Nieuws

Pulse: Verlieslatend Snap is 24 miljard dollar waard en Oculus Rift wordt pak goedkoper

Elke dag de opvallendste nieuwsfeiten van de afgelopen nacht, kort en krachtig voor je samengevat. Dat is onze rubriek ‘Pulse’. Zo ben je nog voor je eerste koffie weer helemaal mee.

In onze rubriek ‘Pulse’ vatten we elke ochtend de voorbije nacht voor je samen in vijf opvallende nieuwsfeiten, kort en krachtig. Zo ben jij in een paar minuten weer helemaal mee met de gebeurtenissen in technologieland. Ontvang je deze Pulse graag in je mailbox, dan kan je voortaan ook inschrijven op de nieuwsbrief via het formulier hierboven.

1. Verlieslatend Snap is 24 miljard dollar waard

Snap, het moederbedrijf van Snapchat, is donderdag op de beurs gegaan en haalde met de IPO meteen 3,4 miljard dollar op. Met een prijs van 17 dollar per aandeel heeft Snap, dat overigens nog altijd verlieslatend is, een beurswaarde van zo’n 24 miljard dollar. Het succes van de beursgang duidt er op dat investeerders goede hoop hebben dat het bedrijf zal blijven groeien om uiteindelijk alsnog winstgevend te worden. Ondertussen verruimt Snap zijn blik naar nieuwe producten. Naast Snapchat bracht het ook al het hardwareproduct Spectacles op de markt en zou het volgens The New York Times momenteel aan een drone werken.

2. Oculus Rift wordt pak goedkoper

De Oculus Rift en bijhorende Touch-controllers zijn allebei een flink pak goedkoper geworden. De Rift werd aanvankelijk voor 699 euro in de markt gezet, exclusief de controllers. Daarvoor moest je nog eens 199 euro extra op tafel leggen. Voortaan koop je het hele pakket (headset + controllers) voor 708 euro, terwijl de prijs voor de controllers apart naar 119 euro gezakt is. Wie in de afgelopen maand een Rift of controllers gekocht heeft, krijgt als goedmakertje een waardebon van 50 euro voor de Oculus Store. Voornaamste concurrent HTC heeft aan Reuters laten weten dat het op dit moment niet van plan is om ook een prijswijziging voor zijn Vive-headset door te voeren.

3. Spotify werkt aan streamingaanbod zonder kwaliteitsverlies

Spotify test momenteel een versie van zijn streamingdienst zonder kwaliteitsverlies. Het aanbod zou de naam Spotify Hi-Fi krijgen en biedt audio in lossless cd-kwaliteit, vergelijkbaar met Tidals Hi-Fi-aanbod. Spotify onderzoekt momenteel hoeveel het extra zou kunnen aanrekenen voor zo’n dienst. Een kleine groep gebruikers kreeg het voorstel om te upgraden voor een prijs van 5 tot 10 euro bovenop de standaard 10 euro voor Spotify Premium. Gebruikers die probeerden in te tekenen, kregen evenwel nog geen toegang tot de dienst.

4. Meer dan 1.000 Apple-ingenieurs werken aan augmented reality

Volgens Business Insider werkt een team van meer dan 1.000 Apple-ingenieurs aan een project rond augmented reality en zou de technologie al in de volgende iPhone kunnen opduiken. Die berichten komen overeen met geruchten van Ming-Chi Kuo van KGI Securities die stelt dat de volgende iPhone een nieuwe frontcamera krijgt met een IR-module om de 3D-omgeving voor de camera in kaart te brengen. Apple-CEO Tim Cook heeft zich de laatste maanden al enkele keren uitgelaten over augmented reality, wat de geruchtenmolen rond AR in de iPhone alleen maar sterker op gang brengt.

5. Acer maakt Windows Holographic-headset deze maand beschikbaar

Microsoft maakt bekend dat Acers eerste mixed reality headset, die gebruik maakt van het Windows Holographic-platform, deze maand naar ontwikkelaars wordt uitgestuurd. De bril biedt een mix van augmented en virtual reality, je kan je zowel in een virtuele wereld onderdompelen als virtuele objecten in de echte wereld plaatsen. Acers headset heeft een schermresolutie van 1.440 x 1.440 pixels, wat hoger is dan de Oculus Rift of HTC Vive, en twee camera’s aan de voorkant om de omgeving in kaart te brengen. Microsoft verwacht dat de eerste content voor Windows Holographic-headsets vanaf 2018 beschikbaar zal zijn.


Weer helemaal mee? Lees zeker ook deze 3 topverhalen:

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business