EasyJet-rolls-royce-samenwerking
Beeld: Call Me Fred / Unsplash

H2ZERO is het vertrekpunt van EasyJet en Rolls-Royce om te bewijzen dat waterstof geschikt is om mee te vliegen. Medio 2030 moet het eerste waterstofvliegtuig de lucht in kunnen gaan.

Advertentie

Medio 2030 wil Rolls-Royce de eerste waterstofmotor gereed hebben voor verschillende vliegtuigtypen, al lijkt het erop dat dit voorlopig beperkt blijft tot narrow-body toestellen. Dat zijn – binnen Europa – de populairste vliegtuigtypen. Ze worden met name ingezet op kortere afstanden. Narrow-body toestellen hebben één gangpad met aan weerszijde rijen stoelen. Mogelijk wijzigt dit naar mate de tijd en testen vorderen. Dit jaar moeten de eerste testen met waterstofmotoren plaatsvinden. Rolls-Royce is voornemens hiervoor een bestaande motor aan te passen, de AE2100.

‘Ambitie om in de lucht te testen’

De AE2100 van Rolls-Royce is een turbopropmotor en wordt ingezet op de Lockheed Martin C130-J, een militair vliegtuig. De motor zal binnen het H2ZERO-programma worden ingezet voor uitgebreide prestatietesten op de grond. Later wordt ook de Rolls-Royce Pearl 15-motor voor waterstoftesten ingezet. Dit betreft een turbofanmotor zoals we die vaker terugzien op moderne vliegtuigen. Dit specifieke exemplaar is inmiddels flink verouderd, en werd onder andere op Boeing 717-vliegtuigen geïnstalleerd.

Rolls-Royce voer de testen van de AE2100 uit in het Verenigd Koninkrijk. Details over de testen van de Pearl 15 zijn niet bekendgemaakt. Wel is bekend dat de testen voorlopig op de grond plaatsvinden. Zowel EasyJet als Rolls-Royce zeggen de ambitie te hebben die testen naar de lucht uit te breiden. Of dat ook daadwerkelijk gaat gebeuren en binnen welke termijn dat verwacht kan worden, blijft op het moment van schrijven onbekend.

Binnen H2ZERO – dat moet bewijzen dat waterstof een geschikte brandstof is voor vliegtuigen van de toekomst – vervult iedere partij een andere rol. EasyJet levert operationele kennis, terwijl Rolls-Royce in motoren voorziet en de technische details uitwerkt. Verder investeert EasyJet naar eigen zeggen miljoenen ponden in de waterstoftesten.

Alternatieve duurzame aandrijving

H2ZERO is geen nieuw traject voor de bedrijven. Eerder werkte de twee partijen samen aan marktanalyses en specificaties voor de motoren. Wel is het de eerste keer dat de bedrijven in een samenwerkingsverband zulke grootschalige motortesten uitvoeren. Het is onbekend wat EasyJet en Rolls-Royce precies voor ogen hebben met deze motortesten. Beide motoren voor de testen zijn sterk verouderd, en de AE2100 is niet ontwikkeld voor passagiersvliegtuigen.

Rolls-Royce lijkt ook enigszins aan te duiden dat de testen vooral een proeftuin moeten vormen. De motorfabrikant wil naast testen met waterstof ook elektrische aandrijvingen testen. Ook moet er in de toekomst meer gekeken worden naar duurzame brandstoffen en duurzame turbines. Hiermee is het mogelijk om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot verder te doen dalen. Uiteindelijk willen EasyJet en Rolls-Royce in 2050 CO2-neutraal zijn, schrijven ze in het persbericht.