OPPO Find X5 Lite review: prijzige midranger

Prijzig voor een midranger
Niet de snelste chipset
Concurrentie biedt meer voor minder geld
Aanbevolen prijs: €499

OPPO FIND X5 LITE 5G 256GB STARRY BLACK

De Oppo Find X5 Lite is het meest betaalbare model uit de nieuwe Find X5-serie, maar is het een goede keuze?

De Oppo Find X5-serie is in februari uit de doeken gedaan en bestaat uit drie modellen: de Find X5, Find X5 Pro en Find X5 Lite. Het Pro-model is natuurlijk het paradepaardje uit de reeks en wist ons al te verbluffen met zijn ongeëvenaarde nachtfotografie. Van die drie is de Lite zoals gewoonlijk het meest betaalbare model en hiermee wil OPPO een betaalbaarder alternatief aanbieden voor de dure Find X5 en Find X5 Pro. Toch bevindt de Lite zich met een adviesprijs van 499 euro in een segment waar de concurrentie in overvloed aanwezig is.

Is de OPPO Find X5 Lite de nieuwe koning van het middensegment of moet hij de duimen leggen tegen andere succesvolle midrangers zoals de OnePlus Nord 2 en Samsung Galaxy A52? We zoeken het voor je uit.

OPPO Find X5 Lite: onze bevindingen

OPPO Find X5 Lite: belangrijkste specificaties

• Display: 6,43 inch AMOLED
  • Resolutie: 1080 x 3216 pixels 409ppi
  • Beeldverhouding: 20:9
  • Verversingssnelheid: 90Hz
  • CPU: MediaTek 900 5G
  • GPU: Mali-G68
  • RAM: 8GB
  • Opslag: 256GB
  • 3 camera’s achteraan (64 MP main, 8 MP ultragroothoek (110 graden), 2 MP telefoto (2x optische zoom), met Hasselblad Color Calibration)
  • 1 camera vooraan (32 MP)
  • Batterij: 4.500 mAh (niet verwijderbaar)
  • Laden: 65W SUPERVOOC snelladen, 50W draadloos
  • Afmetingen: 160.6 x 73.2 x 7.8 mm
  • Gewicht: 173 gram
  • Software: ColorOS 12 (Android 11); 3 jaar updates

Opvallende verschijning

De Oppo Find X5 Lite heeft in ieder geval zijn ontwerp mee. Met name de achterkant weet al snel de aandacht te trekken tussen alle grijze muizen. Onze Starlight Black-versie heeft een kleuroverloop van zilver naar donkerblauw, en in het licht ziet alles er weer anders uit. Eenmaal in de hand, valt op dat Oppo heeft gekozen voor een plastic behuizing. Nu zijn er diverse telefoons met een plastic uiterlijk in dit segment, maar toch doet het naar onze mening afbreuk aan de algehele ervaring. Met afmetingen van 160,6 x 73,2 x 7,8 millimeter en een gewicht van 173 gram is de smartphone enigszins met een hand te besturen.

Image Credit: OPPO

Het display aan de voorzijde wordt onderbroken door een punch-hole-camera aan de linkerbovenzijde. De kin onder het scherm is wat aan de forse kant. De aan-uitknop bevindt zich aan de rechterkant, en de volumeknoppen en simkaartsleuf zitten links op het toestel. Aan de onderkant zit een enkele speaker, waaruit niet het allerbeste geluid komt. In tegenstelling tot zijn duurdere broertjes is er hier wel een hoofdtelefooningang aanwezig. Oppo rust de Find X5 Lite niet uit met een IP-certificering. Voorzichtigheid aan het water is dus geboden.

90 Hz AMOLED-display

De Oppo Find X5 Lite is uitgerust met een 6,43 inch amoled-display, wat beelden op een levendige, heldere wijze weergeeft. Met een FHD+-resolutie van 1.080 x 2.400 pixels komen we uit op een pixeldichtheid van 409 pixels per inch, en dat is meer dan voldoende. Door de 90Hz-verversingssnelheid zien beelden er vloeiender uit dan bij telefoons met een standaard 60Hz-display.

Hoewel het scherm soepeltjes oogt, zijn er in dit segment ook modellen die 120Hz aanbieden. De piekhelderheid van 800 nits is redelijk goed te noemen. In een felle zomerzon moet je alsnog met je ogen knijpen, maar in alle overige weersomstandigheden moet het zeker mogelijk zijn het display af te lezen.

Camera’s

De 64MP-hoofdcamera schiet vrij scherpe plaatjes. De kleuren zijn redelijk waarheidsgetrouw en ook de algehele ervaring met de camera-app is soepel te noemen. Er is een speciale nachtmodus inbegrepen om ook in de avonduren nog mooie plaatjes te kunnen schieten. Voor een midranger weet de Find X5 Lite zich ook op dit vlak prima te redden. De 8MP-groothoekcamera geeft je een extra optie bij het maken van een foto, en leent zich uitstekend tot het maken van landschapsfoto’s, bijvoorbeeld. Houd er wel rekening mee dat deze camera een stuk minder scherp is dan de hoofdcamera.

De 2MP-macrocamera biedt naar onze mening niet veel toegevoegde waarde. Plaatjes zien er korrelig uit en missen scherpte. Helaas voorziet Oppo de Find X5 Lite niet van een telefotocamera, waardoor je bent aangewezen op digitale zoom. Bij 2x digitale zoom is de kwaliteit nog redelijk te noemen, maar bij 5x zoom merk je duidelijk dat de kwaliteit achteruit gaat.

De 32MP-frontcamera schiet prima plaatjes voor social media, met een goede scherpte en helderheid. Video’s opnemen is mogelijk in maximaal 4K met 30 frames per seconde. In 1080p kun je ook gebruikmaken van een ultrastabiele filmmodus, waardoor je filmische beelden krijgt. Het lijkt namelijk alsof je dan filmt met een statief.

Image Credit: OPPO

Prestaties en software

De Oppo Find X5 Lite wijkt qua chipset behoorlijk af van zijn duurdere broertjes. In de plaats van een Snapdragon-chipset schuilt er een MediaTek-chip onder de motorkap. Het gaat hier om de Dimensity 900 5G-chipset. De chipset wordt bijgestaan door een flinke 256GB aan uitbreidbaar opslaggeheugen en 8GB RAM. In de praktijk werkt deze chipset prima en is multitasken en gamen geen probleem. Toch zijn het zeker niet de snelste processoren in dit segment.

De Oppo Find X5 Lite kent een accucapaciteit van 4.500mAh. In de praktijk houden we het gemakkelijk een volledige dag uit op één cyclus, en dat met intensief gamen, foto’s maken, multitasken en social media. Bij regulier gebruik met af en toe wat chatten, muziek luisteren en andere lichte taken zou je net de twee dagen aan kunnen tikken. Dankzij de 65W-snellaadtechnologie is de Find X5 Lite na 31 minuten volledig opgeladen. Ideaal voor iedereen die niet graag zijn of haar toestel lang kwijt is aan opladen.

Uit de doos draait de Oppo Find X5 Lite op ColorOS 12, een softwareschil die gebaseerd is op Android 11 en veel aanpassingsopties biedt. Aangezien Android 12 op het moment van de release al maanden uit is, vinden we het bijzonder vreemd dat deze telefoon niet over de nieuwste Android-versie beschikt. Ook is er nogal wat bloatware aanwezig. Oppo garandeert drie jaar lang software-updates en vier jaar lang beveiligingsupdates. Dat zijn beloftes waar je mee opvalt in het Android-segment.

OPPO Find X5 Lite: de smartphone voor jou?

De Oppo Find X5 Lite is een midranger die zeker opvalt met zijn strakke design, en net als bij de andere Find X5-modellen zit het met de cameraprestaties wel snor. Toch is deze smartphone voor zijn adviesprijs lastig aan te raden, want er zijn alternatieven die hetzelfde of meer bieden voor minder geld. Wij denken dan onmiddellijk aan de OnePlus Nord 2 van zusterbedrijf OnePlus.