Nieuws

BMW lanceert i8 zonder spiegels of dode hoek

Weg met spiegels, welkom slimme camera’s. BMW demonstreert hoe technologie superieur is aan spiegels in de i8 plug-in hybride.

Ondanks het feit dat de wagen van vandaag meer gemeen heeft met een computer dan met een Ford T, blijft bepaalde technologie uitzonderlijk low-tech. Vooral de spiegels zijn niet echt modern te noemen. Eén spiegel zorgt er voor dat jij als bestuurder, en jij alleen, ziet wat er achter je gebeurt, en twee spiegels aan de zijkant helpen met voorbij steken en afdraaien zonder fietsers neer te maaien.

De nadelen zijn legio: enkel de bestuurder heeft iets aan de spiegels, de geïncorporeerde technologie is beperkt, net als het gezichtsveld, en er bestaan dode hoeken. BMW amputeerde de spiegels van zijn i8-bolide, en koos in de plaats daarvan voor camera’s. Op CES stelt het Duitse merk de nieuwe variant van z’n wagen voor, en hoewel we er zelf niet van overtuigd zijn dat spiegels zo slecht zijn, haalt BMW enkele interessante argumenten voor het camerasysteem aan.

Camerawerk

Twee camera’s aan weerszijde van de auto zorgen samen met een derde camera bovenaan de achterruit voor een breed samengesteld beeld. Als bestuurder bekijk je dat beeld op een scherm van ongeveer 30 cm op 7,5 cm. Dat kijkoppervlak  is aanzienlijk groter als dat van een klassieke spiegel. Een panoramische weergave zorgt er dan weer voor dat alles niet alleen beter zichtbaar is, maar dat je ook meer ziet.

Omdat de i8 al een slimme wagen is, integreerde BMW het camerasysteem met het intellect van z’n auto. Draai je bijvoorbeeld af naar rechts aan een kruispunt, dan draait het beeld van de camera’s mee zodat er geen sprake is van een dode hoek. In het geval van onoplettendheid ziet de BMW een eventuele fietser in gevaar in jou plaats, en krijg je opvallende waarschuwingen voorgeschoteld.

Waarschuwingen

Die waarschuwingen krijg je ook tijdens het rijden. Wanneer je bijvoorbeeld pinkt voorafgaand aan een inhaalmanoeuvre, maar dat dreigt fataal af te lopen dankzij een andere wagen die tegen hoge snelheid komt aangevlogen, dan krijg je ook een waarschuwing. Concreet kiest BMW daar voor een icoon dat groter wordt naarmate een potentieel gevaar dichter bij komt.

Tot slot zijn er nog enkele esthetische voordelen: de spiegels worden vervangen door camera’s in smalle aerodynamische houders wat de i8 smaller maakt en ook voor minder geluid en een beter zicht moet zorgen. Wij vermoeden dat die verbeteringen eerder aan de marginale kant liggen, maar kunnen ons zeker vinden in de innovaties op het vlak van veiligheid die een camera met zich meebrengt.[related_article id=”161162″]

Passagiers

Ook passagiers kunnen immers meekijken. Meer ogen betekent minder kans op ongevallen, maar ook bij het parkeren en uitstappen helpt de camera. Iedereen in de auto kan immers zien wat er rondom gebeurt.

De camera’s kunnen natuurlijk ook samen met klassieke spiegels bestaan, iets wat BMW in z’n kleinere i3 demonstreert. We hopen dat een dergelijk concept zijn weg snel naar betaalbaardere klassiekere wagens van alle merken vindt. Geen dode hoek, een auto die mee inschat en waarschuwt, hogere zichtbaarheid voor iedereen: wie kan daar iets op tegen hebben.

BMW is trouwens niet de eerste die voor schermen in de plaats van spiegels gaat. Op MWC vorig jaar zagen we al een Masarati die met de hulp van Qualcomm iets gelijkaardig probeerde. Wij zijn echter meer te vinden voor de aanpak van BMW.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Ga jij apps uit alternatieve appstores installeren?

  • Nee, App Store of Play Store is goed genoeg (57%, 109 Votes)
  • Alleen als ik een app écht nodig heb (29%, 56 Votes)
  • Ja, ik wil apps van andere bronnen installeren (14%, 27 Votes)

Aantal stemmen: 194

Laden ... Laden ...
69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business