Nieuwe manier van werken
A woman with a smart phone and a laptop is working on the go thanks to the freedom of freelance work.

Wat is voor jou de impact van de nieuwe manier van werken? Zowel door werkgever als werknemer zijn er aanpassingen nodig.

Al lange tijd vindt er op de werkvloer een shift plaats naar een nieuwe manier van werken, waarbij het steeds minder belangrijk is waar je werkt, maar wat je doet. Ten gevolge van de coronapandemie is dit allemaal in een stroomversnelling geraakt met een hoop veranderingen ten gevolg. Hoe ga je hier als onderneming mee om? Wat zijn de mogelijke gevolgen voor jou als werkgever, maar ook voor je werknemers? Het is meer dan ooit belangrijk om een balans te vinden. 

Gevolgen voor de werkvloer

De gevolgen van deze nieuwe manier van werken op de werkvloer zijn duidelijk. Veel werknemers kunnen vandaag de dag hun werk van thuis uit doen en hoeven dus in principe niet meer naar kantoor te komen om daar achter een soortgelijk bureau als thuis plaats te nemen. Als werkgever kan je zo besparen op bedrijfswagens en tankkaarten, maar ook op de kantooromgeving zelf. Wanneer thuiswerken normaal wordt, kan je al snel overschakelen op een systeem van flexi-bureaus, waar werknemers aan kunnen plaatsnemen als zij toch eens op kantoor aanwezig moeten zijn. Op termijn kan je zo voor kleinere omgevingen kiezen die het teamverband bevorderen. Dit is immers de keerzijde van de medaille, want medewerkers zien elkaar niet meer in levende lijve. Met moderne vormen van communicatie hoeft dat natuurlijk geen probleem te zijn, maar de manier van werken is toch anders. 

Gevolgen voor de werknemer

Voor de werknemer vraagt de nieuwe manier van werken natuurlijk ook om aanpassingen. Niet iedereen heeft thuis een eigen werkplek en zoals we tijdens de coronacrisis zagen, wordt er vaak aan de keukentafel gewerkt bij gebrek aan een betere oplossing. Wie toch de ruimte heeft, zal misschien nog niet de moeite hebben gedaan om te investeren in de nodige uitrusting. Een goedkope bureaustoel en bureau van Ikea waren misschien goed voor occasioneel een uurtje aan te werken, maar voldoen niet voor een werkweek van 38 uur. Het vraagt dus aandacht van de werkgever of hier niet de nodige budgetten voor uitgetrokken moeten worden. Dit kan via een eenmalige premie. Hoewel veel werknemers lieten uitschijnen dat ze zich tijdens de coronacrisis gelukkiger voelden met hun job, moet er meer dan ooit aandacht besteed worden aan de correcte work-life balans. Werken van thuis zorgt er immers voor dat het privéleven al eens vaker overloopt in het werk en dan is het belangrijk om duidelijke grenzen te stellen. 

Meer weten over het nieuwe werken? 

Er zijn veel oplossingen die afstandswerken ondersteunen en jou en je werknemers bijstaan om productief én geëngageerd te zijn. 

Op vrijdag 12 juni kan u via het digitale event luisteren en kijken naar volgende sprekers:

  • 09:30–10:00 – 5 hours commutes, shifting tech stacks and getting sued, my life as an IBM Developer Advocate in NYC – Justin Halsall (Code @ Think)
  • 12:30–13:00 – Agile…how it works in practice – Jan Blondeel, Crelan (Business Talks)
  • 13:15–13:45 – GreenMe app – A (corporate) game-based app that incentives responsible and eco-friendly behaviors (Business Talks)
  • 13:15–13:45 – The journey of ING to be digital platform bank – Henrik van Bruggen, ING (Innovation Talks)

Wil je mee je bedrijf onderscheiden van de concurrentie en pijlsnel omhoog schieten? Schrijf je dan nu in voor de IBM Think Digital Summit voor de BeNeLux op vrijdag 12 juni.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here