Nieuws

Bevrijd je data van Google

Een medewerker van Google startte een initiatief om foto’s, e-mails en documenten gemakkelijk weer te bevrijden uit de online diensten van het bedrijf. Zijn Data Liberation Front wil gebruikers de ‘uitgang’ van onder meer Google Docs en YouTube tonen.

Het aanmelden voor een webdienst is vaak eenvoudig. Een log-innaam, wachtwoord en geldig mailadres zijn al genoeg om aan de slag te gaan. Afmelden ligt vaak minder voor de hand, en het verwijderen of verplaatsen van persoonlijke gegevens is lastig en tijdrovend. 

Monty Python
Met die bezwaren in het achterhoofd startte de Amerikaanse Google-medewerker Brian Fitzpatrick zo’n 2,5 jaar geleden het Data Liberation Front (DLF). De naam verwijst naar het People’s Liberation Front of Judea, een fictieve organisatie in de Monty Python-film The Life of Brian.

De taakgroep heeft nu inmiddels een eigen website, logo en team toegewezen gekregen. Bezoekers van de website kunnen handleidingen vinden over hoe ze hun gegevens kunnen exporteren uit een groeiend aantal Google-diensten.

Grote knop
Het DLF opereert nagenoeg onafhankelijk van het moederbedrijf. “Ons voornaamste doel is om een grote knop in alle Google-producten te maken waarop ‘Exporteer hier’ staat”, zegt teamleider Fitzpatrick.

Google Docs werd vijf maanden geleden als een van de nieuwste leden toegevoegd aan de lijst. Met een nieuwe optie kun je documenten, spreadsheets en presentaties in één keer naar de harde schijf halen in een gebundeld bestand. Gebruikers kiezen zelf welk exportformaat ze gebruiken, of dat nu Microsofts doc is of odt van OpenOffice.org. 

Niet bij alle Google-diensten is het verhuizen van bestanden zo eenvoudig als bij bijvoorbeeld Google Docs. “Bij Google Maps bijvoorbeeld maken gebruikers mash-ups op basis van kaartgegevens onder licentie. Daardoor wordt de export van deze gegevens meer een legale kwestie dan een technisch gegeven. We kunnen dan niet in alle gevallen export toestaan.”

Volgens Fitzpatrick werkt zijn team op dit moment nog aan een oplossing voor deze beperking.

Eigenbelang
De DLF-leider zegt dat zijn werkgever deze openheid kiest uit eigenbelang. “Ik vergelijk het graag met de huur van een appartement. Als je wilt verhuizen en je huurbaas zegt: ‘Prima, maar dan moet je wel al je foto’s en boeken hier laten’, is de kans groot dat je daarna nooit meer zaken met hem wilt doen.” Volgens Fitzpatrick is de kans zo groter dat gebruikers later terugkomen.

Google geeft toe dat het Data Liberation Front ook naar voren wordt geschoven vanwege de groeiende ongerustheid over de grote hoeveelheid privé-informatie die in zijn handen rust. “Maar dit is geen reactie”, vult Google Benelux-woordvoerder Al Verney aan. “Het DLF is al bedacht voordat de eerste vragen over privacy onder de publieke aandacht kwamen.”

Goed voor imago
Het Amerikaanse bedrijf wil DLF graag prominent naar voren schuiven. De zoekmachine zegt dat DLF gebruikers tijd uitspaart, maar ook goed is voor haar reputatie. “We hebben onlangs de ontwikkeling van Google Notebook gestaakt, omdat het niet populair genoeg was”, zegt Fitzpatrick.

“Een concurrerende dienst heeft toen een video geproduceerd die uitlegde hoe teleurgestelde gebruikers hun notebooks naar hen konden overhevelen. De eigenaren waren blij omdat ze een nieuw onderkomen hadden voor hun notities, en het was ook niet slecht voor Googles imago.”

Niet één oplossing
Volgens Fitzpatrick werkt DLF niet aan een universele oplossing om in één klap de gegevens te exporteren van alle gebruikte diensten die bij een Google-account horen. “Je hebt met zoveel verschillende formaten te maken, zoals grote YouTubebestanden en lastige formaten als spreadsheets. Het lijkt ons daarom verstandig om de export niet te combineren”, zegt hij.

Dataliberationfront.org heeft een openbaar gedeelte waar gebruikers verzoeken kunnen indienen voor nieuwe features. Er is veel aanloop. “We krijgen zelfs al verzoeken tot export van diensten die we niet eens in ons bezit hebben”, zegt de DLF-leider.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

TechPoll

Wat vind jij van de Belgische telecommarkt?

Toon resultaten

Laden ... Laden ...
Vul een korte vragenlijst in en win prijzen tot t.w.v. €329

Vul een korte vragenlijst in en win prijzen tot t.w.v. €329

Doe mee en win!

Business