Doorstart Lightyear voorlopig niet aan de orde

Lightyear 2 voorzijde
Of zonnewagenfabrikant Lightyear een doorstart kan maken is nog maar de vraag. Volgens de curator moet daarvoor eerst de financiële chaos bij het failliete bedrijf worden opgelost.

Lightyear was de eerste fabrikant met een productierijpe zonnewagen. Het bedrijf wist de Lightyear 0 zelfs kortstondig in productie te nemen. Een handvol exemplaren van de zonnewagen die 250.000 euro kostte, rolde uit de fabriek in Finland. Tegelijk met de productiestart kondigde Lightyear zijn 2 aan, het tweede type zonnewagen van de Nederlandse fabrikant. Dat het bedrijf zich op dat moment in een financiële rollercoaster bevond, bleek pas toen het bedrijf kort na die aankondiging failliet werd verklaard.

Lightyear-curator Reinoud van Oeijen liet kort na het faillissement weten zijn ogen gericht te hebben op een doorstart. Op 20 februari kwam het verlossende bericht dat 8 miljoen euro was opgehaald en dat een doorstart daarmee voor handen was. Van Oeijen temperde maandag de verwachtingen van het publiek – van een doorstart is voorlopig geen sprake.

Faillissement afhandelen

De curator wil eerst het faillissement afhandelen. Een flinke strop: het bedrijf zou de afgelopen jaren een verlies van 90 miljoen euro hebben geleden. Opvallend daarbij is dat de verliezen sinds 2021 de pan uit rezen; in 2020 begon het met een verlies van 5 miljoen euro. Dit liep in 2021 op naar bijna 21 miljoen euro en verdrievoudigde in 2022 tot 64 miljoen euro. Volgens Van Oeijen betreffen de cijfers van 2022 nog wel conceptcijfers en zou het bedrag dus nog hoger of lager kunnen uitvallen.

Wat vaststaat is dat de curator een deel van dit bedrag hoopt terug te halen met de verkoop van de inboedel. Zo hoopt Van Oeijen een deel van de schulden terug te winnen met voertuigen, machines en voorraden. Een deel van die gelden moet komen uit de fabriek in Finland, waar Lightyear zijn 0 liet produceren.

Opvolger Lightyear is opgericht

Een van de mogelijke opties is dat de investeerders die Lightyear willen voorzetten de middelen van het oude bedrijf opkopen. Hiervoor werd alvast een bedrijf genaamd ‘Newco’ opgericht. Momenteel zou de curator met dat bedrijf onderhandelen over de aankoop van ex-Lightyear-materieel.

Onderdeel van die onderhandelingen zijn ook de IP-rechten voor Lightyear-zonnewagens. Een woordvoerder van de fabrikant zegt tegenover RTL Nieuws ‘hoopvol gestemd’ te zijn over de onderhandelingen. “De onderhandelingen met hem (de curator, nvdr.) verlopen positief. Het gaat de goede kant op, en we zien de doorstart met vertrouwen tegemoet.”

Hoelang de doorstart mogelijk nog op zich laat wachten en of de plannen van de 2 ook werkelijk in productie genomen kunnen worden, is uiteraard nog maar de vraag.

businessConnected CarLightyearslider

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Korting bij Dreame!

Korting bij Dreame!

Bekijk de deals