Bosch eBike

Bosch wil de goede status van e-bikes behouden en heeft beslist om het opvoeren/tunen van Bosch-motoren te blokkeren via software.

Je zult er misschien wel al over gelezen of gehoord hebben, mensen die hun e-bike opvoeren of tunen om er meer prestaties uit te halen. Helaas kan het fatale gevolgen met zich meebrengen en het opvoeren is simpelweg ook verboden. Bosch wil daar wat aan doen. Op een servicepagina schrijft de fabrikant dat e-bikes die vandaag tot 25km/u ondersteuning bieden een groot voordeel hebben dat ze geen rijbewijs, nummerplaat of extra verzekering nodig hebben. Een e-bike wordt tot vandaag nog gelijkgesteld met een gewone fiets. Maar door de opkomst van tuning vreest het merk ervoor dat overheden die regelgeving gaan aanpassen.

Hoe tunen mensen een e-bike?

Dat kan met een dongle of door middel van chiptuning. Daarmee kunnen gebruikers de maximumsnelheid van hun e-bike verhogen. De vooraf ingestelde grens van 25km/u wordt daarmee vlotjes overgeschreden waardoor de e-bike eigenlijk niet meer goedgekeurd is om op de openbare weg te gebruiken. Een extra gevolg bij ongevallen kan zijn dat de verzekering je niet meer zal terugbetalen.

Afbeelding: Bosch

Bosch gaat tuning blokkeren

Om mee een oplossing te bieden heeft Bosch de software (vanaf 2020) op e-bikes aangepast zodat tuning/opvoeren niet meer kan. De e-bike zal de opvoering herkennen en het systeem zou automatisch in een noodmodus moeten overschakelen. De gebruiker krijgt vanaf dan 90 minuten de tijd om de fiets terug naar de normale modus te zetten door te fietsen met de e-bike. Blijft de gebruiker in de fout gaan, dan zal de e-bike bij de derde keer alleen nog vrijgegeven worden via een diagnostisch softwarepakket van Bosch dat alleen verkrijgbaar is bij de dealer.