facebook

Met dit dreigement hoopt Facebook dat iOS-gebruikers na de laatste privacyupdate datatracking zullen toelaten voor Facebook en Instagram.

Advertentie

Apple rolde vorige week de update iOS 14.5 uit voor het iPhone-besturingssysteem. Een update waar heel wat rond te doen was. Met iOS 14.5 schakelt Apple over op een strenger privacybeleid voor appontwikkelaars. Die moeten nu aan gebruikers expliciet vragen of ze datatracking voor gepersonaliseerde advertenties willen toestaan. Facebook heeft hun mening over dat privacybeleid altijd zeer kenbaar gemaakt: zij vrezen dat de maatregel hun advertentiebusiness flinke schade zal toebrengen. Tim Cook en Mark Zuckerberg zullen niet snel samen een pint gaan pakken.

Maar om hun applicatie nog aan iOS-gebruikers te mogen aanbieden moet Facebook zich wel schikken naar dat nieuwe privacybeleid. Als je de laatste iOS-update uitgevoerd hebt, zou je bij het openen van Facebook en Instagram een pop-up venster moeten te zien krijgen waarbij je de apps toestemming moet geven voor datatracking. Dat verzoek bevat wel een zeer opvallende boodschap, zagen we in een tweet van voormalig technologieadviseur voor het Witte Huis Ashkan Soltani. Facebook schrijft dat de datatracking dient om advertenties relevanter te maken, bedrijven te ondersteunen en om Facebook en Instagram gratis te houden. Speelt Facebook blufpoker met dit dreigement of gaan we binnenkort moeten betalen voor onze sociale media?

Valse beloftes

Sinds de oprichting in 2004 is Facebook altijd een gratis platform geweest. We betalen niet met geld maar met onze data om het platform te kunnen gebruiken (al wisten we dat in 2004 nog niet). Facebook heeft tot 2019 ook altijd expliciet vermeld dat het platform gratis is ‘en dat ook altijd zo zal zijn’. Sinds augustus 2019 is Facebook dus wat voorzichtiger geworden met haar beloftes, maar Zuckerberg heeft altijd wel volgehouden dat Facebook en Instagram gratis zullen blijven voor consumenten.

Sociale mediaplatformen zijn wel op zoek naar nieuwe inkomstenbronnen om minder afhankelijk te worden van digitale advertenties. Ook Twitter wil een abonnementssysteem invoeren. Toch kan Facebook niet zomaar besluiten om hun platformen niet langer meer gratis aan te bieden. Soltani merkt op dat gegarandeerd een antitrustprocedure zou starten, omdat Facebook dan iedereen die zich voor 2019 aanmeldde gelokt heeft met valse beloftes.

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here