebouwde gps, wat het prijsverschil deels verklaart.

Hopelijk kan de Nederlandse fabrikant nog iets doen aan de prijs, want op dit prijsniveau is de Rae lastig aan te bevelen.

bixbie-bikeontspanning

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Advanced Engineering 2025: laat je inspireren om te innoveren

Advanced Engineering 2025: laat je inspireren om te innoveren

Registreer voor gratis toegang