Interview Scott Opitz: ABBYY vindt zichzelf opnieuw uit

Tijdens het virtuele evenement Reimagine lanceerde ABBYY een gloednieuwe versie van het Vantage-softwareplatform. Chief Marketing Officer Scott Opitz getuigt hoe ABBYY niet enkel zijn producten, maar ook zichzelf heruitvond.

Jezelf heruitvinden. Dat thema stond centraal tijdens de virtuele conferentie Reimagine van ABBYY die plaatsvond op 23 en 24 maart. Met het thema wil ABBYY vooral focussen op de positieve effecten die de coronapandemie op onze maatschappij zal hebben. Er zijn veel redenen om de pandemie te vervloeken, maar ze heeft bedrijven wel opnieuw wakker geschud. Wie nu nog niet in actie is geschoten om de digitale transformatie verder te zetten, zal in het ‘nieuwe normaal’ geen plaats meer hebben.

Met zijn ‘digital intelligence’-oplossingen wil ABBYY zelf ook een grote rol spelen in het op gang trekken van de digitale transformatie. De aankondigingen van het vernieuwde Vantage-platform en Marketplace tijdens Reimagine zetten die doelstelling kracht bij. Aan de vooravond van de lancering gunde Chief Marketing Officer Scott Opitz ons al eens een eerste blik in deze nieuwe technologie.

Iedereen moet transformeren

Tijdens de coronapandemie heeft ook ABBYY zichzelf deels moeten heruitvinden, leidt Opitz in. “Reimagine is in de eerste plaats een boodschap die we willen meegeven aan onze klanten. Maar geen enkel bedrijf kan zeggen dat de pandemie geen invloed heeft gehad, ook wij niet. Alleen al het feit dat we met Reimagine volledig virtueel zijn gegaan, is voor ons uniek. Maar transformeren is meer dan virtueel gaan. We moesten ook nadenken over hoe we de informatie op deze manier overbrengen. We zijn zelf enorm verbaasd over het bereik en de efficiëntie van onze virtuele conferentie.”

“Het leert ons dat onze klanten veranderd zijn. Elke sector heeft tijdens de pandemie zichzelf wel op een of andere manier moeten heruitvinden. Dat zou zonder de pandemie ook gebeurd zijn, maar niet aan deze snelheid. Als schakel in de softwareketen moeten we natuurlijk ook mee veranderen met die markt. Daarom zijn we onze merken volop aan het rebranden. Zoals één van mijn grote idolen Winston Churchill ooit zei: Never waste a good crisis”, klinkt Opitz filosofisch.

Vantage 2 & Marketplace

De aankondiging van Vantage 2 zet een kroon op dat proces. ABBYY lanceerde Vantage in het tweede kwartaal van 2019. De filosofie achter het platform is om het digitaliseren van bedrijfsprocessen mogelijk te maken zonder dat daar uitgebreide IT-kennis voor vereist is. “In 2019 lanceerden we Vantage als een next-generationsoftware. Documenten bevatten enorme hoeveelheden data die ongestructureerd is. Vantage extraheert die data en brengt overzicht. De respons was veel groter dan we verwacht hadden. Vandaag de dag speelt Vantage een fundamentele rol in ons digitale intelligence-portfolio. Digitale intelligence is geen technologie an sich, maar wel een concept waar we organisaties naar willen doen streven.”

Wat is er nu precies nieuw aan Vantage 2? “We maakten voor de ontwikkeling van Vantage 2 een grondige analyse van hoe onze klanten het platform (willen) gebruiken. De vernieuwde versie voegt nieuwe functionaliteiten toe die daar beter bij aansluiten. Dat zal nieuwe use cases mogelijk maken. Bovendien blijven we verder inzetten op gebruiksvriendelijkheid. Vantage 2 opereert volledig in de cloud waardoor er zo goed als geen codering aan te pas komt. Bij deze verbeteringen zal het zeker niet blijven. De ontwikkeling van Vantage is een lange reis. Verbeteringen zullen altijd op de agenda staan.”

De aankondiging van Vantage 2 ging gepaard met die van de ABBYY Marketplace. Marketplace is wat de naam doet vermoeden: een digitale marktplaats. Gebruikers van het Vantage 2-platform kunnen skills die zij in het platform ontwikkelden via de Marketplace aanbieden aan andere partners van de softwareontwikkelaar. “Marketplace illustreert het belang van onze partnergemeenschap. We zien veel types documenten, maar sommige bedrijven hebben zich gespecialiseerd in bepaalde soorten documenten. Zij hebben misschien specifieke skills ontwikkeld voor die documenten. Met Marketplace willen we de kans bieden aan onze partners om skills en trainingen met elkaar uit te wisselen. Dat is onze filosofie: je moet niet innoveren om te innoveren. Technologie moet toegankelijk zijn en mensen beter maken.”

Image Credit: ABBYY

TimelinePI

Het is die filosofie die Scott Opitz in 2019 overtuigde om samen met zijn voormalige bedrijf TimelinePI in zee te gaan met ABBYY. “Technologie is niet het belangrijkste criterium om een fusie te doen slagen. De waarden van de partners moeten overeenkomen. Dat was het geval bij ABBYY en TimelinePI: beide organisaties legden de focus op vertrouwen, integriteit en het succes van de klant. Vantage had evengoed door TimelinePI kunnen geschreven worden.”

Opitz is ook van mening dat de oplossingen van TimelinePI de perfecte aanvulling vormden op het portfolio van ABBYY. “Tijdens de onderhandelingen ontdekten we dat we min of meer dezelfde doelgroepen bedienden, maar andere stukken van de ‘innovatiepuzzel’ legden. Door de integratie van Timeline 5 in de oplossingen kregen we het bredere plaatje in beeld. Bij ABBYY weten we perfect wat we doen en waar we goed in zijn. Met de lancering van Vantage 2 en Marketplace durf ik zonder aarzelen zeggen dat we de breedste combinatie van competenties in de markt hebben”, besluit hij.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business