Review: Ridge Racer 3D

Met meer spelmodi had Ridge Racer 3D mogelijk de beste lanceertitel geweest voor de Nintendo 3DS.

Uitstekende racer voor 3DS

De Nintendo 3DS is in het land en dat moet worden gevierd met een hele hoop 3D-titels. Op papier zijn racegames het meest ideale genre voor 3D. Het is daarom niet verwonderlijk dat bij de 3DS-lancering twee racetitels beschikbaar zijn. Ridge Racer 3D is een van hen. Een racegame heeft alle baat bij een 3D-zicht. Zo kun je bochten in de verte beter inschatten, tegenstanders eenvoudiger voorbijsteken en een beter snelheidsgevoel ervaren. Ridge Racer 3D benut de 3D-optie van de Nintendo 3DS heel goed. Het is veruit een van de betere implementaties van 3D in de launch line-up. Het menu zweeft ergens op de voorgrond, terwijl auto’s in de verte duidelijk zichtbaar zijn. Ridge Racer 3D valt eenvoudig samen te vatten: kort. Er is eigenlijk maar een spelmode: Grand Prix. Hier krijg je een reeks van circuits waarop je moet racen. Je moet steeds bij de eerste drie eindigen om verder te kunnen. Eindig het kampioenschap als derde of beter om de volgende Grand Prix vrij te spelen. Dit gebeurt allemaal aan een hels tempo, met het minimum aan menu’s. Ideaal om snel tussendoor in de bus of op de trein wat te racen. Verwacht echter niet dat je uren aan een stuk zoet zal zijn met deze titel.
Naast Grand Prix is er nog een Time Trail-modus, de naam zegt het zelf. In Grand Prix heeft elke race zeven computertegenstanders die je binnen de tijd moet inhalen. Lokaal bevat Ridge Racer 3D een multiplayervariant tot vier spelers, maar helaas valt er geen online onderdeel te bespeuren. Een gemiste kans, want er zijn andere lanceertitels die wel gebruik maken van de vernieuwde online optie. Grafisch ziet het er behoorlijk goed uit. Er zit veel snelheid in het spel en alle animaties verlopen vloeiend. Verwacht geen racesimulatie, bij Ridge Racer 3D draait alles om arcade. Extreem slippende auto’s, boost verzamelen, nitro gebruiken, in het zog van een auto sturen om snelheid te winnen, het hoort er allemaal bij. Dat maakt van Ridge Racer 3D de ideale titel voor onderweg even te gamen. Jammer dat Namco Bandai niet meer racemodes in het spel heeft gestoken.