Vrije modemkeuze in België

Vrije modemkeuze in België. Het kan in principe al sinds 2015. Toch gaat geen enkele provider mee. Hoe komt dat en is het een goed concept?

Advertentie

Vorig jaar diende een Nederlander die klant was bij provider Ziggo een klacht in omdat hij niet zelf kon beslissen welke modem en router hij kon gebruiken. Daarop besliste de Nederlandse geschillencommissie voor telecommunicatie begin mei 2021 dat Ziggo een vrije modemkeuze moest gaan aanbieden. De commissie gebruikt daar een Europese beslissing waarbij een provider eigenaar is van de hardware daar waar het internet het huis binnengaat. Vanaf dan is de eigenaar van de woning ’baas’ over zijn netwerk. De modem is een eindpunt en daarmee ook het onderwerp van de discussie. De Nederlandse provider ging daar niet mee akkoord en ging in beroep. In Nederland gaan al langer stemmen op dat de breedbandsector verplicht een vrije modemkeuze moet bieden aan klanten. KPN doet het wel, waarom de rest dan niet? In de praktijk kwam daar nooit veel van, tot nu. Hoe zit dat juist met die vrije modemkeuze en is dat wel zo’n goed idee? 

Vrije modemkeuze 

Wie vandaag de dag een contract afsluit bij Proximus, Orange of Telenet krijgt daar standaard een modem en router bij van de provider zelf. Als klant heb je daar ook geen keuze in en daar knelt voor een deel van de abonnees nu het schoentje. Wie graag bezig is met snellere hardware en zelf wil beslissen welke modem en router hij kan gebruiken, zal een voorstander zijn van de vrije modemkeuze. Je bepaalt en betaalt immers zelf. 

In Nederland komt de organisatie NLconnect op voor de belangen van de breedbandsector. De organisatie liet eerder al verstaan dat providers niet tegen het idee van vrije modemkeuze zijn, ze willen vooral ook wijzen op de valkuilen die met het concept gepaard gaan. De providers zien toestellen als een mediabox of modem niet als een eindapparaat, daardoor vinden zij het niet nodig om een verplichting te maken van die vrije modemkeuze. Je bent immers al ‘vrij’ om een alternatieve modem of mediabox te installeren op je netwerk.  

Ook in België is vrije modemkeuze een topic dat steeds vaker op de agenda komt te staan. Op verschillende fora lees je steeds vaker dat klanten vragen om zelf te bepalen welke modem er bij hen in huis komt. Netwerkproviders zijn nog niet meegegaan in het verhaal omdat er te veel valkuilen zijn. 

Is dat wel een goed idee? 

Daarin kan je de providers gelijk geven. Er komen namelijk heel wat risico‘s bij kijken. Zo kunnen providers als Telenet en Orange er nu voor zorgen dat hun modems up-to-date en veilig blijven. Daardoor zorgen ze er ook voor dat de netwerken veiliger zijn dan wanneer je de vrije keuze krijgt. Vanaf dan heeft de provider niets meer te zeggen over de modem en wordt het daarmee ook veel moeilijker om ervoor te zorgen dat de netwerkhardware goed beveiligd is. De klant staat immers zelf in voor het onderhoud van zijn materiaal. 

Bovendien wordt het daardoor voor veel providers ook een stuk complexer wanneer klanten problemen hebben met hun netwerk. Ze hebben zelf een bepaalde modem of router staan waar de provider zelf natuurlijk geen support op kan bieden. Natuurlijk zal niet iedereen zomaar zelf een modem gaan kiezen. Het concept is er vooral voor klanten die zelf expert zijn op het gebied van netwerkhardware en in principe niet vaak de support van hun provider zullen nodig hebben.  

En nu? 

In Nederland heeft de vereniging NLconnect officieel laten weten dat hun leden niet achter het plan staan. Dat zijn T-Mobile, Eurofiber, Delta, Huawei en nog een reeks andere spelers. Allen delen ze hetzelfde idee over de vrije modemkeuze. Een algemene vrije modemkeuze in Nederland lijkt dus ook nog niet voor morgen. Nu Ziggo in beroep is gegaan blijft het afwachten op de beslissing, die zal vermoedelijk ook belangrijk zijn voor de verdere stappen rond een verplichte vrije modemkeuze. Sommige providers zoals KPN bieden het wel al aan. Die laatste biedt daarbij ook een extra dienst aan: Tech Desk. Een formule waarbij je voor 5 euro per maand support krijgt bij het aansluiten van een eigen modem. Een oplossing waar alle providers een voorbeeld aan kunnen nemen. Op deze manier geef je klanten zelf de keuze en als ze niet genoeg kennis hebben kunnen ze betalen voor ondersteuning. Dat lijkt ons fair play.

Volgt België? 

In België zijn we zover nog niet. Volgens een verordening ((EU) 2015/2120) van de Europese Unie zou dat al sinds 2015 mogelijk moeten zijn. Die verordening stelt onder andere dat vrije modemkeuze een beginsel van de netneutraliteit is. Duitsland was in 2016 dan ook het eerste Europese land waar abonnees zelf hun modem kunnen kiezen van de provider. In 2018 ging Italië ook mee en in België blijft het stil. Het is onduidelijk hoe providers in België denken over het concept. Vermoedelijk is die keuze voor het grootste deel van de abonnees ook helemaal niet belangrijk en zien providers er vooral de complexe nadelen van in. De plug & play ervaring zal er daardoor uitgaan en klanten gaan meer problemen hebben.  

Ben jij voorstander van een vrije modemkeuze in België? 

Advertentie

4 REACTIES

  1. Telenet is destijds tegemoetgekomen aan mijn expliciete keuze om enkel een “docsys 3.0 modem” te installeren, die NIET functioneert als draadloze router, evenmin als gewone router. Aangezien we zelf over een eigen Gigabit-router beschikken, met een persoonlijke configuratie, was een router dus overbodig. Maar de belangrijkste reden is dat ik in mijn huis ZELF KIES of ik met WIFI bestraald wordt of niet: ik kan dat immers naar eigen wens aanzetten of uitschakelen en het is enkel toegankelijk voor de persoonlijk toegevoegde MAC-adressen (gekoppeld aan eigen interne IP-adressen). Zo behoud je toch ietwat de controle over je eigen netwerk… Dus wat de minimum vrijheid van modemkeuze zou moeten zijn voor elke abonnee:
    * ofwel enkel met draad
    * ofwel ook draadloos (en dus incl. router)
    Ik denk dat er weinig mensen ook écht een merk en type modem willen kunnen kiezen, maar diegenen die dat doen, zullen daarvoor wel goede redenen hebben (?) en mogen ook gehoord worden in hun verzoek…

  2. Een vrije modem- en router keuze is meer dan alleen hardware.
    In het systeem waar er echt vrije keuze is
    1) moet de ISP spontaan alle login’s en wachtwoorden vrijgeven (bijvoorbeeld via het klantenportaal), zodat de klant zijn eigen hardware kan instellen. Dat zijn bijvoorbeeld: de internet login gegevens (PPPoE login + wachtwoord), de telefonie gegevens (VoIP login + wachtwoord).
    2) moet de ISP de technische specificaties vrijgeven van het (routed) IPTV gebeuren (zodat de CPE fabrikant de nodige profielen kan inbouwen voor de werking van de decoders achter de eigen hardware.

    Situatie in België
    – bij de kabelproviders is het op dit ogenblik onmogelijk om eigen modem te installeren.
    – eigen router kan achter de kabelmodem, maar dan heb je dubbele NAT, wat je meestal ook niet wilt.
    – bij de VDSL providers moet je een door Proximus goedgekeurde (whitelisted) modem gebruiken. Dit is de B-box3 en een beperkt aantal Fritz!Boxen.
    Maar het gebruik van de alternatieve modem/router wordt erg bemoeilijkt of onmogelijk gemaakt:
    – Proximus geeft alleen de internet logon vrij. IPTV (Proximus decoders v5 compact, v6 en v7 kunnen niet gebruikt worden achter de Fritz!Box
    – Scarlet geeft nu (nà jaren aandringen) toch de PPPoE login vrij, maar weigert om de VoIP gegevens aan de klant. Je kan dus geen Scarlet (vaste) telefonie gebruiken met een Fritz!Box (hoewel de Fritz!Box zeer uitgebreide telefonie features heeft.
    – de enige Provider die alle nodige logins – SPONTAAN – vrijgeeft is EDPNet (zowel internet als telefonie).

    Valkluilen
    Ik begrijp die hele “valkuilen” problematiek niet.
    In Duitsland (idem Italië) is vrije modemkeuze al jàren bij wet geregeld. De Duitse telecom markt is 10-tallen keren groter dan de Belgische, en daar werkt het perfect.
    Ook bij de kabelproviders (vb Kabel Deutschland).
    Eigen kabelmodem? Heel simpel: je geeft het MAC adres van jouw kabelmodem door aan de provider (via het klantenportaal), en binnen de 10 minuten ben je – na herstart van je modem – terug online.
    Als het daar kan, waarom zou het hier niet kunnen?

  3. Zolang het overgrote deel van de klanten niet weet wat het verschil is tussen een modem en router is dit een vrij zinloze discussie.

  4. Dubbele NAT kun je uitschakelen in je eigen router zodat deze alleen door de (in mijn geval) Telenet-router toegekend worden.
    Als je wifi uitsluitend vanaf het eigen (bijvoorbeeld) mesh-netwerk wil kun je de wifi van de Telenet-router uitschakelen. Dit doe je best want anders zijn er wel wat apparaten die er niet in slagen om verbinding te krijgen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here