HTC Vive getest: Spectaculaire technologie met een Wii-smaakje

Duitsland, IJsland en Zombieland liggen met de HTC Vive op seconden van elkaar. De bril transporteerde ons naar een andere wereld en is ronduit spectaculair, al doolde het Wii-spook doorheen de kamer.

Van ruimtepiraterij over zombieslachten tot schaamteloos toeristen, boven en onder water: we gingen al twee keer eerder aan de slag met de HTC Vive. We zetten HTC’s VR-bril telkens een half uurtje op ons hoofd en waren flink onder de indruk, maar konden weinig zeggen over de blijfkracht van het toestel. Een nieuwe hands-on van een halve dag geeft ons een beter beeld van de virtual reality-headset.

Meer dan de Rift

De Vive is in essentie een Oculus Rift op steroïden. De bril, die HTC samen met Valve, bekend van spelwalhalla Steam, ontwikkelde, doet alles wat de Rift doet en meer. Zo krijg je al meteen controllers meegeleverd in de doos, en kan je zowaar beperkt rondwandelen in een virtuele wereld. Wij gaan aan de slag met de wandelfunctie, en testen dus niet in welke mate de Vive op kan tegen de Rift in de zetel achter de pc.

De eerste indruk werd bevestigd door de tweede en de derde. De Vive is een ongelooflijk stuk hardware en we eten onze schoen op als de technologie niet helemaal doorbreekt. De hardware komt in een enorme doos waarvan het uitpakken alleen al voor het nodige jolijt zal zorgen. Vervolgens is het tijd voor de installatie. Een uitgebreide brochure, opgesteld in Portal-stijl, maakt je wegwijs. Om rond te wandelen met de Vive heb je twee kleine kastjes nodig die je in weershoeken van de kamer hangt. Je kan ze, indien ophangen lastig is, ook op statieven plaatsen. Vervolgens installeer je de nodige software op de pc en plug je de kabels in. Na de kalibratie geeft de Vive je het grootst mogelijk rechthoekige speelveld.

Dikke kabel

De kalibratie neemt enige tijd in beslag, waardoor we denken dat je in de praktijk toch best een vaste Vive-plek in je huis voorziet. Het kabelbos waarmee de Vive met de pc verbonden is, is aan de dikke kant. Hij lijkt steviger dan die van de Oculus, maar zit ook meer in de weg. In ons eerste halfuur met de Vive merkten we daar weinig van, maar na meer dan een uur spelen merkten we dat de kabel verdraaid raakte, waardoor hij meer in de weg kwam te zitten. Dat haalde ons af en toe uit de virtuele ervaring. Een dunnere en langere kabel kan soelaas bieden.

HTC voorziet de Vive van twee geweldige controllers. Die liggen perfect in de hand en zien er al naargelang het spel anders uit. Soms zijn het virtuele handen, soms zijn de controllers gewoon zichzelf, en soms zijn het wapens zoals een pijl en boog of een pistool. Altijd voelen de dingen als natuurlijke verlengingen van de eigen ledematen, waardoor bediening en manipulatie van objecten in de virtuele wereld een peulenschil is.

Daredevil

De Vive is uitgerust met een chaperone-systeem. Concreet wil dat zeggen dat je een semitransparante muur te zien krijgt wanneer je het speelveld dreigt te verlaten. De elegante oplossing voorkomt valpartijen. De Vive is verder uitgerust met een geweldig doorkijksysteem. Met een druk op de knop kan je de echte wereld bekijken om bijvoorbeeld even de controllers weg te leggen. Die wereld ziet er vreemd uit en doet ons denken aan de manier waarop blinde superheld Daredevil de wereld ziet.

Dankzij beide systemen hoef je de Vive niet snel van je hoofd te halen. De bril is comfortabel genoeg om speelsessies van meer dan een uur mogelijk te maken. Tijdens onze test was het vrij warm, waardoor een korte pauze na een uurtje spelen welkom was, maar dat is misschien een goede zaak.

Geweldige menu’s

Technologisch is de HTC Vive verbluffend. De beperkte ergernissen met de kabel wegen niet op tegen het technisch vernuft dat HTC aan de dag legt en de samenwerking met Valve en Steam verloopt vlekkeloos. Wisselen van spel is doodeenvoudig dankzij knappe VR-menu’s die je handig en intuïtief kan bedienen. Met het grootste minpunt van de Vive heeft HTC zelf niets te maken.

Laten we duidelijk zijn: we amuseerden ons een middag te pletter bij HTC. We speelden een heleboel spellen en genoten van ieder moment. Achteraf gezien is er echter geen enkel spel waarvan we de drang hebben om het terug te spelen. De games zelf maken uitstekend gebruik van VR, maar de meesten zijn in de praktijk weinig meer dan showcases voor de technologie.

Wii-gehalte

The Brookhaven Experiment bijvoorbeeld, waarbij je alleen op een donker plein in een vernielde stad tegen griezelige zombies vecht, is een adembenemende ervaring. De drang om beter te presteren en verder te raken blijft groot, maar neem het VR-aspect van het spel weg en wat overblijft is een poepsimpele shooter waarin je vanop een centrale plaats vijanden neermaait. Dat is heel leuk en voldoende voor een dag, misschien zelfs een week, maar geen maand.

Andere spellen geven ons hetzelfde gevoel. Ze zijn ongelooflijk leuk omdat VR zo leuk is, maar de games zelf hebben niet zo veel om het lijf. Tijdens onze hands-on zagen we geen enkele game die de Vive inzet om een beklijvend verhaal te vertellen, terwijl VR toch het best denkbare medium is om zoiets te doen.

Dat is niet noodzakelijk slecht. De games zelf duren nooit heel lang en je kan ze snel doorgeven, wat van de Vive in eerste instantie een sociaal toestel kan maken. Terwijl iemand in de virtuele wereld zit, kan de rest immers op het computerscherm door zijn of haar ogen meekijken. Combineer dat met de eerder dwaze manier hoe iemand met een VR-bril op eruit ziet, en je hebt stof genoeg voor een leuke avond.

Gevaar voor gimmick

Voorlopig hebben we de indruk dat HTC samen met Valve de fundering van gamen in de toekomst heeft gelegd. De technologie is duidelijk klaar, de spellen zijn dat nog niet helemaal. De beste VR-games van het moment, zoals Adrift, maken geen gebruik van de rondwandelfunctie en we vrezen ergens dat die misschien voor de nabije toekomst een (technisch knappe) gimmick zal blijven. De spellen waarin je kan rondwandelen hebben een zeker Nintendo Wii-gehalte maar de Vive zelf richt zich op de hardcore gamer, met bijhorende straffe hardware en dikke portefeuille. Daar schuilt voorlopig een contradictie.

Virtuele vakantie

Er zijn echter uitzonderingen. Valve zelf ontwikkelde enkele demo’s, en van het boogschieten vanop een kasteel kregen we niet meteen genoeg. We kunnen ons inbeelden dat daarrond een leuk spel kan ontstaan. De ervaring die het meest gebruik maakte van de unieke kwaliteiten van de Vive was echter geen spel.

Je kan met de headset op vakantie gaan. Er zijn momenteel drie toeristische locaties vanuit de Vive te bezichtigen. Aan de hand van foto’s werden de plaatsen in een 3D-model gegoten en het eindresultaat is levensecht. We liepen echt over de muren van een kasteel, kuierden door IJslandse velden en zaten echt in de vervallen kamer van een Duits ziekenhuis.

In iedere locatie kan je rondwandelen op specifieke plaatsen, waarna je verder kan teleporteren naar andere plaatsen om daar opnieuw rond te wandelen op de enkele vierkante meters die je in het echt ter beschikking hebt. We vergaten hier meer dan bij eender welk ander spel dat we een VR-bril op hadden. Bij een dergelijke ervaring heeft het rondwandelen echt een grote meerwaarde. Meer dan wanneer je door een Oculus of een Gear VR kijkt, heb je het gevoel echt ergens anders op de wereld te staan.

Kopen en toch wachten

[related_article id=”177577″]Moet je nu meteen alles laten vallen en een Vive kopen, of laat je het product beter links liggen? Geen van beiden en allebei, als het aan ons ligt. Enerzijds is er geen druk om de Vive nu te kopen. De beschikbare ervaringen zijn beperkt, vaak rudimentair, en zijn er binnen een jaar ook nog. Anderzijds is de Vive een technologisch hoogstandje. Wie het nu al koopt, kan de opkomst van VR als een medium aan den lijve meemaken. We denken wel dat je de bril na een eerste enthousiaste fase niet meer iedere dag zal opzetten. Een uitgebreide review binnenkort zal ons daarover meer vertellen. Na een tijdje heb je alle beschikbare locaties bezocht, de eerste twintig waves van ieder vechtspel overwonnen, en op je favoriete nummers gedanst met Audioshield.

Mondjesmaat zullen er nieuwe ervaringen binnensijpelen, en jij zal als eerste klaar zijn om ze te spelen. Bovendien komen Rift-spellen ook naar de Vive, terwijl de wandelervaring van die laatste uniek is aan het toestel. Dat is een flinke troef. Na onze middag met de Vive zijn we meer dan ooit onder de indruk van de knappe technologie maar wat games betreft, wachten we nog even af.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Ga jij apps uit alternatieve appstores installeren?

  • Nee, App Store of Play Store is goed genoeg (57%, 109 Votes)
  • Alleen als ik een app écht nodig heb (29%, 56 Votes)
  • Ja, ik wil apps van andere bronnen installeren (14%, 27 Votes)

Aantal stemmen: 194

Laden ... Laden ...
69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business