verplichte boosters

De nieuwe naam boven Facebook & co. is Meta. Lost het nieuwe moederbedrijf de problemen rond het socialemediaplatform op?

Advertentie

Facebook heeft er weer een recordjaar op zitten. De inkomsten blijven binnenstromen. Het socialemediaplatform heeft nog nooit zoveel geld binnengehaald. Opvallend, want het bedrijf staat centraal in tientallen schandalen waarvan je zou denken dat ze Mark Zuckerberg en co de das zouden omdoen. Niets is minder waar. Het bedrijf heeft gisteren aangekondigd dat Meta de nieuwe naam van het moederbedrijf boven Instagram, WhatsApp en Facebook zal worden. Het doel? Een metaverse creëren voor particulieren en bedrijven. All is good now.

Wat is Meta?

“Meta zal de creativiteit van het bedrijf en ontwikkelaars naar ongekende hoogtes brengen.” Dat de naam van het moederbedrijf dan simpelweg Meta wordt, heeft maar weinig met ongekende creativiteit te maken. Maar goed, Zuckerberg wil met Meta en bijgevolg de merken in zijn portefeuille het internet naar een volgend stadium brengen. Hij sprak zelfs van “de volgende evolutie van het internet”. Allemaal grote woorden; maar zal een nieuwe naam en een keynote voor marketingpraatjes de schandalen oplossen?

Klokkenluiders, dataschandalen, privacyproblemen en ga zo maar door. Het grootste socialemediaplatform ter wereld zit ‘in de shit’ maar lijkt daar zelf weinig om te geven. Hoge bomen vangen veel wind, akkoord. Maar jezelf simpelweg een nieuwe branding geven lost niets op aan de kern van het probleem bij Facebook, Instagram en WhatsApp. Het bedrijf heeft dus een groot PR-probleem en Meta moet soelaas bieden.

Facebook doet dus dezelfde zet als Google in 2015, toen het onder de beschermende vleugels van Alphabet kwam te zitten. Een verse naam, een frisse wind. Al verandert die naam (ook volgens Zuckerberg) niets aan de bedrijfsstructuur van Facebook zoals we die vandaag kennen. De merken blijven gewoon in het bestaande portfolio. Alleen zal Meta voortaan een onderscheid maken tussen sociale media en de Metaverse-activiteiten en innovatie waarmee het moederbedrijf zich zal bezighouden. MVRS is bovendien de nieuwe beursafkorting van het bedrijf.

Wat denk jij over de naamsverandering? Laat het ons weten in de comments.