De essentie van SEO: 10 onmisbare begrippen

Bij elke webshop komt wat basiskennis in zoekmachineoptimalisatie van pas. Met SEO probeer je meer visibiliteit te bereiken door een hogere rang in zoekresultaten te kweken, en dat met allerlei verschillende technieken, van de juiste tekst tot linkbuilding. Deze 10 SEO-termen zijn alvast onmisbare kennis om te beginnen.

 

  1. Ankertekstankertekst-seo-link

Bij links noemt men de woorden die de link bevatten – het klikbare gedeelte – de ankertekst. Komen ze overeen met de belangrijkste zoekwoorden van de pagina waarop je belandt, dan kom je hoger in de zoekresultatenlijst terecht.

 

 

  1. Backlink

Backlink wordt ook wel inlink of gewoon link genoemd. Met een backlink verwijst een andere website naar jouw website en dit is een van de belangrijkste voorwaarden voor een vindbare website. Google ziet links als ‘stemmen’ en hoe populairder een site, hoe hoger hij verschijnt bij de zoekresultaten.

 

  1. Duplicate content

Duplicate content verwijst meestal naar stukken tekst op een of meerdere websites die (vrijwel) vergelijkbaar zijn. Zoekmachines zijn er niet dol op en geven de voorkeur aan unieke content.

 

  1. Keyword Density

Om de keyword density van een bepaalde pagina te controleren, hoef je alleen maar het aantal keren dat een zoekwoord gebruikt wordt te delen door het totaal aantal woorden op de pagina. Keyword density was jarenlang een belangrijke SEO-factor, maar omdat er makkelijk mee te sjoemelen valt en zoekmachines steeds slimmer worden, is dit steeds minder het geval.

[related_article id=”161388″]
  1. Metatags

Metatags zijn woorden die je aan onder andere menu-items en pagina’s toevoegt om zoekmachines duidelijk te maken waar deze over gaan. Vroeger had dit zin, maar tegenwoordig doen Google, Yahoo en Bing er steeds minder mee.

 

  1. PageRank

Zoekmachine Google gebruikt PageRank om websites een rapportcijfer te geven. Beginnende websites waar men nauwelijks naar verwijst hebben PageRank 0, oudere website met veel backlinks die zich al bewezen hebben stijgen naar PageRank 2, 3, 4 en zo verder.

Google berekent PageRank per pagina en als je website al wat langer bestaat, zijn er ongetwijfeld pagina’s met een aardige PR-waarde. Zie het als goodwill: die wil je behouden. Webpagina’s met een goed rapportcijfer krijgen uiteraard een streepje voor en verschijnen hoger bij Google.

 

 

  1. NoFollow

Het NoFollow-attribuut is in het leven geroepen om spam tegen te gaan. Nofollow-links geven geen PageRank door aan de ontvangende website en door opname van het NoFollow-attribuut bij een link zegt de webmaster eigenlijk: “Google, ik ben niet verantwoordelijk voor deze link, dus volg hem maar niet.”nofollow-tag-seo

[related_article id=”153388″]
  1. Robots.txt

Dit is een bestand, geplaatst in de root van het domein, dat wordt gebruikt om spiders te informeren over de structuur van de website. Zo is het via het robots.txt-bestand bijvoorbeeld mogelijk om de toegang tot bepaalde mappen te verbieden. De gegevens worden dan niet geïndexeerd.

 

  1. Title Tag

De title tag is de titel van een webpagina en het is een van de belangrijkste factoren voor een positie hoog in Google. Idealiter is de title tag uniek en bevat hij de belangrijkste zoekwoorden van de pagina. Je ziet de title tag van elke webpagina in de bovenste balk van de browser tijdens het navigeren.

 

  1. Web Crawler

Een web crawler – ook wel search bot of spider genoemd – is een computerprogramma dat het web afstruint op zoek naar nieuwe pagina’s. Dit is de eerste stap bij het gevonden worden op internet.

 

 

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Ga jij apps uit alternatieve appstores installeren?

  • Nee, App Store of Play Store is goed genoeg (57%, 109 Votes)
  • Alleen als ik een app écht nodig heb (29%, 56 Votes)
  • Ja, ik wil apps van andere bronnen installeren (14%, 27 Votes)

Aantal stemmen: 194

Laden ... Laden ...
69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business