rivian
Image Credit: RJ Scaringe/Rivian

De steile opmars van Rivian is tot een bruuske halt gekomen. Een logische terugval of is het wagenbedrijf te vroeg de hemel in geprezen?

Advertentie

Tot voor kort leek alles rozengeur en manenschijn voor Rivian. De Amerikaanse wagenbouwer veroverde de auto-industrie in snelle vaart en investeerders schoven met plezier aan om geld te pompen in het jonge bedrijf. De deur stond op een kier voor de internationale veroveringstocht. Rivian werd her en der al omgedoopt tot ‘de nieuwe Tesla’ en zou op termijn hun grote uitdager moeten worden in de markt van elektrische wagens.

Helemaal anders ziet de situatie er nu uit. Het bedrijf kampt zoals zoveel wagenfabrikanten met logistieke problemen en de cijfers kleuren roder en roder. Voor het eerst in zijn jonge geschiedenis wordt er getwijfeld aan het bedrijf. Een korte dip of zijn er redenen tot bezorgdheid?

Rivian vs Tesla

Rivian werd in 2009 uit de grond gestampt door RJ Scaringe, aanvankelijk onder de naam Mainstream Motors; het bedrijf nam zijn huidige naam pas twee jaar later aan. Vanaf het begin spiegelde Rivian zich aan Tesla. RJ Scaringe had aanvankelijk de ambities om elektrische sportwagens te maken die moesten concurreren met de wagens van Tesla, maar veranderde het geweer van schouder en besloot de focussen op pick-up trucks en bestelwagens.

Toch zal de vergelijking met Tesla altijd blijven bestaan, net als het bedrijf van Elon Musk staat Rivian symbool voor een nieuwe generatie wagenbouwers die vol de kaart van elektrische mobiliteit trekken. Anno 2009 was dat nog lang geen evidente keuze, want elektrische wagens waren toen nog een zeldzaamheid in het straatbeeld. De twee CEO’s zijn echter wel elkaars tegenpolen. Waar Elon Musk graag de aandacht naar zich toe zuigt, blijft Scaringe liefst zoveel mogelijk op de achtergrond om geduldig aan zijn bedrijf te bouwen. Scaringe valt in de Forbes 400 ook buiten de top 300, een ranglijst aangevoerd door Musk.

Een vliegende start

Die aanpak van Scaringe loonde, want Rivian wist al snel een heel sterke basis te leggen. Een van de eerste grote investeerders komt uit Saoedi-Arabië, een zekere Abdul Latif Jameel pompt 300 miljoen dollar in het bedrijf. In het jaar 2018 stelt Rivian een conceptmodel voor van zijn twee elektrische modellen waarmee ze de markt willen betreden: de R1T en R1S, een pick-up truck en een SUV. Investeerders pompen miljoenen in het jonge bedrijf en ook Amazon en Ford laten zich verleiden tot een investering. Amazon is met 20% zelfs één van de hoofdaandeelhouders.

In september 2021 zet het bedrijf zijn belangrijkste mijlpaal tot heden neer: de eerste wagen voor commerciële verkoop rolt van de band in Normal, een bescheiden stadje waar de productiefabriek staat. Rivian heeft dan al meer dan 50.000 bestellingen die ze moeten afronden. Scaringe ziet het meteen groots en droomt van internationale uitbreiding in Europa en China. Voor Europa laat Rivian zijn ogen vallen op Nederland en onlangs raakte bekend dat er een distributiecentrum zal komen in de Brabantse stad Waalwijk. Maar eerst moet het bedrijf nog wat extra cash ophalen en dat doen ze door in november naar de beurs te trekken. Na amper één beursdag heeft Rivian zijn hoofdaandeelhouder Ford al voorbijgestoken op de beurs; enkel grote rivaal Tesla doet beter. De rode loper is uitgerold voor Rivian om de aanval op Tesla in te zetten in 2022.

Van lieveling naar zorgenkind

Het is tijdens de eerste maanden van 2022 echter anders gelopen voor Rivian. De status van het bedrijf is helemaal veranderd: ze zijn niet meer die bescheiden, beloftevolle start-up maar een miljardenbedrijf dat torenhoge verwachtingen moet inlossen. Bevestigen is vaak nog het moeilijkste voor een opkomend bedrijf. Niet dat de interesse uitdooft in de wagens, de bestellingen blijven vlot binnenlopen, maar Rivian kampt met moeilijkheden in de productielijn. In maart trekt CEO Scaringe aan de alarmbel door de verwachtingen terug te schroeven van 50.000 afgewerkte wagens voor 2022 naar 25.000 wagens. Ook kleurt de boekhouding van Rivian donkerrood, al is dat niet ongebruikelijk aangezien het bedrijf nog maar pas omzet kan draaien uit de verkoop van wagens.

Toch toont de beurs geen vergiffenis voor Rivian. De aandelenkoers daalt onafgebroken richting een prijspeil van amper 20 dollar per aandeel; 84% lager sinds hun geslaagde beursdebuut. Dat er maar geen einde lijkt te komen aan de terugval begint de vroegere investeerders nu zuur op te breken. Zowel Ford als Amazon moesten een verlieslatend kwartaal rapporteren omdat hun belang in Rivian hen meer geld kost dan oplevert. Ford heeft al besloten om zijn belang af te bouwen; het is afwachten hoeveel geduld Amazon nog heeft. In ieder geval lijkt de perceptie rond Rivian helemaal gekeerd en dat is voor het wagenbedrijf een ongewone situatie. Om investeerders toch enigszins te sussen, heeft het bedrijf wel beloofd zijn doelstelling van 50.000 wagens te zullen halen.

Herhaalt de geschiedenis zich?

Na zo’n snelle start viel een terugval voor Rivian ergens ook wel te voorspellen en we hoeven het wagenbedrijf daarom ook nog niet meteen af te schrijven. We moeten alweer de vergelijking maken met Tesla. Vandaag de dag gaat het goed met Tesla en levert het bedrijf enkele honderdduizenden wagens per kwartaal. Maar slechts enkele jaren geleden was de perceptie rond Tesla helemaal anders. Het bedrijf leek een vogel voor de kat tot ze een spectaculaire ommekeer wisten te realiseren in 2020. Hoewel de situatie van Rivian nu zeer onderhevig is aan externe factoren, zullen zij het voorbeeld van Tesla willen volgen. Soms moet je eerst de bodem raken alvorens je de top kan bereiken.

recordwinsten tesla
Ook Tesla kende hoogtes en laagtes. Beeld via iStock

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here