Doelstellingen van Roularta’s webwinkel Storesquare bijgesteld
In Nederland is er bol.com en in België is er… Storesquare? Een dergelijke vergelijking had Roularta alleszins voor ogen toen het in 2014 uitpakte met de Belgische webshop Storesquare. Net zoals bol.com moest het platform lokale handelaars een makkelijke toegang bieden tot de wereld van de e-commerce en uiteindelijk uitgroeien tot het monsterformaat van bol.com. Vijf jaar later blijft die groei echter nog steeds uit en worden de doelstellingen bijgesteld.
Amper 500 handelaars
Als je nog nooit van Storesquare hebt gehoord en nog altijd lustig verder shopt bij bol.com, dan is dat geen verrassing aangezien er momenteel een kleine 500 handelaars actief zijn op het platform. Begin dit jaar waren dat er nog 650 en een jaar geleden waren dat er nog 900. Stefan Seghers, directeur digitaal van Roularta, vindt dat echter niet noodzakelijk slecht nieuws, maar eerder een “gezonde” halvering.
Op dit moment vind je op Storesquare vooral handelaars terug in de mode en speelgoedsector. Elektronica is grotendeels afwezig, aangezien Roularta niet langer investeert in tak.
“Dit wordt niet de winkel van ons allemaal”
Tegenover bol.com stelt Storesquare dus niet veel voor en daarin komt ook niet meteen verandering. Het platform maakte vorig jaar een nettoverlies van 2,90 miljoen euro, wat minder rampzalig is dan de 4,3 miljoen euro in 2017, maar nog steeds verre van positief.
Momenteel zijn er geen uitbreidingsplannen en hoogstwaarschijnlijk zullen die er ook nooit komen. Seghers geeft verder aan dat de focus zal liggen op het aanbod waarmee ze zichzelf onderscheiden van de rest.
Hoelang Storesquare zijn liedje nog kan uitzingen, valt af te wachten. De dalende cijfers voorspellen echter niet veel goeds.