iOS 18 bevat ‘Repair Assistant’ om reparaties te vergemakkelijken
Neem bijvoorbeeld het beeldscherm van een iPhone. Als je dat vervangt, kun je het voortaan via de Repair Assistant in iOS 18 configureren. Tijdens dat configuratieproces verifieert Apple of het om een officieel Apple-onderdeel gaat. Zodra alle seinen op groen staan, herstelt de iOS-toolkit alle software- en hardwarefuncties van dat onderdeel, zoals True Tone voor schermen. Vervang je een batterij, dan worden de Battery Health-functies weer zichtbaar nadat je alle stappen in de tool hebt doorlopen.
De tool werkt ook voor officiële onderdelen die vóór iOS 18 zijn geïnstalleerd, maar nog niet aan de iPhone zijn gekoppeld. Als er een onderdeel beschikbaar is om te configureren, verschijnt dit in het Onderdelen en Service-menu van je iPhone. Heb je nog geen onderdeel (laten) vervangen, dan krijg je dat scherm ook niet te zien.
Om van de Repair Assistant gebruik te kunnen maken, moet je minstens een iPhone 12 hebben en upgraden naar iOS 18. De toolkit werkt met batterijen, camera’s, schermen en meer, meldde Apple eerder dit jaar. De configuratietool maakt het ook mogelijk om biometrische Touch ID- en Face ID-sensoren te vervangen.
Tweedehands componenten
Volgens Apple opent de configuratietool ook de markt voor tweedehands Apple-onderdelen. Je kunt namelijk een officiële Apple-batterij overzetten van het ene naar het andere toestel, zonder tussenkomst van de fabrikant. Datzelfde geldt voor schermen, camera’s en meer.
Onderdelen van gestolen iPhones genieten echter niet van dezelfde voordelen. Hiervoor houdt Apple vast aan de waarschuwingen bij niet-officiële onderdelen. Dit maakt het wel wat lastiger om een tweedehands batterij of scherm te kopen, omdat je nooit zeker weet of deze afkomstig zijn van een gestolen toestel.
Hierdoor zijn het vooral reparatiewinkels die van de maatregel profiteren. Zij kunnen dankzij deze regeling officiële Apple-onderdelen bestellen zonder dat ze direct aan een iPhone gekoppeld hoeven te zijn. Dit gold al voor officiële Apple-reparatiewinkels, die simpelweg een voorraad onderdelen kunnen aanhouden. Voor kleinere winkels geldt dat ze onderdelen moeten bestellen via het Apple Self Service-programma, wat dankzij de nieuwe regels makkelijker wordt – zeker ook door de geheel automatische configuratie na het afronden van de reparatie.