Nissan Ariya

De Nissan Ariya is de nieuwe elektrische cross-over die onze Europese markt moet betreden naast de Tesla Model Y of BMW iX3.

Deze week is er heel wat nieuws rond elektrische wagens. De automotive sector lijkt wakker te zijn geworden. Gisteren heeft de Japanse autobouwer de Nissan Ariya officeel aangekondigd. Een cross-over SUV met een maximum batterijpakket van 87 kWh die voor een bereik van wel 500 kilometer kan zorgen volgens WLTP-normen. Wat de Nissan Ariya vooral zo verschillend maakt is het feit dat de batterij vloeistofgekoeld is, iets wat de Leaf vandaag nog niet heeft.

Nissan Ariya

Nissan Aryia

Nissan geeft ook aan te hebben geluisterd naar zijn klanten. Die gaven aan dat ze vooral een autonomie van 500 of 800 kilometer willen en dat je ook moet kunnen snelladen. Op basis daarvan heeft de autobouwer ook rekening gehouden met een aantal dingen. De Ariya is ook gebouwd op een nieuw EV-platform dat Nissan in de toekomst nog vaker zal gebruiken.

De Ariya komt er in twee varianten: een 63 kWh of 87 kWh-batterij. Met het 63 kWh-pakket haal je 360 kilometer, en het 87 kWh-pakket zo’n 500 kilometer. Ga je rijden in 4×4 modus dan daalt de autonomie tot 340 kilometer en 460 kilometer in werkelijkheid.

Cockpit

Voor wie het zich afvraagt, de Nissan Ariya lijkt minder groot dan hij is op de foto. Uit de maten blijkt dat de wagen iets kleiner is dan een Tesla Model Y. Het gaat dus echt om een compacte cross-over SUV, die ook kleiner is dan de BMW iX3. In de cockpit zit alles wat een moderne wagen nodig heeft.

Nissan heeft ook geïnvesteerd in de vermindering van het aantal knopjes. Steeds vaker gaan we auto’s besturen vanuit één infotainment systeem, net zoals bij Tesla. De wagen heeft 4G-ondersteuning en zal er via OTA-updates alleen maar beter op worden.

In eerste instantie zal de Ariya in Japan in verkoop gaan, vanaf begin 2021. Nadien zal de wagen ook uitgerold worden naar andere markten. In De V.S. zou je hem kunnen meenemen voor ongeveer 40.000 dollar. Vermoedelijk zal de Europese prijs daar ergens rond liggen.

Nissan Ariya

Renault

In maart had de Japanse autobouwer nog laten weten in zee te gaan met Renault. Het wil de markt sterker betreden en meer inzetten op compacte SUV’s zoals de bestaande Cashqai. De Europese automarkt is zeer moeilijk aangezien er veel concurrentie is en door de strenge veiligheids- en emissienormen. Daarom wordt het voor autobouwers steeds belangrijker om samen te gaan om te kunnen overleven.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here