Reviews

Navee S65C review: baanvast, maar veel te zwaar

Navee S65C
© Navee
Voordelen
Comfortable rijervaring
Groot bereik
Goed verlicht
Nadelen
Enorm zwaar
Vouwmechanisme niet stevig genoeg
Aanbevolen prijs: €899
Waar te koop?
Totaalscore 7

Wie anno 2024 ergens probeert te geraken, wordt aangemoedigd om een mix van vervoersmiddelen te nemen. We worden aangemaand om de auto aan de P&R-zone te laten staan en verder stadsinwaarts te trekken met het openbaar vervoer of een deelmobiliteitssysteem voor fietsen en auto’s. Zo’n mobiliteitsmix is goed voor het milieu en wordt, als het aan de overheid ligt, de manier waarop we ons binnenkort allemaal voortbewegen. In het kader van zo’n mobiliteitsmix is het handig om een eigen step te hebben: die is namelijk altijd beschikbaar als je ze nodig hebt. Wij gingen na of de S65C van Navee in zo’n vervoersmix past.

De S65C in een vervoersmix

Het antwoord op die vraag is ronduit “nee”: de Navee S65C is totaal niet geschikt om mee in een vervoersmix opgenomen te worden. Al bij het uitpakken van de doos wordt duidelijk hoe dat komt: de step weegt maar liefst 27,2 kilogram. Ter vergelijking: de elektrische vouwfiets van ADO, de Air 20, weegt ‘slechts’ 16 kilogram. Was de vouwfiets met dat gewicht al iets te zwaar om mee op de trein te nemen, dan geldt dat voor de S65C van Navee dubbel en dik. Het is dan ook geen pretje om de S65C ergens naartoe te moeten sleuren. Wie op de tweede verdieping woont en geen lift heeft: wees gewaarschuwd. Het is effectief makkelijker om een verlengkabel uit het raam te laten zakken en de step op het trottoir bij te laden dan om het gevaarte de trap op te sleuren. 

Ben je op zoek naar een step die je makkelijk overal mee naartoe kan nemen? Dan zoek je best even verder. De Navee S65C gaat namelijk niet samen met andere vervoersmiddelen, maar wil die vervoersmiddelen net vervangen. De step biedt dan ook een maximaal bereik van 65 kilometer en een maximumsnelheid van 25 kilometer per uur. Daarmee kan je in principe het openbaar vervoer overslaan, of op een rustige zondag een dagje rondrijden op de step. Of de S65C je volgende step wordt hangt dus vooral af van hoe je de step wil gaan gebruiken. Bekijk je het als een vervoersmiddel op zich? Dan valt er voor deze step zeker wat te zeggen. 

Groot formaat

Zo brengt het grote formaat van de step een aantal voordelen met zich mee. De grote wielen zorgen er bijvoorbeeld voor dat de stap relatief baanvast is. Dat wordt verder ondersteund door vering voor- én achteraan. Daarmee wil Navee ervoor zorgen dat je na langere ritjes niet helemaal door elkaar gerammeld bent. Hoeveel je aan die vering hebt, wordt pas echt duidelijk als je de step inruilt voor een model zonder vering: elke voeg en elk hobbeltje is voelbaar, waardoor de step voortdurend trilt. Navee spaart je onderarmen en je voeten door ervoor te zorgen dat die trillingen niet voelbaar zijn. Dat maakt van een uitje met de step iets waar je naar kan uitkijken, in plaats van iets waar je tegen opkijkt. 

De afmetingen van de S65C. © Navee

Die langere ritjes zijn met deze step ook echt mogelijk. Waar de actieradius van doorsneesteps vaak tussen de twintig en dertig kilometer ligt, doet Navee er enkele scheppen bovenop. De actieradius is afhankelijk van een aantal factoren: staat er veel wind of moet je veel bergop? Dan zal je iets minder ver kunnen rijden. Ook je gewicht speelt een rol, net als hoe vaak je precies moet stoppen en stilstaan voor bijvoorbeeld een rood licht. Over het algemeen voelt de claim van Navee, dat de step maximaal 65 kilometer aflegt op een enkele lading, geloofwaardig aan. De kortste afstand die we op één lading konden afleggen bedroeg 50 kilometer in hondenweer. De maximale hellingsgraad die de step aankan is bovendien 22% – in België en Nederland mag je al flink zoeken naar zo’n hellingen. 

Regeneratief remmen

Het merk probeert de impact van het continue stoppen te minimaliseren door regeneratief remmen toe te voegen: een deel van de energie gaat bij het remmen terug naar de batterij. Dat gebeurt zowel wanneer je de remhendel induwt als wanneer je de step laat afremmen op de motor. Dat afremmen op de motor gebeurde naar ons gevoel net iets te bruusk, maar valt makkelijk bij te stellen in de Xiaomi-app waarmee je de step kan verbinden. In die app kan je meteen raadplegen hoeveel kilometers de batterij nog aankan en of je step foutmeldingen vertoont. 

Veiligheid

Elektrische scooters en veiligheid zijn niet meteen twee thema’s die op positieve manier met elkaar gelinkt zijn. Toch probeert Navee de S65C zo veilig mogelijk te maken. Doordat de step zowel een voor- als een achterrem heeft én een ABS-systeem zal je niet snel overkop gaan. De tubeless banden van 10 inch groot zijn bovendien self-sealing: rij je ergens over een nagel of punaise, zal een vloeistof in de band uitharden en het gat automatisch afdichten. Verder is de step voorzien van een helder voorlicht en een achterlicht, dat meteen dubbelt als remlicht. Het display is bovendien heerlijk duidelijk, waardoor je steeds duidelijk zicht blijft hebben op je snelheid. 

Dat de Navee S65C een veilige step is, dat zal geen enkele kinesist zomaar willen onderschrijven. Zeker wie de step regelmatig in opgeplooide toestand verplaatst, brengt zijn rug schade toe. De meeste steps laten toe om het stuur naar beneden te klappen en, met de bel, vast te maken aan het onderste stuk. Dat is bij ons één keer gelukt, waarna het mechanisme halverwege de trap losliet. Niet voor herhaling vatbaar, maar dat lijkt de step zelf ook te weten. Het mechanisme om de step te sluiten werkt namelijk niet meer. 

Conclusie 

Ben je op zoek naar een elektrische step die je makkelijk overal mee naartoe kan nemen, ook op het openbaar vervoer? Dan had je 6 paragrafen geleden eigenlijk al moeten afhaken. De Navee S65C is een step die vooral ter vervanging van je fiets kan dienen. Het gevaarte is dan ook ongeveer zo zwaar als de Ace Two Electric van Veloretti. Met die fiets kan je wel nog kiezen om een voor- of achterdrager te laten installeren, zodat je ook wat spullen kan meenemen. Dat gaat met een step zoals de S65C vanzelfsprekend niet. 

Dat wil niet zeggen dat het een slechte step is. Door het grote formaat en gewicht is het alleen wat moelijker om de Navee S65C in je dagelijkse verplaatsingen in te passen. Bij kleinere steps, zoals die van Xiaomi en Ninebot, is dat veel minder het geval. De mate van comfort die de S65C biedt is tegelijkertijd ongeëvenaard, maar daar staan voor meeste mensen dus een aantal praktische bezwaren en problemen tegenover. Kan je daar het hoofd aan bieden en is de S65C exact wat je zoekt? Dan kan je ervan uitgaan dat de Navee S65C je verwachtingen correct beantwoordt en je comfortabele en ontspannende ritjes kan bieden, zo lang je de step niet probeert op te tillen. 

Gerelateerde artikelen

Volg ons

TechPoll

Zou jij plaatsnemen in een zelfrijdende Waymo-taxi?

Laden ... Laden ...
De beste elektronica-acties van februari

De beste elektronica-acties van februari

Bekijken bij bol.com

Business