Amazon lanceert Spark, een sociaal medium dat op shopping is gericht. Het platform draait rond delen, liken en kopen.

Advertentie

Spark is vooral gebaseerd op het delen van foto’s die geliket of becommentarieerd kunnen worden door de andere gebruikers, weet TechCrunch. Doel van het medium is ook om een deel van het sociale verkeer rond de producten van Amazon dichterbij de online retailer zelf te brengen.

Social shopping

Spark is voorlopig enkel toegankelijk in een mobiele variant, en is te vinden in de iOS-versie van de Amazon-app, onder ‘Programs & Features’. Gebruikers worden eerst gevraagd om minimaal vijf ‘interesses’ te selecteren, zoals kunst, boeken, mode, eten, technologie en andere thema’s. Op basis van de selectie zal Amazon Spark je een gepersonaliseerde feed voorschotelen. Opvallend is hoe de interesses parallel lopen aan Amazons eigen productcategorieën, wat nogmaals onderstreept hoe de retailer met het sociale medium eveneens klanten hoopt te lokken.

 

Bron: TechCrunch

Eenmaal je geregistreerd bent, toont de app je een feed die vergelijkbaar is aan Instagram. De meeste posts bestaan uit foto’s, al dan niet voorzien van tekst. Telkens een product wordt getoond dat ook op Amazon verkrijgbaar is, wordt een shopping-icoontje zichtbaar in de hoek. Een klik op het icoontje brengt je naar de productpagina van het bewuste artikel.

Voor Prime

Behalve een social commerce-platform, lijkt Amazon ook een nieuwe manier van reviewen te stimuleren. Op Spark worden gebruikers beloond met een badge wanneer ze posten op Spark en reviews schrijven. Amazon doopt ze ‘Enthusiasts’. Voorlopig kunnen enkel Prime-leden bijdragen aan het platform: iedereen kan het medium bezoeken, maar enkel betalende abonnees kunnen ook effectief posten.

Producten ontdekken

Spark is een van Amazons pogingen om het ontdekken van nieuwe producten te vereenvoudigen. In het immense aanbod van de marktplaats is het niet evident om doelloos te browsen naar interessante artikelen; daarom experimenteert Amazon met verschillende manieren om klanten te laten kennismaken met producten op basis van hun persoonlijke voorkeuren. Zo is er ‘Interesting Finds’, een soort giftshop die populaire producten in de kijker zet, en waar Amazon sinds kort ook een gepersonaliseerde feed in integreerde.

 

Hoe Amazon de supermarkt zal heruitvinden