spotify abonnees
Beeld via Canva

Spotify ziet zijn betalende Premium-abonnees kwartaal na kwartaal stijgen, maar winst maken zit er nog niet in voor de streaminggigant.

Advertentie

Het Zweedse muziekstreamingplatform Spotify heeft zijn financiële kwartaalresultaten neergelegd. 433 miljoen mensen maken nu minstens maandelijks gebruik van Spotify om muziek en/of podcasts te beluisteren. 188 miljoen daarvan hebben een Premium-abonnement afgesloten. Daarmee ziet Spotify zowel zijn niet-betalende als betalende gebruikers in vergelijking met het tweede kwartaal van 2021 toenemen. Het aantal Premium-abonnementen maakte een sprong van 14 procent.

Redenen genoeg voor Spotify om met positieve verwachtingen naar het lopende kwartaal te kijken. De streaminggigant rekent op 450 miljoen actieve gebruikers tegen het einde van september, waarvan 195 miljoen betalende. Zo wil Spotify zijn totale kwartaalomzet naar 3 miljard euro tillen. Naast muziek en podcasts focust Spotify nu ook op het aanbieden van luisterboeken na de overname van Findaway.

Spotify maakt verlies

Het is ook niet allemaal rozengeur en maneschijn voor Spotify. De laatste kwartaalresultaten leren ons dat het moeilijk blijft voor Spotify om winst te maken. Ook dit kwartaal sloten ze met een nettoverlies van 125 miljoen euro af. Spotify zegt zelf dan wel meer waarde te besteden aan het aantal gebruikers, er zal op termijn toch meer winst moeten kunnen worden gemaakt.

Met 433 miljoen gebruikers zal niemand de dominante positie van Spotify op de muziekstreamingmarkt durven betwisten, al blijft het heel moeilijk om de dominantie van Spotify te kunnen uitdrukken. Dat komt omdat de grote concurrenten Apple en Amazon nogal karig zijn met het publiceren van gebruikersaantallen voor hun respectievelijke muziekapplicaties. De meest recente cijfers dateren al van 2020.

In termen van gebruikersaantallen is YouTube zonder twijfel de grootste concurrent voor Spotify, omdat het videoplatform nu eenmaal ook veel gebruikt wordt om muziekclips te bekijken. Het nevenproduct YouTube Music telt ongeveer 50 miljoen abonnees, ver achter Spotify.