Poll

TechPoll: gebruik jij een adblocker?

TechPoll adblock
© iStock/TechPulse
Als het aan YouTube ligt stoppen we allemaal met het gebruik van adblockers. Het platform verliest een flink deel van zijn inkomsten aan gebruikers die de advertenties buiten de deur houden.

YouTube probeert gebruikers al jaren te overtuigen om hun adblockers uit te schakelen. Meestal ging dit gepaard met pop-ups voor YouTube Premium, de abonnementsdienst die alle reclame verwijdert. Er waait echter sinds kort een andere wind bij het streamingplatform. De Google-dochter vindt het welletjes en wil dat gebruikers hun adblockers uitschakelen. Wie deze regel aan zijn laars lapt, moet het na drie waarschuwingen zonder toegang tot video’s stellen.

Kan YouTube de adblocker niet omzeilen, dan staat een versoberde kijkervaring op je te wachten. Alles is erop gericht de advertentie-inkomsten te doen stijgen. Google is hiervan uiteraard steeds de grootste profiteur. Slechts een beperkt deel van de inkomsten vloeit door naar creators.

Kat- en muisspel

Niet alleen Google opent de jacht op adblockers. Steeds meer nieuwssites proberen het gebruik van adblockers te ontmoedigen. Dit gaat gepaard met meldingen voor gebruikers die adblockers hebben geactiveerd en zelfs toegangsweigering. In dat geval moet eerst de adblocker worden uitgeschakeld, waarna de toegang wordt hersteld.

Toch hoeft dit niet altijd te gebeuren. Steeds vaker is er sprake van een kat- en muisspel, waarbij de webontwikkelaar de adblocker weet te omzeilen en omgekeerd. Steeds als de website de adblocker weet in te dammen, volgt een update om de schade te beperken. De continue ontwikkelingen na de blokkade van YouTube zijn daarvan een goed voorbeeld. Wist het platform de adblockers eerst nog volledig te weren, begint dat nu stilaan te veranderen. Adblockers brengen steeds updates uit, die ervoor moeten zorgen dat ze niet worden herkend als adblocker.

Uitgelicht artikel YouTube logo Google gaat tegen YouTube in: sponsort adblock-conferentie

Beperkingen voor adblockers

Momenteel hebben adblockers nog vrij spel. Vanaf juni 2024 komt daar verandering in, wanneer de zoekgigant overstapt naar Manifest V3-extensies. Onder het nieuwe type extensies krijgen adblock-ontwikkelaars toegang tot minder data, waardoor ze potentieel minder efficiënt zijn. Volgens Google is dat nodig om de privacy van gebruikers te beschermen en de browser efficiënter te maken.

In de praktijk beperkt Google hoeveel regels Manifest V3-extensies die content filteren toe kunnen passen. Hierdoor moeten ontwikkelaars van adblockers keuzes maken welke filters ze wel en niet op willen nemen in hun extensies. Een browse-ervaring zonder advertenties kan zodoende niet meer gegarandeerd worden. Na de uitrol van Manifest V3 wordt het aantal regels beperkt tot 30.000. Ter vergelijking: in uBlock Origin kan je meer dan 300.000 regels activeren.

Gebruik jij een adblocker?

Gebruik jij een adblocker op je smartphone (Android of iOS) of pc’s? Laat het ons zeker weten in de TechPoll.

Gebruik jij een adblocker?

  • Ja, op mijn computer(s) (45%, 141 Votes)
  • Ja, op mijn computer en smartphone (34%, 106 Votes)
  • Nee (16%, 50 Votes)
  • Ja, op mijn smartphone (5%, 16 Votes)

Aantal stemmen: 313

Laden ... Laden ...

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business