Nieuws

“Tesla wist van gebrekkige onderdelen, maar gaf klanten de schuld”

Tesla Model 3 wit
© Unsplash
Tesla zou ervan op de hoogte zijn geweest dat bepaalde onderdelen niet voldeden, maar zou de schuld bij de klanten gelegd hebben. Dat blijkt uit een vernietigend rapport van persbureau Reuters.

Concreet gaat het volgens het persagentschap om onderdelen die veel te snel stuk gingen. Wanneer eigenaars dan naar de Tesla-garage gingen, kregen ze te horen dat het hun eigen fout was en dat ze te agressief gereden zouden hebben. De klanten kregen de rekening gepresenteerd voor slechte onderdelen waarvan Tesla vooraf wist dat ze mankementen vertoonden, aldus Reuters. Het zou vooral gaan om stukken van de ophanging en stuurinrichting.

Ingestorte ophanging

Het persbureau sprak onder andere met Shreyansh Jain, een klant die pas een Tesla Model Y (2023) had gekocht. Nog geen 24 uur nadat hij de wagen overhandigd kreeg, begaf de ophanging het volledig. Toen de constructeur de klant liet weten dat een lage draagarm los was geraakt van de stuurkogel, verwachtte de man dat Tesla de reparatiekosten op zich zou nemen. Een week later kreeg Jain te horen dat “een eerder schadegeval aan de rechtervoorkant” de oorzaak was van het technisch falen.

De klant liet weten dat hij de enige was die met de wagen gereden had en dat hij al zeker geen ongeval had meegemaakt. “Hoe kan zo’n massief metalen onderdeel gewoon breken, terwijl ik er zeker van ben dat de auto niets geraakt heeft?”, zegt hij aan Reuters. Drie maanden later was zijn auto gerepareerd, maar daarvoor moest hij zich beroepen op zijn verzekering, waarna de premie voor zijn andere auto de hoogte inschoot. Trace Curry uit Cincinnati overkwam hetzelfde. Over een langere periode was hij in totaal meer dan 11.500 dollar kwijt aan reparaties voor draagarmen en steekassen. Tesla zou wel degelijk op de hoogte zijn geweest van het hoge foutenpercentage van die onderdelen.

Defecte stuurbekrachtiging

Nog een opvallende getuigenis aan Reuters, is die van Andrew Lundeen uit Californië. Hij reed met de Model 3 (2018) van zijn vrouw, toen de stuurbekrachtiging het plots liet afweten nadat hij over een snelheidsheuvel reed. Een onderhoudsmanager van Tesla zou Lundeen verteld hebben dat een connector voor de stuurbekrachtiging verroest was. Wellicht was dat het gevolg van de carwash, een gekend probleem volgens de garagist. Daarop zag de Teslarijder zich gedwongen om 4.400 dollar uit eigen zak te betalen om de stuurinrichting en de kabelboom te laten vervangen. “Ik kan je alleen maar zeggen dat we geen 100 jaar oud bedrijf zijn, zoals GM of Ford, en dat we nog niet alle bugs opgelost hebben”, aldus de servicemanager.

Tesla nam verantwoordelijkheid niet

Het onderzoek van Reuters wijst uit dat Tesla ook niet consistent is geweest in zijn (gedeeltelijke) terugroepacties voor bekende problemen. Zo zouden Tesla-ingenieurs vastgesteld hebben dat een deel van de draagarm aan de ophanging in meerdere gevallen was afgebroken aan lage snelheden (zoals bij de getuigenis van Jain). Nog volgens Reuters zou Tesla tussen 2016 en 2020 zo’n 400 klachten over dat specifieke onderdeel afgehandeld hebben in China. Daar gebeurde dat wél onder garantie of kwam Tesla tussen in de kosten als de garantieperiode verlopen was.

Bovendien zou de Amerikaanse constructeur een terugroepactie vier jaar lang uitgesteld hebben en er pas mee hebben ingestemd nadat Chinese toezichthouders druk hadden uitgeoefend. Desondanks heeft Tesla het onderdeel in kwestie nooit teruggeroepen in de VS of Europa. De Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) onderzoekt Tesla al sinds 2020 voor het bekende probleem met de ophanging van de Model S en X. Hetzelfde geldt voor de stuurbekrachtiging, na incidenten met de Model 3 en Model Y dit jaar. De getuigenissen aan Reuters zullen de NHTSA niet ontgaan zijn. Mogelijk kan het een precedent stellen en ook Europese gebruikers uit de nood helpen, mochten hier gelijkaardige dingen gebeuren.

Uitgelicht artikel Tesla Tesla’s krijgen eindelijk ongelukdetectie

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business