TechPoll: staat er een VanMoof in jouw schuur?
VanMoof-klanten waren al enige tijd niet te spreken over de service van de fietsfabrikant. Klanten moesten soms maandenlang wachten vooraleer hun fiets werd geleverd. Vervolgens gingen de e-bikes van het merk – zo lijkt het toch – onregelmatig vaak stuk. Had je dus een e-bike van VanMoof in huis, dan was dat niet altijd een garantie dat je deze ook werkelijk kon gebruiken. Bovendien was (en is) het nooit echt gemakkelijk om een e-bike van het Nederlandse merk te laten repareren. Zo’n servicebeurt kan immers alleen bij enkele aangesloten fietsenmakers, of VanMoof zelf.
Ook dat is niet bepaald een wondermiddel. Het duurde soms maanden vooraleer fietsen terug bij de klanten kwamen. Communicatie is een woord dat het Nederlandse merk nochtans niet kennen: zelfs na maanden wachten volgden er nauwelijks statusupdates.
Waar het zulke zaken eerst op een ‘te snelle groei’ kon gooien, is al langer duidelijk dat groei niet de enige oorzaak is. De fabrikant kampt immers al jaren met financiële donderwolken. Als voorbeeld: in 2021 draaide VanMoof een verlies van 77,8 miljoen euro op een omzet van 65,6 miljoen. Cijfers over 2022 zijn nog niet bekend. Reden om te verwachten dat het er enigszins rooskleuriger uitziet zijn er – zeker ook vanwege de economische omstandigheden – niet.
Bij zulke verliezen is snoeien in kosten onvermijdelijk. Toch lijkt het merk liever te kiezen voor het zoeken van nieuwe investeerders. VanMoof zocht eerder dit jaar nog 30 tot 40 miljoen euro om een financiële ondergang te redden. Geld dat er slechts gedeeltelijk kwam: 5,23 miljoen dollar. Of het ze nu wél lukt extra investeringen aan te trekken, is lastig te bepalen. Vast staat dat het merk niet op weg is naar winstgevendheid.
Onzekerheid voor klanten
VanMoof beloofde begin deze week klanten duidelijkheid te geven over hun orders en reparaties. De vraag is of het merk nog in staat is zulke diensten te verlenen (en fietsen te leveren). Voor een klant die net zijn zuurverdiende centen in een VanMoof stak, is dat uiteraard extra zuur. Bovenal omdat zij bij een faillissement waarschijnlijk niets terugzien van het aankoopbedrag.
Cowboy probeert het leed van bestaande klanten wel enigszins te verzachten. Donderdagavond bracht dat merk Bikey uit; met die app kun je digitale sleutels van een VanMoof e-bike ook na een mogelijk faillissement blijven gebruiken. Fietsen van dat merk kun je namelijk enkel op slot zetten (en van het slot halen) als de app werkt. Een app die vertrouwt op servers die uit de lucht gaan als het bedrijf failliet zou gaan.
TechPoll: heb jij een VanMoof staan?
Voor degenen met een VanMoof-e-bike hopen we uiteraard dat het bedrijf blijft voortbestaan. De komende maanden zullen het bestaansrecht van de Nederlandse fietsfabrikant moeten uitwijzen. Tot die tijd hebben we de poll hieronder. Geef gerust aan of jij nog een VanMoof in de schuur hebt staan.
Heb jij een VanMoof staan?
- Nee (93%, 140 Votes)
- Ja (7%, 10 Votes)
Aantal stemmen: 150