Nieuws

Netflix meldt recordgroei na verbod op accountdelen

Netflix logo
© Unsplash / Venti Views
Netflix spreekt van de ‘grootste stijging sinds 2020’, toen het tijdens het tweede kwartaal 10,09 miljoen klanten verwelkomde. De teller blijft nu steken op 8,76 miljoen abonnees.

Netflix vermeldt dat nieuwe abonneeaantal in zijn financiële resultaten over het derde kwartaal. Over heel 2023 verwelkomde de streamingsdienst, tot aan Q3, zo’n 16,4 miljoen abonnees. Netflix verwacht dat de stijging in het vierde kwartaal iets lager uitvalt dan in Q3. Verwacht dat het lopende kwartaal goed zal zijn voor 4 miljoen nieuwe abonnees. Netflix zou dit jaar zodoende eindigen met meer dan 20 miljoen nieuwe klanten.

In een brief aan aandeelhouders stelt Netflix dat de stijging gedeeltelijk voorkomt uit maatregelen tegen accountdelen. De streamingsdienst voerde daar dit jaar een verbod op in, waardoor klanten die niet samenwonen genoodzaakt zijn een eigen abonnement af te sluiten. Verder wijst Netflix op de komst van nieuwe content en de uitbreiding van zijn beschikbaarheid; het bedrijf breidt immers uit naar steeds meer landen, licht het toe.

Netflix onderstreept verder dat de impact van het verbod op het abonneebestand ‘beperkt is’. Maar weinig klanten zouden -tot op heden- hun abonnement hebben opgezegd. Cijfers over het aantal abonnees dat extra huishoudens toevoegen, om zo het account te blijven delen, zijn niet genoemd. Die klanten betalen maandelijks enkele euro’s om één of twee huishoudens toe te voegen. Dat is wel enkel mogelijk met de ‘Standard’ en Premium’-abonnementen.

Uitgelicht artikel Netflix Einde Netflix’ betaalbare Basic-abonnement lijkt nabij

Vraag naar reclameabonnement

In de brief wordt ook het ‘Basic met Ads’-abonnement besproken. In ruil voor advertenties kunnen klanten daarbij besparen op hun abonnementskosten. Volgens de streamingsdienst is de vraag naar dit abonnement in Q3 met 70 procent toegenomen. Lang niet alle klanten zijn gecharmeerd door het idee om naar reclames te moeten kijken. Zo’n 30 procent van de abonnees in landen waar het plan met advertenties beschikbaar is, kozen daardoor.

Voor België en Nederland zit dat abonnement vooralsnog niet in het vat. Ongeweten is wanneer dit goedkopere lidmaatschap ook in onze contreien toekomt. Dat geldt ook voor de prijsstijgingen die in de kwartaalcijfers worden besproken. Franse klanten betalen binnenkort geen 9 maar 11 euro voor het Basic-plan, terwijl Premium van 18 naar 20 euro stijgt. Het Standard-abonnement lijkt voorlopig wel buiten schot te blijven.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business