Synology Surveillance Station Review: beelden in eigen beheer

Camera's toevoegen niet altijd vlekkeloos
Dure oplossing voor wie nog geen NAS heeft
Cameralicenties
Aanbevolen prijs:
Totaalscore 6
Met Synology Surveillance Station kan je bewakingsbeelden in eigen beheer opslaan en ontloop je abonnementskosten

Je ziet steeds vaker IP-camera’s en andere beveilingsapparatuur voorbij komen in de online catalogussen van webwinkels. Zo’n camera kan zeer interessant zijn om ongenodigde gasten af te schrikken, al komen er wel een paar praktische bedenkingen bij kijken. Zoals: laat je de camera onaangesloten en gebruik je hem puur als afschrikkingsmiddel, of wil je hem beelden laten opnemen? In het laatste geval kan je dikwijls gebruik maken van micro SD-kaartjes of software van de fabrikant – het zijn tenslotte internetprotocolcamera’s die informatie over het netwerk kunnen versturen. In het laatste geval gaat dat echter vaak gepaard met maandelijkse abonnementskosten. Wil je de beelden liefst zelf opslaan? Dan kan een NVR-systeem zoals Surveillance Station van Synology je daarbij helpen.

Synology NAS of NVR

Om gebruik te maken van Surveillance Station dien je eerst een Synology NAS of NVR-systeem in huis te halen. De software werkt zowel op een reguliere NAS als op zo’n duurder NVR-systeem, al krijg je daarvoor wel een aantal functies terug. NVR-systemen bieden bijvoorbeeld de optie voor gezichtsherkenning en ‘deep video learning’, terwijl die functies op een NAS volledig ontbreken.

Wij testten de software met de Synology DS420+ NAS.

Daarnaast bepaalt het apparaat hoeveel camera’s je kan aansluiten zonder bij te betalen. Bij een standaard NAS worden twee cameralicenties geleverd, waarmee je dus twee camera’s aan de NAS kan koppelen. Koop je een NVR, dan krijg je acht of vier licenties, afhankelijk van het type NVR dat je aanschaft. Een licentie om een extra camera mee aan te sluiten kost ongeveer €50. De licenties zijn echter niet bij Synology zelf te verkrijgen. Je moet dus zelf op zoek naar een (web-)winkel waar ze aangeboden worden. Extra licenties kan je later overzetten naar een andere NAS.

Let bovendien goed op bij de aankoop van je NAS: Synology raadt sterk aan om niet eender welke harde schijf te gebruiken. Het bedrijf heeft op zijn website compatibele harde schijven opgelijst. Je kan de NAS configureren met een ‘niet-ondersteunde’ schijf, maar dan staat Synology niet garant voor de goede werking van je toestel.

IP-camera’s verbinden

Surveillance Station biedt een installatiewizard om je camera’s te helpen aansluiten. Heb je een van de 8200 ondersteunde camera’s, dan is dit een fluitje van een cent: eerst stel je de camera op en in, om hem daarna aan Surveillance Station te koppelen. Heb je een andere, ‘niet-ondersteunde’ camera? Zet die ondersteuning dan maar tussen haakjes: aangezien ONVIF een open standaard is kan je zo goed als elke camera die de standaard ondersteunt vanuit Surveillance Station monitoren.

Tijdens het “zoeken naar camera’s” verscheen de merknaam van onze camera’s niet correct in de software.

Tijdens het installeren van onze camera’s (TP-Link Tapo C100 en C320WS, nochtans allebei ondersteund) viel echter op dat de merknaam niet correct weergegeven werd. Die werd telkens teruggezet naar “ONVIF” – een standaardwaarde voor niet-ondersteunde camera’s.

Opnemen en bekijken

Surveillance Station biedt vanzelfsprekend ook mogelijkheden om camerabeelden live te bekijken en op te nemen. Met Monitor Center kan je tot 100 verschillende camerafeeds bekijken. Er zijn verschillende lay-out-opties voorhanden, waarmee je verschillende camera’s een vaste plek op de monitor kan geven. Hier biedt de software ondersteuning voor maar liefst 36 kanalen die je tegelijkertijd kan monitoren. Wil je van alle camerafuncties kunnen genieten, dan bekijk je de beelden best via de Surveillance Station Client en niet vanuit de webbrowser: daar ontbreken namelijk een aantal functies.

Verder kan je ook camerabeelden laten opnemen. Surveillance Station kan overweg met beelden in MJPEG-, H.264-, H.264+-, H.265-, H.265+-, MPEG4 en MxPEG-formaat, al worden niet al deze codecs door alle clients ondersteund. De enige clients die alle formaten weet af te spelen zijn de Surveillance Station Client en DS Cam, een mobiele app om onder andere je camerabeelden mee te bekijken.

Voor opnames kan je onder meer instellen hoelang ze bijgehouden moeten worden en hoeveel plek ze in beslag mogen nemen. Je hebt de mogelijkheid om de camera’s alleen op te laten nemen in het geval ze beweging detecteren. Om niets van de actie te moeten missen kan je daarvoor instellen dat het systeem ook de beelden van voor én na het bewegingsevenement opslaat.

Laat je de camera’s liever continu opnemen? Dan kan je het systeem laten inschatten hoeveel plek die daar met de huidige instellingen ongeveer voor zal nodig hebben. Met de nieuwe versie van Surveillance Station kan je bovendien gebruik maken van C2 Surveillance: cloudopslag voor al je beveiligingsbeelden.

Op papier oogt Surveillance Station als een erg robuuste veiligheidsoplossing voor zowel particulieren als bedrijven. Heb je echter nog geen NAS in huis, dan kan de prijs van je nieuwe veiligheidsinstallatie flink oplopen, tot ver boven wat je normaal aan de clouddiensten van je camerafabrikant kwijt zou zijn. Zeker als je meerdere camera’s wenst te installeren en je bestanden naar de Synology-cloud oplaadt is dat het geval.

Dat is een prijs die sommigen gerust willen betalen om bewakingsbeelden en gegevens in eigen beheer te hebben, zij het dan zonder cloudopslag. De software werkt op zich prima, maar een duidelijk verbeterpunt voor Surveillance Station is het aantal tikfouten in de Nederlandstalige versie van DSM.