Nieuws

Google betaalt uitgevers om verhalen te laten schrijven met AI

Google
© iStock / JHVEphoto
Google heeft deals gesloten met kleine uitgevers en zou hen jaarlijks tienduizenden dollars betalen om schrijvers met generatieve AI te laten werken.

Volgens Adweek lijken de deals een onderdeel te zijn van het Google News Initiative (GNI). Dat is een zes jaar oud programma voor het financieren van mediageletterdheid, factcheckingtools en andere middelen voor redacties. Dat het GNI zich nu op generatieve AI stort, kan een controversiële beslissing blijken. Voor het GNI worden volgens Adweek een handvol kleinere uitgevers betrokken in een deal waarbij ze hun schrijvers verhalen laten neerpennen met generatieve AI.

“De bètatools worden gebruikt door kleinere uitgevers met weinig middelen. De generatieve AI kan recent gepubliceerde artikelen efficiënt indexeren. Daarbij gaat het om content van overheidsinstellingen, maar ook nieuwsmedia. De kleine uitgevers kunnen die content laten samenvatten en publiceren als een nieuw artikel”, schrijft Adweek.

Controverse dreigt

Het is niet duidelijk hoeveel uitgevers deelnemen aan het programma, maar ze zouden alvast jaarlijks een som van tienduizenden dollars betaald krijgen. Daartegenover staat voor de mediaorganisaties dan een minimum van drie artikels per dag, een opname in de wekelijkse nieuwsbrief en een maandelijkse marketingcampagne. Redacteurs van de uitgevers kunnen terugvallen op een systeem van kleurcodes, waarmee ze de door AI gegenereerde content kunnen controleren voordat die effectief gepubliceerd wordt.

Google liet aan Adweek weten dat het “in een vroeg stadium zat voor het aanbieden van AI-tools aan journalisten”. Een woordvoerder benadrukt wel dat het absoluut niet de bedoeling is dat AI de rol van de journalist zal vervangen. Die blijft verantwoordelijk voor het creëren en factchecken van zijn stukken. Toch kunnen dergelijke tools op heel wat kritiek botsen. Uitgevers zijn er blijkbaar niet toe verplicht om aan te geven dat ze voor de artikelen in kwestie generatieve AI gebruikt hebben. Ook de websites waarop zij zich baseerden, moeten niet als bron vermeld, zo blijkt. Critici zouden kunnen stellen dat media op die manier de stukken verkeerdelijk voorstellen als door mensen geschreven.

Uitgelicht artikel Google Chrome AI Google Chrome krijgt AI-schrijfhulp
aiartificiële intelligentiegeneratieve aigoogle

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Bespaar tot 83% op Surfshark One

Bespaar tot 83% op Surfshark One

Bekijk prijzen