Weg met de kaartlezer: al je vragen over itsme beantwoord

Dankzij itsme kan je binnenkort op verschillende Belgische diensten inloggen met één en dezelfde code. Wat is het precies en wie kan er gebruik van maken?

1. Wat is itsme?

De app itsme is een initiatief van Belgian Mobile ID, een samenwerking tussen vier Belgische banken (Belfius, BNP Paribas ING, KBC) en drie Belgische telecomproviders (Orange, Proximus, Telenet). Itsme is een nieuwe manier om jezelf veilig in te loggen op verschillende online diensten. Het vervangt de nood aan een kaartlezer en het onthouden van tientallen verschillende logins en wachtwoorden. In plaats daarvan gebruik je telkens dezelfde itsme-code, die uit vijf cijfers bestaat. Deze code is gebonden aan je smartphone en je simkaart.

2. Wie kan het gebruiken?

Een itsme-code kan je aanvragen als je over een Belgisch identiteitsbewijs beschikt, een Belgische simkaart en een smartphone hebt, en minstens 18 jaar bent. De Belgische nationaliteit is geen vereiste. Je moet momenteel wel aangesloten zijn bij één van de vier banken die zich achter de app hebben geschaard. De mogelijkheid om met je elektronische identiteitskaart aan te melden, wordt pas later toegevoegd.

3. Hoe stel je je code in?

Gooi je kaartlezer nog niet meteen weg, want je hebt het toestelletje nog nodig om eenmalig je identiteitsgegevens te koppelen met je itsme-code. Download de app in de Apple app store of de Google Play Store en volg de instructies op in de applicatie. Als laatste stap ontvang je een sms met een code die je moet invullen in de app. Zodra je dat geklaard hebt, is je itsme-code klaar voor gebruik.

4. Waar kan je itsme gebruiken?

De aanmeldingscode kan je vandaag al gebruiken op Bolero, ClearMedia, Doccle, Enco, Randstad en enkele projecten van Rombit. In de loop van de zomer zal men daar nieuwe diensten aan toevoegen, waarvan Belfius, BNP Paribas Fortis en Proximus al bevestigd zijn. Overheidsdiensten als Tax-on-web en Mypension volgen in 2018  Om de code te gebruiken zal je op de login-pagina van de dienst op zoek moeten gaan naar de knop ‘link je account met itsme’. Dit is trouwens mogelijk zowel op je mobiele toestel als op een desk- of laptop.

5. Wat gebeurt er met je data?

De makers van de app beklemtonen dat zij en hun partners alleen de noodzakelijke gegevens gebruiken om je te identificeren en hun diensten te ondersteunen. Heeft een bepaalde dienst toch meer informatie van je nodig, dan zal je dat duidelijk te zien krijgen en kan je zelf beslissen of je die data deelt of niet. Belgian Mobile ID verzekert dat de app voldoet aan de GDPR, de nieuwe Europese wetgeving rond privacy, en aan de wetgeving rond elektronische identificatiemiddelen.

6. Heb je een internetverbinding nodig?

Itsme maakt gebruik van je telefoonverbinding en je internetverbinding. Je hebt dus zowel toegang nodig tot het internet als een geldige simkaart om de app te downloaden en acties met de code te kunnen uitvoeren.

7. Wat als je je smartphone verkoopt/verliest?

De itsme-code is verbonden aan je smartphone en je simkaart. Ben je van plan om over te schakelen op een ander toestel en je huidige smartphone te verkopen, dan kan je je itsme-account blokkeren en opnieuw instellen op het nieuwe toestel. Dit werkt ook als je vergeten bent om de app te verwijderen van het oude toestel, en hetzelfde geldt mocht je je smartphone verliezen. Een account blokkeren gaat via de website van itsme of via hun telefonische helpdesk (02/657 32 13).

8. Werkt itsme op alle toestellen?

De itsme-app is gratis beschikbaar voor Android en iOS. Voor Android moet je minstens versie 4.2 op je toestel hebben staan, en minimaal 8.0 voor iOS.

Update (11:24): extra informatie over privacy toegevoegd.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business