Achtergrond

Technologie in de BMW 7: magie, een butler en een cameraman

We reden onlangs een weekje rond met BMW’s nieuwe 7 Series. Het rijcomfort kon ons weinig schelen, de spitstechnologie binnenin de wagen des te meer.

Ontdek de BMW 7 Series samen met tal van andere nieuwe innovaties op de Belgian Tech Show. Schrijf je nu in.

BMW gaat er prat op zijn wagens van de nieuwste geteste technologieën te voorzien. We testten hier eerder al enkele hybrides en elektrische wagens met een nadruk op hun technologische capaciteiten maar de klassieke BMW 7 moesten we om die reden toch ook even onder handen nemen.

De wagen zelf is het vlaggenschip van BMW. De enorme sedan oogt langs alle hoeken indrukwekkend en duur. Ondanks het formaat is de draaicirkel van de nieuwe 7 acceptabel. Bij lage snelheid draaien de achterwielen immers zachtjes in tegenzin om de bocht te verkorten. Op de autosnelweg draaien ze zachtjes mee om het glijden tussen rijstroken vlotter te maken.

Comfortshock

Aan de binnenkant is de wagen nog indrukwekkender. Wie van een stevig loon geniet of belangrijk genoeg is om een 7 Series ter beschikking te hebben, zal niet versteld staan van de luxe die het rijdend salon biedt, maar de massagefunctie in de stoel deed ons bijna vergeten waarom we de BMW 7 überhaupt naar de redactie lieten komen: de technologie binnenin.

Alles begint bij het grote centrale scherm. Dat is visueel geüpdatet tegenover de vorige 7 maar de grootste nieuwigheden zitten achter het display. Een camera onder de achteruitkijkspiegel is constant op zoek naar handgebaren in een zone voor het scherm. Zo kan je met de hulp van enkele eenvoudige gebaren de boordcomputer bedienen.

Toverij

Twee mogelijkheden springen er uit. De volumebediening en de besturing van de parkeercamera. Luister je naar de radio of een cd, dan kan je het volume aanpassen door cirkeltjes te maken met je wijsvinger voor het display. De richting bepaalt of je het volume luider dan wel stiller zet, de intensiteit van je kringetjes komt overeen met de snelheid.

Is dat nu nuttig? Niet echt. Het is eenvoudiger dan helemaal naar de relevante knop reiken, maar minder eenvoudig dan de knoppen op het stuur te gebruiken. Het is vooral leuk om te doen en je als een tovenaar te voelen.  Je kan verder door menu’s bladeren en je telefoon opnemen (of een gesprek weigeren) met de juiste gebaren. Eens je ze onder de knie hebt, is dat niet onhandig.

Privé-cameraman

Het opvallendst is de parkeercamera. De 7 Series is uitgerust met camera’s rondom de wagen. De software aan boord plakt de beelden in eerste instantie samen tot een geheel zodat je de wagen van bovenaf kan bekijken als via een soort live satelliet. Dat is op zich niets nieuws. Wanneer je  het beeld virtueel ‘vastpakt’ wordt het knapper. Je kan dan rond een 3D-model van de wagen roteren en live beelden bekijken. Alles behalve de wagen zelf wordt in realtime gefilmd, rondkijken doe je door je hand heen en weer te bewegen. Het resultaat lijkt nog het meest op een live-feed van een privé-cameraman die op jouw commando rond de wagen stapt.

Nuance

BMW rust zijn wagen verder uit met de meest geavanceerde spraaktechnologie tot nu toe. Die komt van Nuance en verschilt in essentie weinig van wat je in bijvoorbeeld een Audi vindt, maar het spraakalgoritme van de BMW onderscheidt zich door net iets natuurlijkere taal te verstaan. Zo hoef je niet door menu’s te navigeren met je stem maar kan je gewoon een vraag stellen ‘navigeer naar X’. We namen vorig jaar een kijkje bij Nuance en kunnen alvast verklappen dat de theoretische limieten van de hedendaagse spraaktechnologie nog een stukje hoger liggen. Het doel van zowel Nuance als BMW is de wagen in de toekomst uit te rusten met een soort digitale butlerchauffeur.

BMW-tablet

Bij de 7 Series hoort een tablet. Die zit ingebouwd in de rugleuning achteraan maar komt met een druk op de knop zachtjes los uit de wagen. De tablet is van de hand van Samsung en draait Android, maar is automatisch verbonden met de wagen. Zo kan de passagier de positie van de stoelen aanpassen, de kleur van de verlichting veranderen of zelfs de zonnewering dichtschuiven met de hulp van de tablet. Over de zetel van de bestuurder heeft het ding gelukkig niets te zeggen.

Hotspot en draadloos laden

Intussen rust BMW zijn wagens optioneel uit met een hotspot binnenin de wagen. Die werkt via 4G zoals je smartphone sowieso zou doen, maar maakt gebruik van een grotere antenne voor een theoretisch betere ontvangst. Die functie konden we nog niet testen, de nieuwe mogelijkheid om je telefoon draadloos op te laden in de wagen evenmin.

De auto kan ook zelf rijden, al is die functie een stuk beperkter dan we hadden gehoopt. BMW eist nog steeds dat je het stuur vasthoudt tijdens lane-assist zodat de functie niet meer is dan dat. Terecht overigens, want in de regel moesten we toch af en toe ingrijpen om geen witte lijn te overschrijden.

Liefde voor grasjes

Zelf parkeren kan de wagen in theorie ook. In de praktijk was de functie tijdens onze test erg teleurstellend. De auto moet in principe een parkeerplaats kunnen detecteren om vervolgens terug te rijden en zichzelf in te parkeren. In de praktijk is de 7 Series verzot op grasjes. Meer dan eens verkoos de wagen om voorbij een duidelijke parkeerplaats te rijden en zich op de berm of in een veld te zetten. Wanneer een plaats wel gedetecteerd werd, durfde de wagen op het laatste nippertje nog een korte bocht maken om toch zeker de schijn van een amateurparkeerder te geven voor omstaanders.

Ons testmodel had de originele neiging perfect goede parkeerplaatsen achterwaarts voorbij te gaan op zoek naar een grasveldje.

In de stad, waar plaatsen erg duidelijk zijn en grasveldjes zelden roet in het eten gooien, werkte de functie in de regel wel goed. Ze is leuk voor wie absoluut niet zelf wil of kan parkeren, maar in de praktijk sta je sneller goed als je zelf het heft in handen neemt.

[related_article id=”173825″]

BMW versus Tesla

Onze korte ervaring met de BMW was positief. Zeker de technologie binnenin is geweldig. Luxe en gebruiksgemak smelten samen op een manier die je in weinig andere wagens tegen komt. De autonome rijcapaciteiten van de BMW 7 doen dan weer stevig onder voor die van bijvoorbeeld de Tesla Model S. We lieten zowel de Model S als de BMW 7 op dezelfde plaatsen inparkeren en stuurden ze met respectievelijk de lane-assistfunctie en de Autopilot over dezelfde straten, en het verschil was immens.

De Duitse autobouwer heeft de gewoonte technologie eerst uit te rollen in zijn vlaggenschip om ze vervolgens te laten doorsijpelen naar iets democratischere modellen, zoals een refresh van de BMW 5 en daaropvolgend de vernieuwde BMW 3.

Belgian Tech Show

Wil je de technologie in de BMW 7 zelf aan het werk zien? Dan kan dat op 27 oktober op de Belgian Tech Show die ZDNet samen onder andere PC Magazine en Smart Business organiseert. Op het evenement kan je een heleboel nieuwe technologieën en producten bewonderen, alsook luisteren naar relevante sprekers. Hoewel de technologie in de BMW 7 beslist voor verbetering vatbaar is, vonden we ze toch meer dan impressionant genoeg om het merk uit te nodigen op de showcase. Meer informatie over de Belgian Tech Show vind je hier.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business