5 tips om de afbeeldingen op je website te verbeteren

Een goede online afbeelding is niet alleen scherp en aantrekkelijk. Om zoveel mogelijk bezoekers te lokken kijk je ook best naar de technische aspecten en je SEO.

De populariteit van een webshop hangt af van vele onderdelen: de SEO, de bekendheid van het merk, de snelheid van de website, het aanbod op de pagina’s… Ook afbeeldingen spelen een niet te onderschatten rol in het aantrekken en overtuigen van klanten om jouw producten te kopen. Je hebt niet alleen controle over de inhoud van de beelden. Ook de technische aspecten van het uploaden en hosten van afbeeldingen kan je optimaliseren om meer klanten naar je website te halen en te houden. We zetten zes tips op een rij.

1. Pas bestandsnamen aan

Zorg ervoor dat de bestanden van product-afbeeldingen die je naar je website uploadt een relevante naam hebben, want ook deze informatie wordt gebruikt door Googles algoritme om te bepalen hoe relevant een website is voor een bepaalde zoekterm. Denk na over hoe een klant naar het product in kwestie op zoek zou gaan via Google, en gebruik die woorden in de naam van je bestand. Bij een smartphone kan dat bijvoorbeeld ‘SamsungGalaxyS9Paars” zijn. Desnoods kan je analytics gebruiken om te bepalen wat de beste volgorde en sleutelwoorden zijn.

2. Gebruik attributen

Google kijkt niet alleen naar de bestandsnaam, ook de zogenaamde ‘alt attributes’ of ‘alt tekst’ speelt een rol in de SEO van je website. In de alt tekst beschrijf je het onderwerp van de foto – de tekst wordt onder andere getoond als een website er niet in slaagt om een beeld te renderen en dient ook om de toegankelijkheid van websites te vergroten. De alt tekst is een belangrijke parameter voor Googles zoekalgoritme om te beslissen of je foto in Google Afbeeldingen verschijnt en hoe hoog dat gebeurt. Je voorziet dus best voor al je productfoto’s een alt tekst. Maak er geen verkoopspraatje van, lijst het product op en eventueel de activiteit die in de foto te zien is.

3. Hou de grootte van je bestanden binnen de perken

Het uploaden van foto’s houdt een evenwichtsoefening in. Aan de ene kant wil je natuurlijk zo scherp mogelijke foto’s op je website, maar liefst hou je ook de grootte van je afbeeldingen zo klein mogelijk. Zware afbeeldingen vertragen het laden van je website en jagen klanten weg. Hiermee moet je zowel rekening houden bij je productfoto’s als de decoratieve afbeeldingen op je website (alles wat niet te maken heeft je producten zoals achtergrond, banners etc.). De laadtijd van je website weegt door in je SEO ranking.

lat

Je kan zelf beginnen experimenteren en op zoek gaan naar de sweet spot voor de grootte afbeeldingen op je webshop. Verschillende fotobewerkingsapps bieden exporteermogelijkheden aan waarbij afbeeldingen worden geoptimaliseerd voor het web. Doorgaans wordt 70 kb als het absolute maximum genomen voor de grootte van afbeeldingen.

Een andere oplossing die je kan overwegen is het gebruik van een aparte hostingwebsite of content delivery network voor je afbeeldingen. Ook hier hangen echter voor- en nadelen aan vast: met een hostingwebsite verlicht je de belasting voor de laadsnelheid van je website, maar verlies je potentieel ook punten voor je SEO. Een link naar een afbeelding op je website zal dan de autoriteit van die hostingwebsite versterken en niet die van je webshop. Aparte hosting is voornamelijk aangewezen als je webshop erg veel trafiek te verwerken krijgt.

4. JPEG all the way, maar…

Een gouden regel bij het uploaden van afbeeldingsbestanden is om dat steeds in JPEG te doen. Dit komt omdat het JPEG-bestandsformaat de beste resultaten aflevert wanneer je bestanden comprimeert om de grootte te beperken. JPEG is het aangewezen formaat voor je productfoto’s. Maar dat betekent niet dat je alle andere bestandsformaten in de ban moet doen op je site. GIF- en PNG-bestanden kunnen ook gebruikt worden. Het GIF-formaat werkt goed voor thumbnails en eenvoudige decoratieve afbeeldingen. PNG is ook een optie voor simpele achtergrondbeelden, zolang je maar rekening houdt met de grootte van het bestand.

5. Experimenteren

Een van de grote voordelen van een online winkel is dat aanpassingen snel doorgevoerd kunnen worden. Experimenteer met afbeeldingen om te zien wat het beste werkt. Toon je op een pagina 20, 30, 50 producten in één keer? Wat gebeurt er als je het aantal afbeeldingen bij een categorie verandert, hoe reageren je klanten en welke impact heeft het op je Google-ranking?

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business