Google

Advertenties brengen Google niet alleen miljarden op, ze kosten het bedrijf ook aardig wat geld aan exclusiviteitsovereenkomsten.

Google betaalt absurde bedragen aan Apple om de standaardzoekmachine in Safari en de iPhone te mogen zijn, zo blijkt uit een rapport van de Britse Competition and Markets Authority. In het Verenigd Koninkrijk alleen al zou het gaan om een bedrag van 1,33 miljard euro per jaar.

Advertenties aan oorzaak

Google leeft voor een groot deel van advertenties en het is voor de techgigant dan ook enorm belangrijk om bij zoveel mogelijk internetgebruikers de eerste keuze te zijn. Dit werkt Google deels in de hand door bedrijven te betalen om de eerste (en vaak enige) keuze in zoekmachine te zijn. Zo gebruikt iedereen die Safari gebruikt op zijn iPad of iPhone standaard Google voor zijn zoekopdrachten. Als consument is dat geen probleem, want meestal is Google gewoon de beste keuze. Echter zorgen de deals ervoor dat andere zoekmachines zo goed als geen kans hebben om door te breken. De bedragen waarover het gaat zijn immers buiten het bereik van de meeste concurrenten, zoals bijvoorbeeld privacy zoekmachine DuckDuckGo. 

Miljarden dollars per jaar

Over de exacte bedragen is weinig bekend, maar het zou gaan om miljarden dollars per jaar. In 2014 al raakte bekend dat Google 1 miljard dollar had betaald om hun positie in Safari te verzekeren binnen de Verenigde Staten. Drie jaar geleden deden er al geruchten de ronde dat dit bedrag naar 3 miljard dollar was gestegen en daar is sindsdien ongetwijfeld nog bijgekomen. Voor Apple een fantastische bron van inkomsten natuurlijk. 

De Britse Competition and Markets Authority maakt zich nu zorgen, want meer dan twee derde van de zoekopdrachten gebeurt deze dagen via mobiele apparaten en Google heeft met alle grote namen wel afspraken gemaakt. Het is het zoveelste onderzoek naar de handelingen van een groot technologiebedrijf en vorige maand schreven we nog dat Apple onder vuur is komen liggen door de dominante positie van hun App Store. Eindigen deze zaken in het nadeel van Big Tech, dan mogen zij opnieuw miljardenboetes verwachten. 

Gerelateerde artikelen

Apple opnieuw onder druk door App Store-monopolie

Apple maakt misbruik van de monopoliepositie die het heeft met de App Store, dat vindt Rakuten Kobo. De aanklacht volgt deze van Spotify vorig jaar.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here