Vanaf vandaag kan je je digitale coronacertificaat aanvragen via de app CovidSafeBE. Maar hoe werkt dat juist?

Advertentie

Wil je vanaf 1 juli reizen binnen de Europese Unie? Dan zal je een digitaal coronacertificaat moeten kunnen voorleggen om aan te tonen dat jij je vaccins gekregen hebt of niet besmet bent met het coronavirus. Daarover bereikte de Europese lidstaten onlangs een akkoord om deze zomer de grenzen volledig te kunnen openzetten voor toeristen. De Belgische overheid lanceerde op 16 juni hun mobiel platform waarmee je jouw certificaat kan aanvragen: CovidSafeBE.

Hoe werkt deze app en wanneer heb je een coronacertificaat nodig? We proberen al je vragen over CovidSafeBE te beantwoorden.

CovidSafeBE vs Coronalert: wat is het verschil?

Sinds eind september kunnen we Coronalert downloaden op onze smartphone. Nu komt er dus nog een corona-app bij. De applicaties hebben echter een volledig ander doel. Coronalert is bedoeld om mensen uit je nabije omgeving te waarschuwen voor een coronabesmetting. Test je positief, dan kan je dat in de app ingeven. Iedereen met wie jouw smartphone recent contact legde via een geanonimiseerde bluetoothverbinding krijgt dan een pushnotificatie met het advies om zich ook te laten testen of preventief in quarantaine te gaan. CovidSafeBE dient dus enkel en alleen om je digitaal coronacertificaat op te vragen en te downloaden.

Wat is een coronacertificaat en wanneer heb ik het nodig?

Een coronacertificaat is een bewijs van goede gezondheid, althans toch voor COVID-19. Er zijn drie situaties waarin je recht hebt op het certificaat: je bent volledig gevaccineerd (het vaccinatiecertificaat), je legde zeer recent een negatieve test af (testcertificaat) of je bent minder dan zes maanden geleden besmet geraakt en vertoont geen symptomen meer (herstelcertificaat). De drie types certificaten zijn gratis op te vragen. Een vaccinatiecertificaat is 1 jaar geldig na vaccinatie (vanaf twee weken na de dag van je laatste prik), een herstelcertificaat 180 dagen na datum van de test die bewijst dat je genezen bent en een testcertificaat slechts 72 uur.

Elke volwassene vanaf 18 jaar zal sowieso een certificaat moeten hebben wanneer hij/zij binnen de EU reist, voor jongeren vanaf 6 jaar kunnen de regels land per land verschillen. Je moet je sowieso ook houden aan de coronamaatregelen die in je land van bestemming van kracht zijn. Sinds augustus vragen Italië en Frankrijk zelfs een certificaat om alledaagse activiteiten zoals een terrasje te kunnen doen. Het is daarom aan te raden ook de ReOpenEU-app te downloaden voor je op vakantie vertrekt. Het certificaat is enkel geldig binnen de Europese Unie, al aanvaarden de meeste Europese landen die geen deel uitmaken van de EU eveneens het certificaat, zoals Zwitserland.

Ook in België zal je je coronacertificaat goed kunnen gebruiken. Vanaf 13 augustus wordt het Covid Safe Ticket ingevoerd om buitenevenementen zoals concerten en sportwedstrijden met duizenden toeschouwers weer mogelijk te maken. Met zo’n CovidSafe-ticket mag je een evenement dan in principe bijwonen zonder een mondmasker te moeten dragen en gaat de anderhalvemeterregel op de schop.

Hoe meld ik mezelf aan op CovidSafeBE?

Eerst dien je de applicatie dus te downloaden. Aanmelden kan met een elektronische kaartlezer of simpelweg met Itsme. In de meeste situaties (zoals na een vaccinatie) zullen je certificaten automatisch in de vorm van een QR-code in je account verschijnen. Is dat niet het geval, dan moet je een tussenstap nemen via eHealth. Let op: je certificaten zijn gekoppeld aan je online identiteitskaart. Je kan via CovidSafeBE dus enkel je eigen, persoonlijke certificaten opvragen. Ieder gezinslid dient de applicatie dus te downloaden. Ouders van minderjarige kinderen kunnen via eHealth wel de certificaten van hun kinderen bekomen en in hun profiel bewaren.

Lukt het om één of andere reden niet om het certificaat via de app aan te vragen, dan kan je nog altijd telefonisch een papieren certificaat aanvragen. De juiste telefoonnummers zijn 078/78.78.50 voor Vlaanderen, 02/214.19.19 als je in Brussel woont en inwoners van Wallonië kunnen terecht op 071/31.34.93. Het papieren certificaat zal wel langer op zich laten wachten dan het digitale certificaat.

covidsafebe
Je vakantie plannen begint met CovidSafeBE downloaden op je smartphone.

Werkt CovidSafeBE op mijn smartphone?

De kans is volgens de website 96% dat je de applicatie op jouw smartphone kan downloaden. CovidSafeBE is compatibel met alle Android-smartphones vanaf Android 5 en met alle iPhones die minstens iOS 12.5 hebben (alle iPhones vanaf de 5s). De Belgische overheid heeft geleerd van hun fouten, want één van de grote mankementen van Coronalert is dat de app niet werd ondersteund werd door oudere iPhones.

Zijn mijn gegevens veilig?

Een coronacertificaat bevat naast je persoonsgegevens ook gevoelige medische informatie. Je wilt niet dat die gegevens zomaar in ieders handen kunnen vallen. Privacy is altijd een moeilijk struikelblok geweest voor corona-apps. In het privacybeleid op de website lezen we dat de gegevens van je certificaat enkel belanden bij het agentschap dat het certificaat uitgeeft. Voor Vlaanderen is dit het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid voor het vaccinatiecertificaat en Sciensano voor de overige certificaten. Er komt geen Europese databank waar alle certificaten van EU-burgers worden ondergebracht. De app kan gegevens rond het gebruik van de app delen met de leverancier van je mobiel toestel, maar ook hier zal het nooit gaan om inhoudelijke gegevens van je certificaat. Van zodra je certificaat niet meer geldig is, worden alle sporen verwijderd.


Laatst bijgewerkt op 11/08/2021.

Advertentie

42 REACTIES

  1. De app coronasafe.be werkt niet op mijn Iphone 6. Ik kan de app wel downloaden, maar zodra ik die wil openen verschijnt er kort een blauw scherm dat vrijwel onmiddellijk weer verdwijnt. Mijn Iphone 6 heeft de laatste update (12.5.4) en zou dus moeten voldoen aan de vereisten.

  2. Beste, ik heb hetzelfde probleem als Bruno. Iphone 5S en iOS 12.5.3. Ik hen de app ook kunnen downloaden maar bij openen krijg ik kort een blauw scherm dat onmiddellijk weer verdwijnt. De app heb ik al twee maal verwijdert en terug geinstalleerd, maar met hetzelfde resultaat.

  3. Beste.
    Bij mij net hetzelfde probleem. iPhone 6 met IOS 12.5.4 een blauw scherm dat zich direct naar de achtergrond verwijderd. Al meerdere malen de app proberen verwijderen en opnieuw downloaden, resultaat blijft eender.

  4. Na de ziekte ernstig te hebben doorgemaakt heb ik via bloedonderzoek bewijzen dat ik 250U/ml voor SARS-CoV-2-S antistoffen in mijn bloed heb, aangemaakt na vaccinatie of infectie.
    Nu beweerd men dat dit niet aanvaard word, enkel de PCR test na tien dagen isolatie is een bewijs van doorgemaakte ziekte.
    Nu krijg ik de boodschap dat de bloedtest geen bewijs is en ik enkel via PCR test of vaccinatie mijn code kan bekomen, dit zou in het ministerieel besluit staan. Welk besluit? waar te vinden?
    1. omdat ik te ziek was om mij naar de Huisdokter te begeven, ik niemand kon vragen om mij te brengen daar ik in isolatie gegaan ben.
    2. omdat ik me niet heb laten opnemen in het ziekenhuis, dat net niet nodig was. Dus heb ik geen PCR test.
    hoe wetenschappelijk is dit? waarop is dit wetenschappelijk gefundeerd.
    Een LABO test geeft toch duidelijk aan of je antistoffen hebt.

    • Ik heb hetzelfde, antistoffen maar geen positieve test omdat ik geen ernstige symptomen had.
      Dit bewijst hoe onlogisch of beperkt men denkt helaas.
      Ze hadden beter eerst de mensen zonder antistoffen gevaccineerd, had de vaccinatie efficiënter geweest

  5. Als eerste, op mijn iPhone X zonder problemen de qr code ontvangen via covidsave.be, daarna op de iPhone 6 van mijn vrouw zelfde probleem als hierboven met even blauw scherm,
    Heeft dit te maken met iCloud??, wij hebben hetzelfde Apple ID, als ik de app op de iPhone 6 wil installeren komt dit uit de claud, en niet rechtstreeks uit App Store,
    wie weet een oplossing???

    • Ik had zelfde probleem en dacht ook aan iCloud/thuisdeling als oorzaak van het probleem. Is echter sinds deze morgen opgelost. Gewoon opnieuw downloaden (vanuit cloud indien app al eerder gedownload op ander toestel), ITSME inloggen en klaar is kees.

  6. Zelfde probleem, downloaden van de app ok, maar bij het openen van de app krijg ik eerst enkele nano seconden een blauw scherm en dan sluit de app zich. Al een tweede keer opnieuw geïnstalleerd, probleem blijft. Kan dit opgelost worden aub ?

  7. Idem! iPhone 6 en 12.5.4
    Graag oplossing! Was al een ramp met de Corona alertapp…. en nu weer! Nochtans zo oud is een iPhone 6 niet!

  8. Coronasafe app goed kunnen installeren, geen probleem.
    Nu mijn vraag, mijn man heeft geen smartphone kan ik zijn coronasafe gegevens ook op mijn smartphone laten komen?

  9. Hoi
    Bij mij heeft de app gewerkt maar nu ik hem wil openen blijft hij op het blauwe schermpje met het V teken dat flikkert . Gaat niet verder . iPhone 11.na resteren gaat het wel even .

  10. Kan je via covidsafe ook de gegevens van je echtgenote opvragen zou handig zijn kan met haar smartphone niet inloggen of activeren op itsme

  11. Mijn echtgenote heeft geen smartphone , kunnen meerdere personen covid safe gebruiken op
    een smartphone of moet iedereen die deze app wil gebruiken er een aanschaffen?

  12. Nu mijn vraag, mijn vrouw heeft geen smartphone kan ik haar coronasafe gegevens ook op mijn smartphone laten komen?

    Dit is blijkbaar een zéér moeilijke vraag, want ze wordt niet beantwoord

  13. hoe zet je een certificaat in de app op een gsm van een kind onder 18j. Zij hebben geen itsme, maar aanmelden met id gaat enkel op pc ??
    Hoe komt het certificaat dan op de gsm van het kind ? en niet op de gsm van ouders

    antwoorden via mail aub

    met dank

  14. Hallo allen,

    We lezen in de reacties veel vragen over de mogelijkheid om het certificaat voor een ander gezinslid te downloaden. Omdat je certificaat gekoppeld is aan je itsme- of eHealth-account, is het enkel mogelijk om je eigen QR-codes te downloaden en bewaren. Je partner dient dus zijn/haar eigen certificaat te downloaden of op papier aan te vragen. Heb je minderjarige kinderen, dan kan je hun certificaten wel aanvragen via eHealth en dan zullen deze ook in de app bij jouw certificaten verschijnen. Voor meer informatie raden we zeker de FAQ-pagina van de website aan: https://covidsafe.be/nl/veelgestelde-vragen

  15. Vaak gehoorde vraag: kunnen minderjarige kinderen met een eigen smartphone ook hun certificaten in de app krijgen?
    Ja (met hulp van een ouder weliswaar): volg de stappen uitgelegd in de faq: https://covidsafe.be/nl/veelgestelde-vragen#mijn-kind-heeft-een-eigen-smartphone-kan-hij-zij-daarop-ook-de-covid-certificaten-terugvinden
    PS: 2 volwassenen met 1 smartphone kunnen uiteraard ook gewoon de pdf versie van het certificaat op de smartphone bewaren voor de andere partner.

    • Dag Albert,

      Met een beetje creativiteit kan je dat inderdaad altijd oplossen. Zelfs een screenshot van jouw certificaat nemen en doorsturen naar je partner zou moeten werken.

  16. Hallo , vanmorgen tientallen keren bij mijn dochter geprobeerd met gevalideerde code via mail of app ,
    meermaals terug verwijderd en herinstallatie gedaan op haar IPHONE 6 , versie 12.4
    , niets helpt bij ingeven van code , melding
    “oeps er is iets fout met de software ”
    ik ben IT specialiste en heb al dikwijls mensen moeten helpen bij dit probleem ;
    besluit ; de site en software trekt op niets zoals gewoonlijk bij de staat , alles te log en lomp en veel fouten in de software .

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here