Google

Google zal op zijn platformen, waaronder YouTube, geen advertentie-inkomsten meer uitreiken aan content van gebruikers die de klimaatverandering ontkennen.

Advertentie

Hiermee lijkt Google strenger op te treden tegen foute informatie. De nieuwe maatregel van het bedrijf is tweeledig. Om te beginnen zal dit soort content op bijvoorbeeld YouTube geen inkomsten meer uit advertenties kunnen vergaren. Daarnaast zullen ook advertenties rond het ontkennen van klimaatsveranderingen verboden worden. Dit meldt Google in een ondersteuningsdocument op zijn Google Ads Help-pagina. De nieuwe maatregel gaat voor YouTube november van start.

“De voorbije jaren hoorden we van een stijgend aantal van onze adverterende en uitgevende partners bezorgdheden opkomen rond advertenties die samenlopen met onjuiste beweringen over klimaatsverandering, of deze promoten. Adverteerders willen niet dat hun advertenties naast dit soort inhoud verschijnen. En uitgevers en makers van content willen niet dat dit soort advertenties met deze beweringen op hun pagina’s of video’s verschijnen”, aldus Google. “Daarom kondigen we vanaf vandaag een nieuw beleid rond advertentie-inkomsten aan voor adverteerders op Google, uitgevers en YouTube-creators dat advertenties voor en inkomsten van content zal verbieden die de wetenschappelijke consensus rond het bestaan en de oorzaken van klimaatverandering tegenspreken.”

Volgens de techreus zouden niet alle video’s rond dit onderwerp offline worden gehaald. Filmpjes over het klimaat gaan en die de foutieve informatie aanpakken zouden zo bijvoorbeeld blijven staan. Om de juiste parameters hiervoor te kunnen bepalen, zal het een beroep doen op deskundigen die hebben meegewerkt aan rapporten van de Verenigde Naties.

Nieuwe zet?

Dit is trouwens niet de eerste zet die Google recent zette tegen de verspreiding van misinformatie. Zo gaf het bedrijf vorige week nog aan dat YouTube alle video’s verwijdert die foute informatie verspreiden rond coronavaccins en hun bijwerkingen en ingrediënten. Het videoplatform zou inmiddels reeds meer dan 130.000 video’s met foute informatie hebben verwijderd.

Eerder deze week kondigde Google tevens een reeks nieuwe functies aan waarmee gebruikers hun ecologische voetafdruk kunnen verminderen. Zo krijgen Engelstalige gebruikers bijvoorbeeld binnenkort meer accurate informatie te zien als ze zelf op zoek gaan naar informatie over de klimaatopwarming. Het Amerikaanse bedrijf lijkt zich ook hiermee dus milieuvriendelijker te willen opstellen.


LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here