Nieuws

Mercedes Concept CLA Class EV belooft Tesla-overtreffend bereik

Mercedes Concept CLA Class EV
© Mercedes-Benz
Mercedes-Benz heeft zijn Concept CLA Class EV voorgesteld. Die moet niet alleen supersnel kunnen laden dankzij 800-voltarchitectuur, maar zou ook een heel groot bereik krijgen.

De CLA kennen we als een sportieve vierdeurssedan. Het platform zal nu als eerste uitgerust worden met de Mercedes-Benz Modular Architecture (MMA). Later volgen ook nog een shooting brake (wellicht de CLA) en enkele SUV’s. Hoewel de Concept CLA Class EV onthuld werd als een conceptwagen op de IAA Mobility-beurs in München, gaat de auto vanaf eind 2024 wel in productie, zo liet Mercedes-Benz weten.

De constructeur heeft MMA in het leven geroepen voor de CLA als een ‘electric first’ design. Nieuwe wagens op het platform worden met andere woorden helemaal in functie van de elektrische aandrijving gebouwd. Dat terwijl tot op heden voornamelijk hetzelfde chassis gebruikt werd als dat van hun voorgangers met verbrandingsmotoren.

De Concept CLA Class EV is bijna even groot als de huidige CLA-sedan (4,7 meter lang) en heeft een zacht, ei-achtig design om de luchtweerstand te verlagen. Opvallend is dat de motorkap langer is dan bij de doorsnee EV. Lang niet alle details van de conceptwagen (zoals de vreemde wielen en flashy ledlichten) zullen uiteindelijk ook op de productiewagen belanden.

750 km bereik (WLTP)

De nieuwe elektromotor zit op de achteras, levert 235 pk en heeft een tweede versnelling. Opmerkelijk: Mercedes-Benz belooft een rijbereik van maar liefst 750 km (WLTP). Dankzij 800-voltarchitectuur moet de EV in amper een kwartier laden er ruim 300 km bereik bij krijgen.

De grootte van de batterij is nog niet bekend, al zal die wellicht onder de 100 kWh liggen. De efficiënte zou vooral mogelijk gemaakt worden door een nieuw ontwerp met anoden die silicone-oxide bevatten voor een hogere energiedichtheid. Mercedes gaat ook een minder efficiënte, op lithiumijzerfosfaat gebaseerde optie aanbieden die een stuk goedkoper is.

Mercedes leende de aandrijving van de Vision EQXX en maakt zich sterk dat er “bijna nul procent” aan zeldzame metalen voor gedolven werden. Bovendien wordt de motor ondersteund door een nieuwe warmtepomp die de batterijen (en passagiers) in de koude wintermaanden op temperatuur moet houden.

Level 3 autonoom rijden 

Nog een revolutionaire feature, tot slot, is Level 3 autonoom rijden. Dit zal nog niet beschikbaar zijn bij de lancering van de Concept CLA Class EV, maar de auto beschikt alvast wel over alle sensoren, zodat de feature later via over-the-air-updates geactiveerd kan worden. Op heel wat details is het voorlopig nog wachten: zowel de batterijgrootte, de laadstandaard en – niet onbelangrijk – de prijs zijn nog niet bekend. Verder zal ook nog moeten blijken of de geclaimde maximale rijafstand ook in de praktijk gehaald wordt.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business