Review: Kinect Sports

Kinect Sports is de game die je moet uitproberen als je Kinect wil leren kennen. De sporten zijn uitdagend en er is genoeg variatie om met de hele familie plezier te beleven. In je eentje durft het na enkele uren een beetje saai te worden, maar met vrienden of familie zal je aan Kinect Sports heel lang plezier hebben.

Degelijke work-out

Kinect Sports brengt zes verschillende sportdisciplines naar de speler: voetbal, tafeltennis, atletiek, bowling, boksen en beachvolleybal. Eigenlijk zijn er meer sporten omdat ‘atletiek’ uit meerdere onderdelen bestaat, zoals de honderd meter sprint, speerwerpen, verspringen of discuswerpen. Je zou standaard al denken aan de klassieke manier om op knoppen te drukken tot je wint, maar met Kinect moeten we de zaken helemaal anders aanpakken. Bovendien zijn er nog zestien minigames beschikbaar die variaties vormen op de klassieke speltypes. Het vreemdste aspect om te doen tijdens het spelen met Kinect Sports, is dat je voeten belangrijk zijn om te sporten. Nog nooit heb je tijdens een voetbalgame echt moeten schieten, terwijl je hier die trapbeweging wel degelijk moet maken. Het voelt heel raar aan in het begin, maar het toont ook aan wat er allemaal mogelijk is met Microsoft Kinect. Alle sporten spelen heel goed op Kinect in, maar sommige, zoals tafeltennis, vragen heel extreme bewegingen voordat je het gewenste resultaat bereikt hebt.
Soms merk je dat je acties niet direct vertaald worden, maar dat er een lichte vertraging is met hetgeen er op de televisie gebeurt. Dit is onoverkomelijk, maar vergeleken met eerdere demo’s zit de snelheid toch heel goed. Je moet wel voldoende plaats voorzien om comfortabel te kunnen sporten – zeker als je met z’n tweeën speelt. Als je alleen speelt, is de computer in het begin heel vergevingsgezind, maar daarna wordt die heel pittig en zal het zweet snel op je voorhoofd staan. Je merkt trouwens heel goed dat je na drie kwartier spelen met Kinect Sports een degelijke work-out achter de rug hebt.