Nieuws

Einde voor Europese EV-batterijfabrikant Northvolt nu echt nabij: faillissement aangevraagd

© Northvolt
De Zweedse batterijfabrikant Northvolt heeft het faillissement aangevraagd, nadat de fabrikant eerder bescherming had gevraagd tegen schuldeisers. De fabrikant produceerde batterijen voor elektrische auto's.

Northvolt gold lange tijd als het vlaggenschip van de Europese batterijdroom. Het Zweedse bedrijf moest ervoor zorgen dat Europese automerken minder afhankelijk zouden worden van batterijen uit China en andere Oost-Aziatische landen. Om deze Europese droom te verwezenlijken, investeerden het bedrijfsleven en de Europese Investeringsbank miljarden in Northvolt. Het lijkt er echter op dat het bij een droom blijft: Northvolt heeft in Zweden faillissement aangevraagd.

Betalingsachterstanden

Bij zijn laatste investeringsronde haalde Northvolt maar liefst 15 miljard euro op. Dat geld zou het bedrijf onder andere gebruiken om betalingsachterstanden weg te werken. Northvolt had onder meer schulden bij leveranciers en kon medewerkers niet op tijd betalen. Daarnaast moest de batterijfabrikant nog 25 miljoen euro voldoen aan de Zweedse belastingdienst.

Verwacht werd dat deze financiering bovendien een stabiele basis zou bieden voor de toekomst van de onderneming. Northvolt wilde bijvoorbeeld de batterijproductie opschroeven, maar dat is niet gelukt. In de aankondiging van het faillissement spreekt het bedrijf over zowel “verwachte als onverwachte omstandigheden” en verwijst het naar de geopolitieke situatie en de alsmaar stijgende kosten, die groei verhinderen.

De marktomstandigheden zijn daarnaast niet ideaal gebleken. Hoewel de verkoop van elektrische auto’s (EV’s) toeneemt, komen die steeds vaker van buiten Europa. De Chinese fabrikant BYD is inmiddels een van de grootste spelers op de Europese EV-markt. Ook Volvo gebruikt batterijen die niet in Europa zijn geproduceerd, hoewel de Zweedse automaker eerder wel afnam bij Northvolt.

Batterijen van slechte kwaliteit

Zelfs als Europese automerken batterijen van eigen bodem wilden aanschaffen, was Northvolt mogelijk niet de eerste keuze. Energie-expert Joannes Laveyne van de Universiteit Gent meldde al in november (via VRT) dat de kwaliteit van de batterijen die Northvolt levert, niet van het hoogste niveau is. BMW besloot om die reden zelfs een contract ter waarde van 15 miljard euro te schrappen.

Intussen heeft de Zweedse rechtbank een curator aangesteld die gaat onderzoeken of een doorstart mogelijk is. De Zweedse minister van Energie, Ebba Busch, heeft haar hoop uitgesproken op een doorstart. “We hopen dat een langetermijnoplossing kan leiden tot een kans voor iemand anders om het bedrijf over te nemen en de batterijproductie in Zweden voort te zetten”, schrijft de minister op X.

Busch noemt Northvolt “belangrijk voor Zweden en Europa, voor de groene transitie, voor de elektrificatie van de auto-industrie en voor het versterken van de veerkracht van Europa.” Mocht een doorstart uitblijven, dan is het avontuur ook voorbij voor alle 5.000 Northvolt-medewerkers.

Uitgelicht artikel Tesla Model Y achterkant Europa keert Tesla de rug toe, wel meer EV’s verkocht
Connected CarevNorthvolt

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Alle promoties van Coolblue

Alle promoties van Coolblue

Promoties bekijken